More than half a century has passed since the first guest worker immigration wave to Ger-
many, and Muslim presence in Germany has now expanded to four separate generations.
Since the early 2000s, the number of Muslim students attending German public schools
has reached 700 to 900 thousand. In the face of this socio-demographic reality, it is dis-
cussed how to give this lesson rather than the necessity of an Islamic religion course for
Muslim students. When the issue is considered closely, it is seen that the subject of Islamic. religious courses in Germany is intertwined with multidimensional problems. These have
long been one of the most prominent agendas of the academic community, politics and
the public. The aim of this article is to provide a comprehensive overview of some of the
main controversial issues in the process of the formation of Islamic religious courses in
Germany. These topics include; the interlocutor religious community, the content of the
course, the language of the course and the teacher of the course. At the end of the study, it
is concluded that although there are some developments in Germany on the way to a re-
gular constitutional Islamic religious courses, there are still many problems to be solved.
Religious education Islamic religious course in Germany Muslim students in Germany interlocutor partner course content course language teacher
Almanya’ya ilk misafir işçi göç dalgasının üzerinden yarım asrı aşkın süre geçmiş ve ülkede Müslüman nüfus artık dört ayrı kuşağa genişlemiştir. İki binli yılların başından itibaren de Alman devlet okullarına devam eden Müslüman öğrenci sayısının 700 ila 900 bin arasında değiştiği görülmektedir. Bu sosyo-demografik gerçeklik ve İslam’ın Almanya’da “Türk göçmenlerin yabancı dini” olmaktan çıkarak toplumun bir parçası haline geldiği kabulü karşısında artık Müslüman öğrencilere yönelik bir İslam din dersinin gerekliliğinden ziyade bu dersin nasıl verilebileceği tartışılmaktadır. Meseleye biraz daha yakından bakıldığında ise Almanya’da İslam din dersi konusunun çok yönlü sorunlarla iç içe olduğu; bu konunun uzun yıllardır gerek akademik camianın gerekse politikanın ve kamuoyunun en önde gelen gündemlerinden birini teşkil etmeye devam ettiği görülmektedir. Bu makalenin amacı Almanya’da İslam din dersinin teşekkül sürecindeki tartışmalı bazı temel meseleleri arka planıyla ele almaktır. Bu konular; muhatap dinî cemaat, dersin içeriği, dersin dili ve dersin öğretmeni başlıkları halinde incelenecektir. Çalışmada, Almanya’da, anayasaya uygun düzenli bir İslam din dersi yolunda birtakım gelişmeler yaşanmakla birlikte hâlen çok sayıda sorunun olduğu ortaya konmuştur. Bunlardan öne çıkan bazıları; dersi yürütme yetkisini üstlenecek tek bir Müslüman dinî cemaatin halen olmaması ve ders uygulamalarının geçici ara çözümlerle çoğunlukla belli bir tarihle sınırlandırılması; ders muhtevasının anayasa ile çelişen bir yönünün olup olmaması ve İslam içi çoğulluğu ne derece göz önünde bulundurduğu; İslam dinî kavramlarının Arapça, Türkçe veya Almanca hangi dilde kullanılacağı; sahada artan öğretmen açığının ne kadar sürede kapatılacağı ve İslam din dersi öğretmenlerinin, dersi verme yetkisi için bir icazet alıp almayacağı, alacaksa bu yetkiyi kendilerine kimin vereceği üzerine odaklanmaktadır.
Din eğitimi Almanya’da İslam din dersi Almanya’da Müslüman öğrenciler muhatap partner ders içeriği ders dili öğretmen öğretmen
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | November 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 2 |