İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin mezun olduktan sonra özellikle mesleki açıdan genelde ise tüm hayatları boyunca insanlarla olan ilişkilerinde, fakültedeki kazanımları büyük rol oynamaktadır. Dinin bireyin duygu, düşünce ve davranışlarındaki yansımalarını inceleyen din psikolojisi dersindeki edinimler, İlahiyat Fakültesi öğrencileri için özellikle önem arz etmektedir. Din psikolojisi dersleri İlahiyat Fakülteleri’nde genellikle ikinci ve üçüncü sınıfta din psikolojisi öğretim elemanları tarafından verilmektedir. Ülkemizde hızla gelişmekte olan ve yönelimin fazla olduğu din psikolojisi bilim dalıyla ilgili literatür incelendiğinde İlahiyat Fakülteleri’nde verilen din psikolojisi derslerine ilişkin az sayıda araştırma bulunmaktadır. Bu araştırma Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde 2017-2018 ve 2018-2019 akademik yılı bahar döneminde din psikolojisi dersini alan ve halen Atatürk Üniversitesi’nde öğrenim gören öğrencilerin din psikolojisi dersine yönelik algılarının ortak ve farklı yönlerinin ortaya konulmasını amaçlayan nitel bir araştırmadır. Bu amaçla basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle belirlenen (7) kız ve (5) erkek olmak üzere toplam (12) öğrenci çalışma grubunu oluşturmaktadır. Öğrencilerin din psikolojisi dersine yönelik algılarını ortaya koymayı amaçlayarak, din psikolojisi alanında ve sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri alanında uzman (5) öğretim üyesi/görevlisi görüşüne de başvurularak (9) soruluk görüşme formu hazırlanmıştır. Fenomonolojik desenin kullanıldığı bu araştırmada, çalışma grubuyla gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmeler neticesinde elde edilen veriler betimsel analize tabi tutulmuştur. Analiz birimi olarak cümle ve paragraflar seçilmiştir. Son olarak betimlenen veriler, alanyazın ışığında değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre öğrenciler, din psikolojisi dersini hem insanın öncelikle kendisini tanıması hem de muhatap olacakları kişileri analiz edebilmek açılarından önemli bulmaktadır. Öğrenciler, Temel İslam Bilimleri çatısı altında alınan derslerdeki bilgilerin muhataplarına ne şekilde ifade edileceğinin öğrenilmesi yönüyle din psikolojisi dersinin İlahiyat Fakültesi’nde zorunluluğunun sürdürülmesi ve süre açısından daha fazla olması gerektiğini düşünmektedir. Öte yandan din psikolojisi dersinin İlahiyat Fakültesi’ndeki diğer derslerden içerik yönüyle farklı olduğunu vurgulayan öğrenciler mezun olduktan sonra hayata aktarabilecekleri güncel konuların da ders içeriğinde yer almasını istemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | January 4, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 1 |