GERİ GÖNDERME MERKEZLERİNDE UYGULANAN İDARİ GÖZETİMİN AVRUPA İNSAN HAKLARI SÖZLEŞMESİ’NİN “ÖZGÜRLÜK VE GÜVENLİK HAKKI” BAŞLIKLI 5 İNCİ MADDE PERSPEKTİFİNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ
Uygulanması
sırasında farklı ilke ve kıstaslar bulunmakla birlikte idari gözetim genel
olarak uygulaması kabul edilen bir alıkonulma biçimidir. Bu alıkonulma türü,
hem nedenleri hem de uygulanması sırasında başvurulan kıstaslar açısından diğer
alıkonulma türlerinden pek çok yönüyle ayrılmaktadır. Ceza hukuku bağlamında
başvurulan alıkonulma uygulamalarından farklı olan idari gözetim, hem kararın
alınması hem de bu alıkonulmanın icra edildiği merkezler açısından spesifik
özellikler arz etmektedir. İdari gözetimi farklılaştıran bu kıstaslar bazı
durumlarda yargısal nizaların konusu olabilmektedir. Türkiye’de idari gözetim
konusu son on yılda hem doktrinde hem de kamusal makamlar nezdinde çok
tartışılmıştır. Özellikle idari gözetimin uygulanmasına ilişkin yasal dayanak
olmaması ve idari gözetimin uygulandığı merkezlerin barınma koşulları konusunda
sıklıkla ulusal ve uluslararası mahkemelerde Türkiye aleyhine ihlal kararları
verilmiştir. Bu çalışmada konunun Türkiye açısından tarihsel süreci ele
alındıktan sonra yapılan düzenlemelerin bu ihtiyaca ne kadar cevap verebildiği
değerlendirilecektir.
AYBAY, R. (2003). Bir İnsan Hakları Sorunu Olarak Sınır Dışı Edilme, Maltepe Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 2003/2
DOĞRU, O. (2003). Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi İçtihatları I, TC Adalet Bakanlığı Eğitim Dairesi Başkanlığı, Ankara
EKŞİ, N. (2014). 6458 Sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu’nda İdari Gözetim, Beta Yayınevi, İstanbul
EKŞİ, N. (2016.) Yabancılar ve Uluslararası Koruma Hukuku, Beta Yayınevi, İstanbul 2016
GÖZLER, K. (2011). Anayasa Hukukunun Genel Teorisi, Bursa, Ekin, Cilt I
HARRİS, D.J, O’BOYLE, M., BATES,E.P., BUCKLEY, C.M. (2009). Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Hukuku, , Yüksek Yargı Kurumlarının Avrupa Standartları Bakımından Rollerinin Güçlendirilmesi Avrupa Birliği-Avrupa Konseyi Ortak Projesi, Oxford Unıversity Press
HUYSAL, B., ŞERMET, B., (2014). 6458 Sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanununun 57 nci Maddesi Çerçevesinde Hakkında Sınır Dışı Kararı Alınan Yabancıların İdari Gözetimi, Prof. Dr. Ferdiun Yenisey’e Armağan, Beta Yayınevi, İstanbul
KUŞÇU, D., (2017). Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Hükümleri Uyarınca Sınır Dışı Edilmelerine Karar Verilen Yabancıların İdari Gözetim Altına Alınmaları, Dicle üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 2017/37
ÖZBEK, N. (2015). AİHM Kararları Işığında YUKK’nda İdari Gözetimin Uygulandığı Mekânlar Hakkında Ortak Sorunlar, Türkiye Barolar Birliği Dergisi, 2015/118
ŞAHBAZ, İ. (2004). Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinde Kişi Özgürlük ve Güvenliği, TBB Dergisi, Sayı 55.
ŞEN, E. (2018). Yabancının İdari Gözetimi Anayasaya Aykırı mı?, http://www.haber7.com/yazarlar/prof-dr-ersan-sen/1428014-yabancinin-idari-gozetimi-anayasaya-aykiri-mi(Erişim Tarihi:21.02.2018)
YILMAZOĞLU, E.C., Yabancıların Sınır Dışı Edilmesinin Anayasa Mahkemesinde Yargısal Denetimi, Uyuşmazlık Mahkemesi Dergisi, 2015/5
Aktaş, M. (2019). GERİ GÖNDERME MERKEZLERİNDE UYGULANAN İDARİ GÖZETİMİN AVRUPA İNSAN HAKLARI SÖZLEŞMESİ’NİN “ÖZGÜRLÜK VE GÜVENLİK HAKKI” BAŞLIKLI 5 İNCİ MADDE PERSPEKTİFİNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ. Türkiye İnsan Hakları Ve Eşitlik Kurumu Akademik Dergisi(2), 61-78.