Communication, which is defined as the process of providing common understanding between at least two people, fulfills the functions of motivation, information transfer and social needs in organizations and groups. Effective communication is seen as an important force that contributes to performance and success of businesses. Individual communication skills of employees have great importance on ensuring an effective communication environment within the organization. Ensuring effective communication in customer relationships and also within the operational process in logistics companies is one of the most important factors in the continuous and error-free operation of the logistics supply chain. For this reason, in this study, it is aimed to determine the communication skills of the employees in logistics companies operating in İzmir. In order to achieve the purpose of the research, "Communication Skills Inventory" was used which includes the dimensions of mental, emotional and behavioral communication skills developed by Ersanlı and Balcı 1998 . Obtained data were analyzed with SPSS program. According to the findings of the research, it was determined that there are some differences between the demographic characteristics such as gender, age, education, position, sector experience and the working period of the employees and their communication skills
En az iki kişi arasında gerçekleşen ve ortak anlayış sağlama süreci olarak tanımlanmakta olan iletişimin örgütler ve gruplar içinde motivasyon, bilgi aktarımı ve sosyal ihtiyaçların karşılanması işlevlerini yerine getirdiği söylenmektedir. Etkili bir iletişim işletmelerde performans ve başarıya katkı sağlayan önemli bir güç olarak görülmektedir. Örgüt içerisinde etkili bir iletişim ortamının sağlanmasında çalışanların bireysel iletişim becerileri büyük önem arz etmektedir. Lojistik firmalarında, müşteri ilişkilerinde ve aynı zamanda operasyonel süreç içeresinde etkili iletişimin sağlanması lojistik tedarik zincirinin kesintisiz ve hatasız işlemesinde en önemli etkenlerden biridir. Bu nedenle, bu çalışmada İzmir’de faaliyet gösteren lojistik firmalarında çalışanların iletişim becerilerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın amacına ulaşmak için verilerin elde edilmesinde Ersanlı ve Balcı 1998 tarafından geliştirilen zihinsel, duygusal ve davranışsal iletişim becerileri boyutlarını kapsayan “İletişim Becerileri Envanteri’ kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS programı yardımı ile analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgularına göre çalışanların cinsiyet, yaş, eğitim, pozisyon sektör deneyimi ve bulunulan şirkette çalışma süresi gibi demografik özellikleri ile iletişim becerileri arasında bazı farklılıklar olduğu belirlenmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 5 |
The International New Issues in Social Sciences, is international, Scientific, peer-reviewed Journal.
Tini-SOS journal is to evaluate scientific articles in the field of social sciences, especially based on field studies structured in accordance with scientific criteria, and conducts studies to publish studies that provide appropriate measures.