Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ODYOLOJİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEĞE YÖNELİK KAYGI VE UMUTSUZLUK DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 3, 13 - 22, 27.12.2019

Öz

Amaç: Çalışmamızın amacı; Odyoloji Programı öğrencilerinin mesleki kaygı ve umutsuzluk düzeylerinin ve bunlar arasındaki ilişkilerin belirlenmesidir. Aynı zamanda; bu bölümde öğrenim gören öğrencilerin bölüm memnuniyeti, mesleki yeterlilik, mesleki farkındalık, mesleki saygınlık, mesleki kaygı ve sosyo-demografik özelliklerinin kaygı ve umutsuzluk düzeyleri ile ilişkilerini incelemektir.
Gereç ve Yöntem: Çalışmaya 5 üniversitenin Odyoloji Bölümünde okuyan 155 öğrenci dahil edilmiştir. Hazırlanan durumluk/sürekli kaygı envanteri ile, katılımcılara sosyal ve demografik özellikleri ve seçtikleri bölüm hakkında sorular sorulmuştur. Deneklere uygulanan Beck Umutsuzluk Ölçeği ile toplanan çalışma verileri SPSS 22 programı ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: “Mesleği seçme nedeni” değişkeni ile durumluk kaygı düzeyi ilişkisi p<0,05 bulunmuştur. Umutsuzluk düzeyi p<0,05 bulunarak istatistiksel açıdan anlamlı olduğu belirlenmiştir. Odyoloji bölümüne kendi isteği ile gelen öğrencilerin umutsuzluk düzeyi (5,24±3,30) mesleği farklı nedenlerle seçen öğrencilere göre daha düşük gözlenmiştir. Mesleği seçme nedeni “iş bulma kolaylığı” olan öğrencilerin durumluk kaygı düzeyi (44,80±10,28) mesleği farklı nedenlerle seçen öğrencilere göre daha yüksek bulunmuştur. Aile geliri ‘5000 TL’ ve üzerindeki katılımcıların, sürekli endişe ve umutsuzluklarının, ‘0-2000 TL’ olanlara kıyasla istatistiksel olarak anlamlı (p<0,05) olduğu ve ailenin aylık gelir düzeyi arttıkça sürekli kaygı ve umutsuzluk düzeyinin azaldığı görülmüştür. “Alınan eğitimden memnuniyet” değişkeni ile sürekli kaygı düzeyi arasındaki ilişki (p<0,05). “bölüm seçimi memnuniyet” değişkeni ile kıyaslandığında durumluk kaygı düzeyi (p<0,05) anlamlı farklılıkta bulunmuştur. Sürekli kaygı düzeyi (p<0,05) ve umutsuzluk düzeyi (p<0,05) kıyaslandığında istatistiksel açıdan anlamlı fark elde edilmiştir. BUÖ ile durum kaygısı (p<0,05) ve sürekli kaygı (p<0,05) kıyaslandığında pozitif yönlü orta derecede, “Sürekli Kaygı” ile “Durumluk Kaygı” (p<0,05) kıyaslandığında pozitif yönlü orta derecede istatistiksel anlamlılık belirlenmiştir.
Sonuç: Odyoloji Bölümü öğrencilerinin meslekle ilgili kaygı ve umutsuzluk taşıdıkları ve bu durumlar üzerinde; ailenin ekonomik durumu, mesleği seçme nedeni, alınan eğitimden memnuniyet, bölümünden hoşnutsuzluk gibi etkenlerin rol oynadığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Arslan, Ç. (2007), Üniversite Öğrencilerinin Sürekli Kaygı Ve Kişisel Kararsızlık Düzeylerinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Aydın, A., & Tiryaki, S. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerini Etkileyen Faktörleri Belirlemeye Yönelik Bir Çalışma (Ktü Örneği). Kastamonu Univ., Orman Fakültesi Dergisi, 17(4), 715-722.
  • Aydın, M., Erdoğan, S., Yurdakul, M., & Eker, A. (2013). Sağlık yüksekokulu ve sağlık meslek lisesi öğrencilerinin umutsuzluk düzeyleri. SDU Journal of Health Science Institute/SDÜ Saglik Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(1).
  • Beck, A. T. (1974). Weissman A Lester D, Trexler L. The Measurement Of Pessimism: The Hopelessness Scale. J Consult Clin Psychol, 42, 861-865.
  • Çakmak, Ö., & Hevedanlı, M. (2005). Eğitim Ve Fen-Edebiyat Fakülteleri Biyoloji Bölümü Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115-127.
  • Deniz, M. E., Hamarta, E., Arslan, C., & Başçiftçi, F. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Doyumu, Umutsuzluk Ve Akademik Başarılarının Problem Çözme Yaklaşımları Açısından İncelenmesi. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde Sunulan Bildiri, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Tokat.
  • Dereli, F. Ve Kabataş, S. (2009) “Sağlık Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin İş Bulma Endişeleri Ve Umutsuzluk Düzeylerinin Belirlenmesi”, Yeni Tıp Dergisi, 26: 31-36.
  • Genç, H. (2008), Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Kaygı Düzeyleri Üzerine Bir Durum Çalışması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gençay, S. (2009). Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Umutsuzluk Ve Yaşam Doyumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(27), 380-388.
  • Gökhan, A. B. A., & Mustafa, M. E. T. E. Sağlık Kurumları İşletmeciliği Programı Öğrencilerinin Umutsuzluk Ve Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 16(3), 290-300.
  • Gür, Ç., Koçak, N., & Alakoç Pirpir, D. (2014). Meslek Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin Umutsuzluk Davranışlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Cumhuriyet International Journal Of Education, 3(4), 10-23.
  • Karagün, E.; Çolak, S.(2009), “Kpss Sınavına Hazırlanan Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Bölümü Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi”, 6. Ulusal Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Sempozyumu Bildiri Kitabı, Ss.350-361.
  • Kaya, M. Ve Varol, K. (2004) “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Durumluk Sürekli Kaygı Düzeyleri Ve Kaygı Nedenleri (Samsun Örneği)”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17: 31-63.
  • Kılıç, S., Tektaş, N., & Pala, T. (2014). Devlet Ve Vakıf Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeylerinin Karşılaştırılması Ve Umutsuzluk Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18(2), 169-186.
  • Lester, D. (2013). Hopelessness İn Undergraduate Students Around The World: A Review. Journal Of Affective Disorders, 150(3), 1204-1208.
  • Lester, D. (2015). Hopelessness İn Adolescents. Journal Of Affective Disorders, 173, 221-225.
  • Öner, N., & Le Compte, A. (1985). Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı, Boğaziçi Üniversitesi Yayımları.
  • Özmen, D., Dündar, P. E., Çetinkaya, A. Ç., Taşkın, O., & Özmen, E. (2008). Lise Öğrencilerinde Umutsuzluk Ve Umutsuzluk Düzeyini Etkileyen Etkenler. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 9(1), 8-15.
  • Seber, G. (1991). Beck Umutsuzluk Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirliği Üzerine Bir Çalışma. Yayınlanmamış Doçentlik Tezi. Anadolu Üniversitesi Tıp Fakültesi, Psikiyatri Bölümü, Eskişehir.
  • Seber, G., Dilbaz, N., Kaptanoğlu, C., & Tekin, D. (1993). Umutsuzluk Ölçeği: Geçerlilik Ve Güvenirliği. Kriz Dergisi, 1(3).
  • Spielberger, C. D., Gorsuch, R. L., & Lushene, R. E. (1970). Staı Manual For The State-Trait Anxiety Inventory. Palo Alto, California, Consulting Psychologists' Press.
  • Şahin A. İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeyi Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2002; 13: 143-57.
  • Şahin, C. (2009). Eğitim Fakültesinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Umutsuzluk Düzeyleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 271-286.
  • Taslak, S., & Işıkay, Ç. (2015). Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Algıları İle Kaygı Ve Umutsuzluk Düzeylerine Yönelik Bir Araştırma: Sağlık Yüksekokulu Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(3), 108-115.
  • Tezel, A., Arslan, S., Topal, M., Aydoğan, Ö., Koç, Ç., & Şenlik, M. (2009). Hemşirelik Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri Ve Depresyon Düzeylerinin İncelenmesi. Anadolu Hemşirelik Ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(4), 1-10.
  • Üngüren E, Ehtiyar R. Geleceğin Turizmcilerinin Umutsuzluk Tipolojilerinin Belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Bahar 2008; 24: 201-19.
  • Yılmaz, İ. A., Dursun, S., Güzeler, E. G., & Pektaş, K. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Kaygi Düzeyinin Belirlenmesi: Bir Örnek Çalişma. Ejovoc (Electronic Journal Of Vocational Colleges), 4(4), 16-26.

DETERMINING THE HOPELESSNESS AND ANXIETY LEVELS REGARDING OCCUPATIONAL AUDIOLOGY FOR AUDIOLOGY STUDENTS

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 3, 13 - 22, 27.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Arslan, Ç. (2007), Üniversite Öğrencilerinin Sürekli Kaygı Ve Kişisel Kararsızlık Düzeylerinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Aydın, A., & Tiryaki, S. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerini Etkileyen Faktörleri Belirlemeye Yönelik Bir Çalışma (Ktü Örneği). Kastamonu Univ., Orman Fakültesi Dergisi, 17(4), 715-722.
  • Aydın, M., Erdoğan, S., Yurdakul, M., & Eker, A. (2013). Sağlık yüksekokulu ve sağlık meslek lisesi öğrencilerinin umutsuzluk düzeyleri. SDU Journal of Health Science Institute/SDÜ Saglik Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(1).
  • Beck, A. T. (1974). Weissman A Lester D, Trexler L. The Measurement Of Pessimism: The Hopelessness Scale. J Consult Clin Psychol, 42, 861-865.
  • Çakmak, Ö., & Hevedanlı, M. (2005). Eğitim Ve Fen-Edebiyat Fakülteleri Biyoloji Bölümü Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115-127.
  • Deniz, M. E., Hamarta, E., Arslan, C., & Başçiftçi, F. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Doyumu, Umutsuzluk Ve Akademik Başarılarının Problem Çözme Yaklaşımları Açısından İncelenmesi. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde Sunulan Bildiri, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Tokat.
  • Dereli, F. Ve Kabataş, S. (2009) “Sağlık Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin İş Bulma Endişeleri Ve Umutsuzluk Düzeylerinin Belirlenmesi”, Yeni Tıp Dergisi, 26: 31-36.
  • Genç, H. (2008), Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Kaygı Düzeyleri Üzerine Bir Durum Çalışması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gençay, S. (2009). Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Umutsuzluk Ve Yaşam Doyumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(27), 380-388.
  • Gökhan, A. B. A., & Mustafa, M. E. T. E. Sağlık Kurumları İşletmeciliği Programı Öğrencilerinin Umutsuzluk Ve Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 16(3), 290-300.
  • Gür, Ç., Koçak, N., & Alakoç Pirpir, D. (2014). Meslek Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin Umutsuzluk Davranışlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Cumhuriyet International Journal Of Education, 3(4), 10-23.
  • Karagün, E.; Çolak, S.(2009), “Kpss Sınavına Hazırlanan Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Bölümü Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi”, 6. Ulusal Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Sempozyumu Bildiri Kitabı, Ss.350-361.
  • Kaya, M. Ve Varol, K. (2004) “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Durumluk Sürekli Kaygı Düzeyleri Ve Kaygı Nedenleri (Samsun Örneği)”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17: 31-63.
  • Kılıç, S., Tektaş, N., & Pala, T. (2014). Devlet Ve Vakıf Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeylerinin Karşılaştırılması Ve Umutsuzluk Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18(2), 169-186.
  • Lester, D. (2013). Hopelessness İn Undergraduate Students Around The World: A Review. Journal Of Affective Disorders, 150(3), 1204-1208.
  • Lester, D. (2015). Hopelessness İn Adolescents. Journal Of Affective Disorders, 173, 221-225.
  • Öner, N., & Le Compte, A. (1985). Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı, Boğaziçi Üniversitesi Yayımları.
  • Özmen, D., Dündar, P. E., Çetinkaya, A. Ç., Taşkın, O., & Özmen, E. (2008). Lise Öğrencilerinde Umutsuzluk Ve Umutsuzluk Düzeyini Etkileyen Etkenler. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 9(1), 8-15.
  • Seber, G. (1991). Beck Umutsuzluk Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirliği Üzerine Bir Çalışma. Yayınlanmamış Doçentlik Tezi. Anadolu Üniversitesi Tıp Fakültesi, Psikiyatri Bölümü, Eskişehir.
  • Seber, G., Dilbaz, N., Kaptanoğlu, C., & Tekin, D. (1993). Umutsuzluk Ölçeği: Geçerlilik Ve Güvenirliği. Kriz Dergisi, 1(3).
  • Spielberger, C. D., Gorsuch, R. L., & Lushene, R. E. (1970). Staı Manual For The State-Trait Anxiety Inventory. Palo Alto, California, Consulting Psychologists' Press.
  • Şahin A. İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeyi Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2002; 13: 143-57.
  • Şahin, C. (2009). Eğitim Fakültesinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Umutsuzluk Düzeyleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 271-286.
  • Taslak, S., & Işıkay, Ç. (2015). Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Algıları İle Kaygı Ve Umutsuzluk Düzeylerine Yönelik Bir Araştırma: Sağlık Yüksekokulu Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(3), 108-115.
  • Tezel, A., Arslan, S., Topal, M., Aydoğan, Ö., Koç, Ç., & Şenlik, M. (2009). Hemşirelik Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri Ve Depresyon Düzeylerinin İncelenmesi. Anadolu Hemşirelik Ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(4), 1-10.
  • Üngüren E, Ehtiyar R. Geleceğin Turizmcilerinin Umutsuzluk Tipolojilerinin Belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Bahar 2008; 24: 201-19.
  • Yılmaz, İ. A., Dursun, S., Güzeler, E. G., & Pektaş, K. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Kaygi Düzeyinin Belirlenmesi: Bir Örnek Çalişma. Ejovoc (Electronic Journal Of Vocational Colleges), 4(4), 16-26.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Odyoloji
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İnci Adalı Bu kişi benim

Büşra Uludağ Bu kişi benim

Merve Meral Bu kişi benim

Ahsen Kartal Bu kişi benim

Emine Erbaşaran Bu kişi benim

Sedanur İskender Bu kişi benim

Özlem Konukseven Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 20 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Adalı, İ., Uludağ, B., Meral, M., Kartal, A., vd. (2019). ODYOLOJİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEĞE YÖNELİK KAYGI VE UMUTSUZLUK DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. Türk Odyoloji Ve İşitme Araştırmaları Dergisi, 2(3), 13-22.