Research Article
BibTex RIS Cite

İşitme Kayıplı Çocukların Eğitimine İlişkin Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları Uzmanları Görüşleri

Year 2021, Volume: 4 Issue: 2, 37 - 44, 04.09.2021

Abstract

Amaç: Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde 0-3 yaş aralığındaki işitme kayıplı çocuklarla çalışan odyoloji ve konuşma bozuklukları uzmanlarının (OKBU), çocukların dil gelişimlerinin desteklenmesi, iletişim ve konuşma gelişimlerinde aile ile işbirliği hakkındaki görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç-Yöntem: Betimsel desende nitel araştırma yönteminde desenlenen çalışmada, yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmış; veriler 2019-2020 bahar yarı yılında 24-35 yaş arasında 10 OKBU uzmanından toplanmıştır. İçerik analizi sonucunda, tema ve alt temalara ulaşılmıştır.
Bulgular: Bulgular, Yönlendirici faktörler, Eğitim uygulamalarında bileşenler, Ebeveyn-çocuk etkileşimi, Süreklilik ve izleme olarak 4 ana tema’dan oluşmuştur. Bulgularda erken tanı, değerlendirme, aile ile işbirliği, erken eğitime başlanmasına dikkat çekilmiştir.
Sonuç: İşitme kayıplı çocuklar için erken çocukluk döneminde tanıyı takiben erken eğitime başlanması, nitelikli ve sistematik destekler sunulması önemlidir. Erken çocukluk dönemine yönelik işitme kayıplı çocuklar için hazırlanacak materyallerin, görsel, hareketli, dikkat çekici ve eğitici olması önerilmektedir.

References

  • Işıkdoğan Uğurlu, N. (2020). İşitme yetersizliği ve okuma-yazma eğitimi. P. Piştav Akmeşe ve B. Altunay (Ed.). İşitme Yetersizliği ve Görme Yetersizliği Olan Çocuklar ve Eğitimleri (s.99-124). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kemaloğlu, Y. (2016). Türkiye’de sağırların görünürlüğü ve toplumsal ve eğitimsel sorunları üzerine demografik bir inceleme. In. E.n Arık (Ed.). Ellerle Konuşmak: Türk İşaret Dili Araştırmaları (s.86-105). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Kirazlı, G (2015). Koklear implantlı ilkokul birinci sınıf öğrencilerinde frekans modülasyon sistemi kullanımının öğrenmeye katkısı. Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Odyoloji yüksek lisans tezi, İzmir.
Year 2021, Volume: 4 Issue: 2, 37 - 44, 04.09.2021

Abstract

References

  • Işıkdoğan Uğurlu, N. (2020). İşitme yetersizliği ve okuma-yazma eğitimi. P. Piştav Akmeşe ve B. Altunay (Ed.). İşitme Yetersizliği ve Görme Yetersizliği Olan Çocuklar ve Eğitimleri (s.99-124). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kemaloğlu, Y. (2016). Türkiye’de sağırların görünürlüğü ve toplumsal ve eğitimsel sorunları üzerine demografik bir inceleme. In. E.n Arık (Ed.). Ellerle Konuşmak: Türk İşaret Dili Araştırmaları (s.86-105). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Kirazlı, G (2015). Koklear implantlı ilkokul birinci sınıf öğrencilerinde frekans modülasyon sistemi kullanımının öğrenmeye katkısı. Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Odyoloji yüksek lisans tezi, İzmir.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Audiology
Journal Section Research Article
Authors

Pelin Piştav Akmeşe This is me

Nilay Kayhan

Gülce Kirazlı

Tayfun Kirazlı This is me

Publication Date September 4, 2021
Submission Date May 1, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Piştav Akmeşe, P., Kayhan, N., Kirazlı, G., Kirazlı, T. (2021). İşitme Kayıplı Çocukların Eğitimine İlişkin Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları Uzmanları Görüşleri. Türk Odyoloji Ve İşitme Araştırmaları Dergisi, 4(2), 37-44.