Amaç: Konuşma Sesleri (KS) dile ait sesler olup kelime oluşturacak biçimde kombine edilerek dile dönüşmektedir. Bir çocuğun KS’yi ifade etme becerisinin değerlendirme sonucu, üretiminin normal olup olmadığının göstergesidir. Bu çalışmanın amacı Türkçe geçerlik güvenirlik çalışması yapılarak Konuşma Seslerini Tanıma Testinin (KSTT) elde edilmesidir.
Gereç ve Yöntemler: Çalışmaya 6 yaş 5 ay, 6 yaş 11 ay arası 170 çocuk alınmıştır. KS’yi normal üreten 90 çocuk Grup1; KS’nin birkaçında bozukluk olan 80 çocuk Grup2 olarak sınıflandırılmıştır. Türkçedeki 29 KS kompakt diske rastgele ikişer kez yerleştirilerek 58 ses maddesi oluşturulmuştur. Sonuçlar Hacettepe Artikülasyon Testine (HAT) göre Grup 1 ve 2 arasında karşılaştırılmıştır.
Bulgular: HAT ile KSTT korelasyon analizinde anlamlı ilişki (r=0,633, p<0,001) saptanmıştır. KSTT puanı patolojik grubu ayırt etmede %92,3 başarılı bulunmuştur (ROC eğrisi altında kalan=0,923 p<0.001). Testte, normal, hafif, orta, ileri, çok ileri derecede bozukluk kriterleri elde edilmiştir.
Sonuç: KSTT’nin yüksek sensitivite ve spesifite değerleri göz önüne alınarak KS’yi üretme becerilerini değerlendirebildiği ve tanı koyma testi olarak anadili Türkçe olan çocuklara uygulanabilir olduğu tespit edilmiştir.
Konuşma sesleri tanıma testi geçerlik ve güvenirlik fonem tanıma testi işitsel işlemleme Türk çocukları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Audiology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 26, 2023 |
Submission Date | May 13, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 2 |