Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de Odyoloji Alanında Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2023, Volume: 6 Issue: 3, 89 - 94, 31.12.2023

Abstract

Amaç: Lisansüstü eğitim, lisans mezunlarının mesleklerini en iyi şekilde icra etmelerini ve meslekte uzmanlaşmalarını sağlamanın yanı sıra; bilime katkıda bulunmak, teknolojinin ilerlemesini sağlamak, ülkede yaşanan problemlere bilimsel bir bakış açısıyla çözüm bulmak açısından kritik önem arz etmektedir. Tezli yüksek lisans programları bilimsel araştırma yöntemleri yoluyla istenilen akademik bilgilere erişme, bilgileri gözden geçirme, yorumlama ve değerlendirme becerisini sağlarken doktora programları öğrencilere kendi başlarına araştırma yapma, mesleki problemleri derin ve geniş bir bakış açısı ile inceleyerek yorum yapma, analiz etme, eleştirme ve özgün fikirler ortaya koyma becerileri kazandırmayı hedeflemektedir. Ulusal alan yazında odyoloji alanındaki lisansüstü tezlerin genel özelliklerini inceleyen bir araştırma bulunmamaktadır. Bu araştırmada Türkiye’de odyoloji alanında yapılmış lisansüstü tezlerin genel özelliklerinin betimlenerek ileride yapılacak araştırmalara ışık tutulması, alan yazının ve ilgili alanların gelişmesine katkı sağlanması amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu araştırmada, doküman analizi veri toplama yöntemi kullanılmıştır. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi (YÖKTEZ) resmi sitesinin veri tabanında yer alan odyoloji alanında yayınlanmış tezler eğitim düzeyi, yazar cinsiyeti, danışman unvanı, ana bilim dalı, üniversite, yayınlanma yılı, tez başlığı gibi değişkenler açısından incelenmiştir.
Bulgular: Araştırma sonucunda 766 yüksek lisans tezi, 97 doktora tezi toplam 863 lisansüstü teze ulaşılmıştır. Türkiye’de odyoloji alanında lisansüstü araştırmaların 1986 yılından itibaren başladığı, yapılmış olan tezlerin büyük çoğunluğunun kadın öğrenciler tarafından yazıldığı, en fazla lisansüstü tezin Hacettepe Üniversitesi’nde yapıldığı, tezlerin büyük çoğunluğunun Odyoloji Ana Bilim Dalı bünyesinde yapıldığı, danışmanlarının yarısından çoğunun Prof. Dr. olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Bu araştırma Türkiye’de odyoloji alanında yapılmış olan lisansüstü tezlerin genel özelliklerini ortaya koymuş olup, araştırmamızın gelecekte bu alanda lisansüstü araştırmalar yapacak adaylara rehberlik edeceği düşünülmektedir.

References

  • Ahi, B., & Kıldan, A. O. (2013).Türkiye’de okul öncesi eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (2002-2011). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(27): 23–46.
Year 2023, Volume: 6 Issue: 3, 89 - 94, 31.12.2023

Abstract

References

  • Ahi, B., & Kıldan, A. O. (2013).Türkiye’de okul öncesi eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (2002-2011). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(27): 23–46.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Audiology
Journal Section Research Articles
Authors

Yiğitcan Perker 0009-0001-0789-3978

Volkan Tutar 0000-0002-2960-6968

İrem Hazal Taş 0000-0002-9323-0782

Publication Date December 31, 2023
Submission Date September 12, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Perker, Y., Tutar, V., & Taş, İ. H. (2023). Türkiye’de Odyoloji Alanında Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Odyoloji Ve İşitme Araştırmaları Dergisi, 6(3), 89-94.