Amaç: Lisansüstü eğitim, lisans mezunlarının mesleklerini en iyi şekilde icra etmelerini ve meslekte uzmanlaşmalarını sağlamanın yanı sıra; bilime katkıda bulunmak, teknolojinin ilerlemesini sağlamak, ülkede yaşanan problemlere bilimsel bir bakış açısıyla çözüm bulmak açısından kritik önem arz etmektedir. Tezli yüksek lisans programları bilimsel araştırma yöntemleri yoluyla istenilen akademik bilgilere erişme, bilgileri gözden geçirme, yorumlama ve değerlendirme becerisini sağlarken doktora programları öğrencilere kendi başlarına araştırma yapma, mesleki problemleri derin ve geniş bir bakış açısı ile inceleyerek yorum yapma, analiz etme, eleştirme ve özgün fikirler ortaya koyma becerileri kazandırmayı hedeflemektedir. Ulusal alan yazında odyoloji alanındaki lisansüstü tezlerin genel özelliklerini inceleyen bir araştırma bulunmamaktadır. Bu araştırmada Türkiye’de odyoloji alanında yapılmış lisansüstü tezlerin genel özelliklerinin betimlenerek ileride yapılacak araştırmalara ışık tutulması, alan yazının ve ilgili alanların gelişmesine katkı sağlanması amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu araştırmada, doküman analizi veri toplama yöntemi kullanılmıştır. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi (YÖKTEZ) resmi sitesinin veri tabanında yer alan odyoloji alanında yayınlanmış tezler eğitim düzeyi, yazar cinsiyeti, danışman unvanı, ana bilim dalı, üniversite, yayınlanma yılı, tez başlığı gibi değişkenler açısından incelenmiştir.
Bulgular: Araştırma sonucunda 766 yüksek lisans tezi, 97 doktora tezi toplam 863 lisansüstü teze ulaşılmıştır. Türkiye’de odyoloji alanında lisansüstü araştırmaların 1986 yılından itibaren başladığı, yapılmış olan tezlerin büyük çoğunluğunun kadın öğrenciler tarafından yazıldığı, en fazla lisansüstü tezin Hacettepe Üniversitesi’nde yapıldığı, tezlerin büyük çoğunluğunun Odyoloji Ana Bilim Dalı bünyesinde yapıldığı, danışmanlarının yarısından çoğunun Prof. Dr. olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Bu araştırma Türkiye’de odyoloji alanında yapılmış olan lisansüstü tezlerin genel özelliklerini ortaya koymuş olup, araştırmamızın gelecekte bu alanda lisansüstü araştırmalar yapacak adaylara rehberlik edeceği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Audiology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | September 12, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 3 |