Amaç: İşitme kaybı olan özel gereksinime ihtiyacı olan ve olmayan 3-12 yaş arasındaki çocuklara sahip ebeveynlerin çocuklarında işitme, denge, dil ve konuşma becerilerinin farkındalığının araştırılması amaçlanmıştır.
Yöntem: İşitme Kayıplı Çocuklarda İşitme, Denge, Dil ve Konuşma Becerileri İçin Ebeveyn Farkındalık Tarama Ölçeği (İDKEFÖ) kullanılmıştır. Ölçek ebeveynlere yüz yüze ve online platformda uygulanmış ve veriler toplanmıştır. Ölçek toplam 21 sorudan oluşan 5’li Likert tipi ölçektir. SPSS 21.0 ile istatistiksel analizleri yapılmıştır.
Bulgular: Dil-konuşma becerileri açısından ebeveyn farkındalıkları karşılaştırıldığında, özel gereksinimi olan çocuklara sahip ebeveynlerin %63,2’sinde, olmayanların %90,9’unda yüksek farkındalık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Özel gereksinimi olan çocuklara sahip ebeveynlerin %81,8’i, olmayanların %90,9’u yüksek işitsel farkındalığa sahiptir. Bir diğer alt başlık olan denge farkındalığında özel gereksinimi olan çocuklara sahip ebeveynlerin %36,4’ü, olmayanların %63,6’sı yüksek farkındalığa sahiptir. Yine özel gereksinimi olan çocuklara sahip ebeveynlerin %63,6’sı olmayanların tamamı ebeveyn desteği verdiklerini belirtmişlerdir. Son alt başlık olan ebeveynlerin belirtileri fark etmelerinde anlamlı bir farklılık çıkmış ve özel gereksinimi olan çocuklara sahip ebeveynlerinin hiçbiri, olmayanların ise %63,6’sında yüksek farkındalık olduğu bulunmuştur.
Sonuç: İşitme kayıplı özel gereksinimi olan çocuklara sahip olan ve olmayan ebeveynlerin çocuklarındaki belirtileri fark etmeleri açısından iki grupta anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Özel gereksinimi olan çocuklar başta olmak üzere işitme kayıplı çocukların gelişimleri için ebeveynlerin çocuklarının tüm gelişim alanlarında farkındalıklarının arttırılmasına ihtiyaç vardır. Ayrıca her gelişim basamağı için ilgili uzman ile ebeveynin işbirliği içinde olması gereklidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Audiology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2024 |
Submission Date | July 24, 2024 |
Acceptance Date | August 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 2 |