Amaç: Hemşirelik Fakültesi eğitim sürecinin öğrencilerin mikrobeslenme ve periodontal durumları üzerine etkisini
araştırmaktır.
Gereç ve Yöntemler: Hemşirelik Fakültesi Eğitim sürecinde olan 109 öğrenci çalışmaya dahil edilmiştir. Çalışmaya dahil edilen öğrencilere demografik veriler, sosyo-ekonomik veriler, ağız diş sağlığı veriler ve Wilhom indeksini (Wİ) içeren anket uygulaması yapılmıştır. Wi puanı 65-75 arası “Ne yediğinin ve nasıl besleneceğinin farkında”, 40-64 puan “bu konuda dikkatli” ve 40’tan az puan “ beslenmesi kötü” olarak sınıflandırılmıştır. 2017 Periodontal hastalık ve durumlar sınıflamasına göre periodontal muayeneleri yapılıp teşhis konulmuştur. Kan parametreleri (Hemoglobin, HemoglobinA1c, D vitamini, B12 vitamini, Demir ve ferritin seviyeleri) ile tüm veriler istatistiksel olarak analiz edilmiştir.
Bulgular: 3. Ve 4. Sınıfta diş ağrısı ve dişeti kanaması olduğunu belirten öğrenci sayısı 1. sınıftan daha fazladır. (p<0,05). Anketteki ağız ve diş sağlığı alışkanlıkları benzer olduğu belirtilmiş olmasına rağmen, klinikte evre 1 periodontitis görülen öğrenci sayının da 4. Sınıfta daha fazla olduğu saptanmıştır. Sınıf düzeyine göre Wİ’de farklılık yokken vücut kitle indeksinde ve vitamin B12 de istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık vardır. (p<0,05) Wi ile Periodontal durum ilişkili bulunmuştur.
Sonuçlar: Hemşirelik fakültesi eğitim düzeyi mikrobeslenme ve periodontal sağlık/hastalık üzerine etkili olabilir. Ağız ve diş sağlığı ve sağlıklı beslenme konusunda eğitim programları genişletilmeli öğrencilerin farkındalığı arttırılmalıdır.
Aim: To investigate the effect of the Faculty of Nursing education process on the micronutrition and periodontal status of
the students.
Material and Methods: 109 students who are in the Faculty of Nursing education process were included in the study. A questionnaire including demographic data, socioeconomic data, oral and dental health data and Wilhom index (WI) was applied to the students included in the study. A Wi score between 65-75 was classified as "aware of what you eat and how to eat", 40-64 points as "careful in this regard" and less than 40 points as "poor nutrition". Periodontal examinations were performed and diagnoses were made according to the 2017 Periodontal diseases and conditions classification. Blood tests were obtained from the hospital archives and Hemoglobin, HemoglobinA1c, Vitamin D, Vitamin B12, Iron and ferritin levels were obtained and all data were analyzed statistically.
Results: The number of students reporting toothache and gum bleeding in the 3rd and 4th grades is higher than in the 1st grade. (p<0.05). Although the oral and dental health habits in the survey were stated to be similar, it was determined that the number of students with stage 1 periodontitis in the examination was higher in the 4th grade. While there was no difference in WI according to the grade level, there was a statistically significant difference in body mass index and vitamin B12. (p<0.05)
Conclusions: The level of education in the nursing faculty may have an effect on micronutrition and periodontal health/ disease. Students' awareness should be increased with education programs.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Nutrition, Periodontics, Nurse Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 25, 2025 |
Submission Date | January 2, 2025 |
Acceptance Date | January 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 1 |
e-ISSN: 2149-8296
The content of this site is intended for health care professionals. All the published articles are distributed under the terms of
Creative Commons Attribution Licence,
which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.