Research Article
BibTex RIS Cite

ENDÜSTRİ 4.0 PERSPEKTİFİNDE YAPAY ZEKANIN EĞİTİMDE UYGULANABİLİRLİĞİ İLE İLGİLİ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2024, Volume: 7 Issue: 14, 1 - 21, 28.05.2024
https://doi.org/10.55830/tje.1404165

Abstract

Bu çalışmada Endüstri 4.0 perspektifinde yapay zekanın eğitimde uygulanabilirliği ile ilgili öğretmen görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma deseninde olup verilerin toplanması için araştırmacılar tarafından alanyazına dayalı olarak hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu lisansüstü eğitim almış veya almakta olan 15 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin Endüstri 4.0 perspektifinde yapay zekanın eğitimde kullanılmasına hazırlıklı olunabilmesi için stratejik planlarda yer verilmesinin gerekli olduğunu düşündükleri ve endüstri 4.0 ve yapay zeka ile ilgili eğitim almaya istekli oldukları görülmüştür. Öğretmenler yapay zekâ teknolojilerinin ve endüstri 4.0 araçlarının eğitime entegre edilmesinin öğrenciler açısından zengin ve çeşitli materyal sağlayacağını, kişiye göre öğrenmenin önünü açacağını, öğretmenin üzerindeki öğretim faaliyetleri dışındaki iş yükünü hafifleteceğini düşünmektedirler. Ayrıca eğitimde yapay zekâ kullanımının öğrencileri tembelleştirebileceği ve veri güvenliği gibi endişeler taşımaktadırlar. Öğretmenler sosyal-duygusal öğrenme noktasında insan öğretmenlere hep ihtiyaç olacağını düşünmekte ve bu konudaki yerlerini yapay zekaya kaptırmayacaklarından emin görünmektedirler.

References

  • Aksoy, S. (2017). Değişen teknolojiler ve Endüstri 4.0: Endüstri 4.0’ı anlamaya dair bir giriş. Katkı 4, 34-44.
  • Álamo Venegas, J.J.; Alonso Díaz, L.; Yuste Tosina, R.; López Ramos, V.M. (2021). La dimensión educativa de la robótica: Del desarrollo del pensamiento al pensamiento computacional en el aula. Campo Abierto. Rev. de Educ, 40, 2.
  • Chassignol, M., Khoroshavin, A., Klimova A. ve Bilyatdinova, A. (2018). Artificial intelligence trends in education: A narrative overview. Procedia Comput. Sci., 136, 16- 24.
  • Chaudhry, M. A. ve Kazım, E. (2022). Artificial intelligence in education (aıed): A high-level academic and industry note 2021. AI Ethics 2, 157–165.
  • Chen, J. J. ve Lin, J. C. (2023). Artificial intelligence as a double-edged sword: Wielding the POWER principles to maximize its positive effects and minimize its negative effects. Contemporary Issues in Early Childhood, 14639491231169813.
  • Chen, L., Chen, P. ve Lin, Z. (2020). Artificial intelligence in education: A review. IEEE Access, 8, 75264-75278.
  • Chhaya A. K. ve Ravindra D. S. (2020). Advantages and disadvantages of artificial intelligence and machine learning: A literature review. International Journal of Library & Information Science, 9(1), 30-36.
  • Creswell, J. W. (2017). Eğitim araştırmaları: Nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi. (H. Ekşi, Çev. Ed.). Edam Yayıncılık.
  • Crowe, D., LaPierre M. ve Kebritchi, M. (2017). Knowledge based artificial augmentation intelligence technology: Next step in academic instructional tools for distance learning. TechTrends, 61(5), 494-506.
  • Çam, M. B., Çelik, N. C., Turan Güntepe, E. ve Durukan, Ü. G. (2021). Öğretmen adaylarının yapay zekâ teknolojileri ile ilgili farkındalıklarının belirlenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (48), 263-285.
  • Çekiç, O. ve Dilber, Y. (2020). Okul müdür yardımcıları ve stratejik planlama süreci. International Journal of Innovative Approaches in Education, 4(3), 82-100.
  • Çetin, M. ve Aktaş, A. (2021). Yapay zeka ve eğitimde gelecek senaryoları. OPUS International Journal of Society Researches Eğitim Bilimleri Özel Sayısı, 4225-4268.
  • Çoban, E. ve Uzun, H. (2022). Endüstri 4.0'ın eğitim alanına etkileri. Fırat Üniversitesi Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 6(1), 97-124.
  • Dalenogare, L. S., Benitez, G. B., Ayala, N. F., ve Frank, A. G. (2018). The expected contribution of Industry 4.0 technologies for industrial performance. International Journal of production economics, 204, 383-394.
  • Demir Dülger, E. ve Gümüşeli, A. İ. (2023). Views of school principals and teachers on using artificial ıntelligence in education. ISPEC International Journal of Social Sciences & Humanities, 7(1), 133–153.
  • Drath R. ve Horch A., (2014). Industrie 4.0 – Hit or hype? IEEE Industrial Electronics Magazine, 8(2), 56-58.
  • Evans, P. C. ve M. Annunziata. (2012). Industrial ınternet: pushing the boundaries of minds and machines. Retrieved from http://www.ge.com/docs/chapters/Industrial_Internet.pdf
  • Fisk, P. (2017). Education 4.0. http://www.thegeniusworks.com/2017/01/future-education- young-everyone-taught-together/
  • González-Salamanca, J.C.; Agudelo, O.L.; Salinas ve J. Key Competencies. (2020). Education for sustainable development and strategies for the development of 21st century skills. a systematic literature review. Sustainability,12, 10366.
  • Gönen, S., Yılmaz, E. N., Şanoğlu, S., Karacayılmaz, G. ve Özbirinci, Ö. (2021). Endüstri 4.0’ın gelişim sürecinde unutulan bileşen: Siber güvenlik. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 9(2021), 1142-1158.
  • Hussin, A. A. (2018). Education 4.0 made simple: Ideas for teaching. International Journal of Education and Literacy Studies, 6(3), 92-98.
  • Jones, V. K. (2018). Voice-activated change: Marketing in the age of artificial intelligence and virtual assistants. Journal of Brand Strategy, 7(3), 233-245.
  • Kagermann, H., Wahlster, W. ve Helbig, J. (2013). Recommendations for implementing the strategic initiative INDUSTRIE 4.0. Final report of the Industrie, 4(0), 82.
  • Kolbjørnsrud, V., Amico, R. ve Thomas, R.J. (2016). How artificial ıntelligence will redefine management. Harvard Business Review.
  • Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology (4th ed.). Sage Publications.
  • Küçükali, R., ve Coşkun, H. C. (2021). Eğitimde dijitalleşme ve yapay zekânın okul yöneticiliğindeki yeri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 4(2), 124-135.
  • Lameras, P., Arnab, S. (2022). Power to the teachers: an exploratory review on artificial ıntelligence in education. Information 13, 14.
  • Lincoln, Y. S. ve Guba, E. (1985). Naturalistic inquiry. Sage Publications.
  • Lu, Y. (2017). Industry 4.0: A survey on technologies, applications and open research ıssues. Journal of Industrial Information Integration, 6, 1-10.
  • Nagao, K. (2019). Artificial intelligence in education. in: Artificial intelligence accelerates human learning. Springer.
  • Noh, S.C. ve Karim, A.M.A. (2021). Design thinking mindset to enhance education 4.0 competitiveness in Malaysia. IJERE, 10, 494.
  • Owoc, M.L., Sawicka, A. ve Weichbroth, P. (2021). Artificial ıntelligence technologies in education: Benefits, challenges and strategies of implementation. In: Owoc, M.L., Pondel, M. (eds) Artificial ıntelligence for knowledge management. AI4KM 2019. IFIP Advances in Information and Communication Technology, 599. Springer.
  • Öz, Ö. (2019). Endüstri 4.0’ın Açık ve Uzaktan Eğitim Sistemine Etkilerine İlişkin Uzman Görüşleri. [Yüksek Lisans Tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Patton, M. Q. (1987). Qualitative research & evaluation methods. Sage Publicati- ons.
  • Petekçi, A. R. (2021). Endüstri 4.0: Fırsat mı tehlike mi?. Bilgisayar Bilimleri ve Teknolojileri Dergisi, 2(1), 7-15.
  • Rus, V., D’Mello, S., Hu, X. ve Graesser, A. (2013). Recent advances in conversational intelligent tutoring systems. AI Mag., 34(3), 42-54.
  • Salkin, C., Öner, M., Üstündağ, A. ve Çevikcan, E. (2018). A conceptual framework for Industry 4.0. A. Üstündağ ve E. Çevikcan (Ed.), Industry 4.0: Managing the digital transformation. (1. Baskı, s. 2-23) içinde. Springer International Publishing.
  • Schepman, A. ve Rodway, P. (2023). The general attitudes towards artificial intelligence scale (GAAIS): Confirmatory validation and associations with personality, corporate distrust, and general trust. International Journal of Human–Computer Interaction, 39(13), 2724-2741.
  • Schiff, D. (2021). Out of the laboratory and into the classroom: the future of artificial intelligence in education. AI & Soc 36, 331–348.
  • Schwab, K. (2016). Dördüncü sanayi devrimi. Çeviren: Zülfü Dicleli. Optimist Yayın.
  • Sheikh, S. (2020). Understanding the role of artificial intelligence and its future social impact. IGI Global.
  • Smith, A.M. and Green, M. (2018). Artificial intelligence and the role of leadership. J Ldrship Studies, 12: 85-87.
  • Şanlı, A., Ateş, E., Bayburtlu, N., Bektaş, M. ve Özdemir, K. (2023). Yapay zeka kullanımında öğretmen eğilimleri. International Journal of Social Science, 7, 28.
  • Tekin, Z. ve Karakuş, K. (2018). Gelenekselden akıllı üretime spor endüstrisi 4.0. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 7(3).
  • Trotta, D., ve Garengo, P. (2019, March). Assessing industry 4.0 maturity: An essential scale for SMEs. In 2019 8th International Conference on Industrial Technology and Management (ICITM) (pp. 69-74).
  • Wang, B., Liu, H., An, P., Li, Q., Li, K., Chen, L., Zhang, Q., Zhang, J., Zhang, X. ve Gu, S. (2018). Artificial intelligence and education, In reconstructing our orders (Ed. Donghan Jin) içinde, Springer: Singapore ss.129-161.
  • Wang, Y. (2021). Artificial intelligence in educational leadership: a symbiotic role of human- artificial intelligence decision-making. Journal of Educational Administration. 59(3), 256-270.
  • Xu, X., Lu, Y., Vogel-Heuser, B. ve Wang, L. (2021). Industry 4.0 and Industry 5.0—inception, conception and perception. Journal of Manufacturing Systems, 61, 530-535.
  • Yao, M., Zhou, A. ve Jia, M. (2018). Applied artificial intelligence: A handbook for business leaders. Topbots Inc.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, M. ve Genç, K.Y. (2018). Endüstri 4.0 ve liderlik, ISAS International Symposium on Innovative Approaches in Scientific Studies, 3, 338-341. https://www.stendustri.com.tr/endustri-40-uygulamalari/endustri-40-nedir-h95384.html Erişim Tarihi: 04.11.2022.
Year 2024, Volume: 7 Issue: 14, 1 - 21, 28.05.2024
https://doi.org/10.55830/tje.1404165

Abstract

References

  • Aksoy, S. (2017). Değişen teknolojiler ve Endüstri 4.0: Endüstri 4.0’ı anlamaya dair bir giriş. Katkı 4, 34-44.
  • Álamo Venegas, J.J.; Alonso Díaz, L.; Yuste Tosina, R.; López Ramos, V.M. (2021). La dimensión educativa de la robótica: Del desarrollo del pensamiento al pensamiento computacional en el aula. Campo Abierto. Rev. de Educ, 40, 2.
  • Chassignol, M., Khoroshavin, A., Klimova A. ve Bilyatdinova, A. (2018). Artificial intelligence trends in education: A narrative overview. Procedia Comput. Sci., 136, 16- 24.
  • Chaudhry, M. A. ve Kazım, E. (2022). Artificial intelligence in education (aıed): A high-level academic and industry note 2021. AI Ethics 2, 157–165.
  • Chen, J. J. ve Lin, J. C. (2023). Artificial intelligence as a double-edged sword: Wielding the POWER principles to maximize its positive effects and minimize its negative effects. Contemporary Issues in Early Childhood, 14639491231169813.
  • Chen, L., Chen, P. ve Lin, Z. (2020). Artificial intelligence in education: A review. IEEE Access, 8, 75264-75278.
  • Chhaya A. K. ve Ravindra D. S. (2020). Advantages and disadvantages of artificial intelligence and machine learning: A literature review. International Journal of Library & Information Science, 9(1), 30-36.
  • Creswell, J. W. (2017). Eğitim araştırmaları: Nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi. (H. Ekşi, Çev. Ed.). Edam Yayıncılık.
  • Crowe, D., LaPierre M. ve Kebritchi, M. (2017). Knowledge based artificial augmentation intelligence technology: Next step in academic instructional tools for distance learning. TechTrends, 61(5), 494-506.
  • Çam, M. B., Çelik, N. C., Turan Güntepe, E. ve Durukan, Ü. G. (2021). Öğretmen adaylarının yapay zekâ teknolojileri ile ilgili farkındalıklarının belirlenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (48), 263-285.
  • Çekiç, O. ve Dilber, Y. (2020). Okul müdür yardımcıları ve stratejik planlama süreci. International Journal of Innovative Approaches in Education, 4(3), 82-100.
  • Çetin, M. ve Aktaş, A. (2021). Yapay zeka ve eğitimde gelecek senaryoları. OPUS International Journal of Society Researches Eğitim Bilimleri Özel Sayısı, 4225-4268.
  • Çoban, E. ve Uzun, H. (2022). Endüstri 4.0'ın eğitim alanına etkileri. Fırat Üniversitesi Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 6(1), 97-124.
  • Dalenogare, L. S., Benitez, G. B., Ayala, N. F., ve Frank, A. G. (2018). The expected contribution of Industry 4.0 technologies for industrial performance. International Journal of production economics, 204, 383-394.
  • Demir Dülger, E. ve Gümüşeli, A. İ. (2023). Views of school principals and teachers on using artificial ıntelligence in education. ISPEC International Journal of Social Sciences & Humanities, 7(1), 133–153.
  • Drath R. ve Horch A., (2014). Industrie 4.0 – Hit or hype? IEEE Industrial Electronics Magazine, 8(2), 56-58.
  • Evans, P. C. ve M. Annunziata. (2012). Industrial ınternet: pushing the boundaries of minds and machines. Retrieved from http://www.ge.com/docs/chapters/Industrial_Internet.pdf
  • Fisk, P. (2017). Education 4.0. http://www.thegeniusworks.com/2017/01/future-education- young-everyone-taught-together/
  • González-Salamanca, J.C.; Agudelo, O.L.; Salinas ve J. Key Competencies. (2020). Education for sustainable development and strategies for the development of 21st century skills. a systematic literature review. Sustainability,12, 10366.
  • Gönen, S., Yılmaz, E. N., Şanoğlu, S., Karacayılmaz, G. ve Özbirinci, Ö. (2021). Endüstri 4.0’ın gelişim sürecinde unutulan bileşen: Siber güvenlik. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 9(2021), 1142-1158.
  • Hussin, A. A. (2018). Education 4.0 made simple: Ideas for teaching. International Journal of Education and Literacy Studies, 6(3), 92-98.
  • Jones, V. K. (2018). Voice-activated change: Marketing in the age of artificial intelligence and virtual assistants. Journal of Brand Strategy, 7(3), 233-245.
  • Kagermann, H., Wahlster, W. ve Helbig, J. (2013). Recommendations for implementing the strategic initiative INDUSTRIE 4.0. Final report of the Industrie, 4(0), 82.
  • Kolbjørnsrud, V., Amico, R. ve Thomas, R.J. (2016). How artificial ıntelligence will redefine management. Harvard Business Review.
  • Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology (4th ed.). Sage Publications.
  • Küçükali, R., ve Coşkun, H. C. (2021). Eğitimde dijitalleşme ve yapay zekânın okul yöneticiliğindeki yeri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 4(2), 124-135.
  • Lameras, P., Arnab, S. (2022). Power to the teachers: an exploratory review on artificial ıntelligence in education. Information 13, 14.
  • Lincoln, Y. S. ve Guba, E. (1985). Naturalistic inquiry. Sage Publications.
  • Lu, Y. (2017). Industry 4.0: A survey on technologies, applications and open research ıssues. Journal of Industrial Information Integration, 6, 1-10.
  • Nagao, K. (2019). Artificial intelligence in education. in: Artificial intelligence accelerates human learning. Springer.
  • Noh, S.C. ve Karim, A.M.A. (2021). Design thinking mindset to enhance education 4.0 competitiveness in Malaysia. IJERE, 10, 494.
  • Owoc, M.L., Sawicka, A. ve Weichbroth, P. (2021). Artificial ıntelligence technologies in education: Benefits, challenges and strategies of implementation. In: Owoc, M.L., Pondel, M. (eds) Artificial ıntelligence for knowledge management. AI4KM 2019. IFIP Advances in Information and Communication Technology, 599. Springer.
  • Öz, Ö. (2019). Endüstri 4.0’ın Açık ve Uzaktan Eğitim Sistemine Etkilerine İlişkin Uzman Görüşleri. [Yüksek Lisans Tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Patton, M. Q. (1987). Qualitative research & evaluation methods. Sage Publicati- ons.
  • Petekçi, A. R. (2021). Endüstri 4.0: Fırsat mı tehlike mi?. Bilgisayar Bilimleri ve Teknolojileri Dergisi, 2(1), 7-15.
  • Rus, V., D’Mello, S., Hu, X. ve Graesser, A. (2013). Recent advances in conversational intelligent tutoring systems. AI Mag., 34(3), 42-54.
  • Salkin, C., Öner, M., Üstündağ, A. ve Çevikcan, E. (2018). A conceptual framework for Industry 4.0. A. Üstündağ ve E. Çevikcan (Ed.), Industry 4.0: Managing the digital transformation. (1. Baskı, s. 2-23) içinde. Springer International Publishing.
  • Schepman, A. ve Rodway, P. (2023). The general attitudes towards artificial intelligence scale (GAAIS): Confirmatory validation and associations with personality, corporate distrust, and general trust. International Journal of Human–Computer Interaction, 39(13), 2724-2741.
  • Schiff, D. (2021). Out of the laboratory and into the classroom: the future of artificial intelligence in education. AI & Soc 36, 331–348.
  • Schwab, K. (2016). Dördüncü sanayi devrimi. Çeviren: Zülfü Dicleli. Optimist Yayın.
  • Sheikh, S. (2020). Understanding the role of artificial intelligence and its future social impact. IGI Global.
  • Smith, A.M. and Green, M. (2018). Artificial intelligence and the role of leadership. J Ldrship Studies, 12: 85-87.
  • Şanlı, A., Ateş, E., Bayburtlu, N., Bektaş, M. ve Özdemir, K. (2023). Yapay zeka kullanımında öğretmen eğilimleri. International Journal of Social Science, 7, 28.
  • Tekin, Z. ve Karakuş, K. (2018). Gelenekselden akıllı üretime spor endüstrisi 4.0. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 7(3).
  • Trotta, D., ve Garengo, P. (2019, March). Assessing industry 4.0 maturity: An essential scale for SMEs. In 2019 8th International Conference on Industrial Technology and Management (ICITM) (pp. 69-74).
  • Wang, B., Liu, H., An, P., Li, Q., Li, K., Chen, L., Zhang, Q., Zhang, J., Zhang, X. ve Gu, S. (2018). Artificial intelligence and education, In reconstructing our orders (Ed. Donghan Jin) içinde, Springer: Singapore ss.129-161.
  • Wang, Y. (2021). Artificial intelligence in educational leadership: a symbiotic role of human- artificial intelligence decision-making. Journal of Educational Administration. 59(3), 256-270.
  • Xu, X., Lu, Y., Vogel-Heuser, B. ve Wang, L. (2021). Industry 4.0 and Industry 5.0—inception, conception and perception. Journal of Manufacturing Systems, 61, 530-535.
  • Yao, M., Zhou, A. ve Jia, M. (2018). Applied artificial intelligence: A handbook for business leaders. Topbots Inc.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, M. ve Genç, K.Y. (2018). Endüstri 4.0 ve liderlik, ISAS International Symposium on Innovative Approaches in Scientific Studies, 3, 338-341. https://www.stendustri.com.tr/endustri-40-uygulamalari/endustri-40-nedir-h95384.html Erişim Tarihi: 04.11.2022.
There are 51 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Policy and Administration (Other)
Journal Section Articles
Authors

Münevver Çetin 0000-0002-1203-9098

Gizem Yıldız Baklavacı 0009-0005-6815-2646

Early Pub Date May 27, 2024
Publication Date May 28, 2024
Submission Date December 13, 2023
Acceptance Date March 6, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 7 Issue: 14

Cite

APA Çetin, M., & Yıldız Baklavacı, G. (2024). ENDÜSTRİ 4.0 PERSPEKTİFİNDE YAPAY ZEKANIN EĞİTİMDE UYGULANABİLİRLİĞİ İLE İLGİLİ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. İstanbul Ticaret Üniversitesi Girişimcilik Dergisi, 7(14), 1-21. https://doi.org/10.55830/tje.1404165