Research Article
BibTex RIS Cite

Orman ürünleri sanayi ve mobilya işletmelerinin kurumsallaşma düzeylerinin araştırılması (İç Anadolu Bölgesi örneği)

Year 2020, Volume: 21 Issue: 2, 166 - 173, 30.06.2020
https://doi.org/10.18182/tjf.693442

Abstract

İşletme fonksiyonlarının doğru bir şekilde yapılması için uyulması gereken yol, yöntem ve kuralları içeren kurumsallaşma kavramının ele alındığı bu çalışmada İç Anadolu Bölgesinde faaliyette bulunan orman ürünleri sanayi işletmelerinin kurumsallaşma yolunda atmaları gereken adımların neler olduğu ve işletmelerin kurumsallaşma düzeyleri araştırılmıştır. Çalışma kapsamında evren olarak belirlenen bölgede 10 ve daha fazla çalışanı olan orman ürünleri ve mobilya sanayisi işletmelerinden 381 adet anket alınmıştır. Çalışma kapsamında veri elde etme aracı olarak kullanılan anket 11 soru ve 43 yargıdan oluşturulmuştur. Çalışma sonucunda işletmelerin kurumsallaşma yolunda yönetim organizasyon konusunda iyileştirmeler yapmaları ve katılımcı yönetim anlayışını benimsemeleri gerektiği belirlenmiştir. İşletmelerin kurumsallaşma düzeylerini yükseltmeleri için stratejik planlamalar yapması, yönetimsel fonksiyonlarda standartlaşması ve profesyonelleşmeye önem vermesi gerektiği belirlenmiştir.

Thanks

Bu çalışma, Gülsüm ÖZÇELİK tarafından 2019 yılında Düzce Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsünde bitirilen “Kurumsallaşma Yolundaki Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerin Modern Yönetim Tekniklerine Yaklaşımları (İç Anadolu Bölgesi Orman Ürünleri Sanayi İşletmeleri Örneği)” isimli yüksek lisans tez çalışmasının bir kısmını oluşturmaktadır.

References

  • Alkış, H., Temizkan, V., 2010. İşletmelerin kurumsallaşma düzeylerinin belirlenmesi: (Haddehaneler) Karabük demir-çelik sektörü örneği. Ekonomik Yaklaşım Dergisi, 21(76): 73-92.
  • Apaydın, F., 2007. Örgütlerde kurumsallaşma ve adaptif yeteneklerin pazarlama eylemlerine ve örgütsel performansa etkileri. Doktora tezi, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Aylan, S., Koç, H., 2018. Otel İşletmesi işgörenlerinin kurumsallaşma algılarının belirlenmesi ve işletme özelliklerine göre farklılaşmasının analizi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(4): 733-753.
  • Bayer, E., 2005. İşletmelerde kurumsallaşmanın sorunsal haline gelmesi ve kurumsallaşamama nedenlerinin belirlenmesi, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(3): 125-142.
  • Baykal, A.N., 2004. Mektuplarla Aile Şirketlerinde Kurumsallaşma (Babalar, Oğullar ve Kızlar), 2. Baskı, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş., 2002. Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum, PegemA Yayıncılık, Ankara.
  • Canıtez, F., 2016. Kurumsal tasarımın kurumsal imaj ve kurumsal itibar oluşumu üzerine etkisinin hizmet sektöründe incelenmesi: THY örneği. Doktora tezi, Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Cevher, E., 2014. Kurumsallaşma küçük işletmeler için bir çözüm müdür yoksa yok olma nedeni midir?, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(32): 583-593.
  • Çakıcı, A., Özer, B.Ş., 2007. Mersin’de faaliyet gösteren küçük ve orta ölçekli işletmelerin kurumsallaşma göstergeleri açısından incelenmesi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(18): 87-110.
  • Dinç, E., Karakaya, A., 2014. Muhasebe bilgi sistemi ve kurumsallaşma düzeyi arasındaki ilişkiye yönelik bir araştırma, Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(27): 21-50.
  • Diren, H., 2014. Kamu Hastaneleri Birliği ve hastanelerinde kurumsallaşmanın incelenmesi, Yüksek lisans tezi, Okan Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Eyüboğlu, F., 2012. Süreç Yönetimi ve Süreç İyileştirme, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Gültekin, Y.S., 2015. Devlet orman işletmelerinde dikili ağaç satışı uygulamasının yapısal eşitlik modellemesi ile analizi, Doktora tezi, Düzce Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Düzce.
  • Halis, M., Adalıoğlu Ay, D., 2017. Kurumsallaşma düzeyinin örgütsel sessizlik üzerine etkisi: Bir araştırma. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 18(2): 43-62.
  • Howard, E.A., Tinsley, T.D., 1987. Uses of factor analysis in counseling psychology research. Journal of Counseling Psychology, 34: 414-424.
  • Kalaycı, Ş., 2009. SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Asil Basın Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kaptanoğlu, N.B., 2011. İşletmelerde kurumsallaşma uygulamalarına yönelik çalışan tutumlarının örgüte bağlılık ve iş tatmini ile ilişkisi ve bir araştırma, Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karaçınar, H., 2014. İşletmelerde kurumsallaşmanın işgören performansı üzerine etkisini belirlemeye yönelik bir araştırma, Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Karpuzoğlu, E., 2000. Aile şirketlerinin kurumsallaşma düzeylerini belirlemeye yönelik bir araştırma, Doktora tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karpuzoğlu, E., 2004. Büyüyen ve gelişen aile şirketlerinde kurumsallaşma, Hayat Yayınları, 4. Basım, İstanbul.
  • Kırklıkçı, A.B., 2019. Kurumsallaşmanın işletme performansı ve verimliliği üzerine etkileri (Türkiye levha ve mobilya işletmeleri örneği), Doktora tezi, Düzce Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Düzce.
  • Koçel, T., 2007. İşletme Yöneticiliği, 11. Basım, Arıkan Yayınları, 292 s. İstanbul.
  • Lemeshow, S., Hosmer, Jr.D.W., Janelle, K., Lwanga, S.K., 1990. Adequacy of Sample Size in Health Studies, Published by World Healt Organization. Tiptree, Colchester, ISBN: 0 471 92517 9, Courier International Ltd.
  • Minareci, Y., 2007. Turizm işletmelerinde kurumsallaşma ve sosyal sorumluluk: Otel işletmelerinde bir uygulama, Tezsiz yüksek lisans projesi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Özdamar, K., 2002. Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi. Kaan Kitabevi, Ankara.
  • Sarıoğlu, C.İ., 2017. Bilişsel ve duyuşsal hizmet kalitesinin tüketicinin değiştirme niyeti üzerine etkisi ve değiştirme maliyetinin ılımlaştırıcı rolü: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma, Uluslarası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 22. UPK Ahmet Hamdi İslamoğlu Özel Sayısı, 79-94.
  • Serin, H., Şahin, Y., 2018. Diyarbakır ili mobilya sanayisinin GZFT analizi ile değerlendirilmesi, Turkish Journal of Forest Science 2(1): 83-90.
  • Sharma, S., 1996. Applied Multivariate Techniques, John Wiley&Sons Inc., 685s., New York.
  • Sözbilen, G., 2012. Kurumsallaşmanın kurumsal girişimciliğe etkisi: Nevşehir’de faaliyet gösteren konaklama işletmelerinde bir araştırma, Yüksek lisans tezi, Nevşehir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
  • Şahman, İ., Tengilimoğlu, D., Işık, O., 2008. Özel hastanelerde yönetimin profesyonelleşmesinin, kurumsallaşma süreci üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik alan çalışması, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2): 1-23.
  • Türk, U., Yıldız, G., 2015. İşletmelerin büyümeleri ile kurumsallaşma gereksinimi arasındaki ilişkinin incelenmesi: Sakarya ili örneği, Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 3(2): 1-22.
  • TOBB, 2015. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Üye kayıtları Listesi,
  • Ulukan, C., 2005. Girişimcilerin ve profesyonel yöneticilerin kurumsallaşma perspektifi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 2, 29-42.
  • Yaşa, E., 2006. Aile şirketlerinde kurumsallaşma: Mersin ili aile şirketlerinin kurumsallaşma konusundaki tutumlarını ve düşüncelerini belirlemeye yönelik bir araştırma, Yüksek Lisans tezi, Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Yıldız, E., 2014. Kurumsallaşma çabalarının örgütsel performansa etkisi: Perakende sektöründe bir uygulama, Yüksek Lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.

Investigation of institutionalization levels of forest products industry and furniture enterprises (The case of Central Anatolia Region)

Year 2020, Volume: 21 Issue: 2, 166 - 173, 30.06.2020
https://doi.org/10.18182/tjf.693442

Abstract

İşletme fonksiyonlarının doğru bir şekilde yapılması için uyulması gereken yol, yöntem ve kuralları içeren kurumsallaşma kavramının ele alındığı bu çalışmada İç Anadolu Bölgesi’nde faaliyette bulunan orman ürünleri sanayi işletmelerinin kurumsallaşma yolunda atmaları gereken adımların neler olduğu ve işletmelerin kurumsallaşma düzeyleri araştırılmıştır. Çalışma kapsamında evren olarak belirlenen bölgede 10 ve daha fazla çalışanı olan orman ürünleri ve mobilya sanayisi işletmelerinden 381 adet anket alınmıştır. Çalışma kapsamında veri elde etme aracı olarak kullanılan anket 11 soru ve 43 yargıdan oluşturulmuştur. Çalışma sonucunda işletmelerin kurumsallaşma yolunda yönetim organizasyon konusunda iyileştirmeler yapmaları ve katılımcı yönetim anlayışını benimsemeleri gerektiği belirlenmiştir. İşletmelerin kurumsallaşma düzeylerini yükseltmeleri için stratejik planlamalar yapması, yönetimsel fonksiyonlarda standartlaşması ve profesyonelleşmeye önem vermesi gerektiği belirlenmiştir.  

References

  • Alkış, H., Temizkan, V., 2010. İşletmelerin kurumsallaşma düzeylerinin belirlenmesi: (Haddehaneler) Karabük demir-çelik sektörü örneği. Ekonomik Yaklaşım Dergisi, 21(76): 73-92.
  • Apaydın, F., 2007. Örgütlerde kurumsallaşma ve adaptif yeteneklerin pazarlama eylemlerine ve örgütsel performansa etkileri. Doktora tezi, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Aylan, S., Koç, H., 2018. Otel İşletmesi işgörenlerinin kurumsallaşma algılarının belirlenmesi ve işletme özelliklerine göre farklılaşmasının analizi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(4): 733-753.
  • Bayer, E., 2005. İşletmelerde kurumsallaşmanın sorunsal haline gelmesi ve kurumsallaşamama nedenlerinin belirlenmesi, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(3): 125-142.
  • Baykal, A.N., 2004. Mektuplarla Aile Şirketlerinde Kurumsallaşma (Babalar, Oğullar ve Kızlar), 2. Baskı, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş., 2002. Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum, PegemA Yayıncılık, Ankara.
  • Canıtez, F., 2016. Kurumsal tasarımın kurumsal imaj ve kurumsal itibar oluşumu üzerine etkisinin hizmet sektöründe incelenmesi: THY örneği. Doktora tezi, Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Cevher, E., 2014. Kurumsallaşma küçük işletmeler için bir çözüm müdür yoksa yok olma nedeni midir?, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(32): 583-593.
  • Çakıcı, A., Özer, B.Ş., 2007. Mersin’de faaliyet gösteren küçük ve orta ölçekli işletmelerin kurumsallaşma göstergeleri açısından incelenmesi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(18): 87-110.
  • Dinç, E., Karakaya, A., 2014. Muhasebe bilgi sistemi ve kurumsallaşma düzeyi arasındaki ilişkiye yönelik bir araştırma, Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(27): 21-50.
  • Diren, H., 2014. Kamu Hastaneleri Birliği ve hastanelerinde kurumsallaşmanın incelenmesi, Yüksek lisans tezi, Okan Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Eyüboğlu, F., 2012. Süreç Yönetimi ve Süreç İyileştirme, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Gültekin, Y.S., 2015. Devlet orman işletmelerinde dikili ağaç satışı uygulamasının yapısal eşitlik modellemesi ile analizi, Doktora tezi, Düzce Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Düzce.
  • Halis, M., Adalıoğlu Ay, D., 2017. Kurumsallaşma düzeyinin örgütsel sessizlik üzerine etkisi: Bir araştırma. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 18(2): 43-62.
  • Howard, E.A., Tinsley, T.D., 1987. Uses of factor analysis in counseling psychology research. Journal of Counseling Psychology, 34: 414-424.
  • Kalaycı, Ş., 2009. SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Asil Basın Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kaptanoğlu, N.B., 2011. İşletmelerde kurumsallaşma uygulamalarına yönelik çalışan tutumlarının örgüte bağlılık ve iş tatmini ile ilişkisi ve bir araştırma, Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karaçınar, H., 2014. İşletmelerde kurumsallaşmanın işgören performansı üzerine etkisini belirlemeye yönelik bir araştırma, Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Karpuzoğlu, E., 2000. Aile şirketlerinin kurumsallaşma düzeylerini belirlemeye yönelik bir araştırma, Doktora tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karpuzoğlu, E., 2004. Büyüyen ve gelişen aile şirketlerinde kurumsallaşma, Hayat Yayınları, 4. Basım, İstanbul.
  • Kırklıkçı, A.B., 2019. Kurumsallaşmanın işletme performansı ve verimliliği üzerine etkileri (Türkiye levha ve mobilya işletmeleri örneği), Doktora tezi, Düzce Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Düzce.
  • Koçel, T., 2007. İşletme Yöneticiliği, 11. Basım, Arıkan Yayınları, 292 s. İstanbul.
  • Lemeshow, S., Hosmer, Jr.D.W., Janelle, K., Lwanga, S.K., 1990. Adequacy of Sample Size in Health Studies, Published by World Healt Organization. Tiptree, Colchester, ISBN: 0 471 92517 9, Courier International Ltd.
  • Minareci, Y., 2007. Turizm işletmelerinde kurumsallaşma ve sosyal sorumluluk: Otel işletmelerinde bir uygulama, Tezsiz yüksek lisans projesi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Özdamar, K., 2002. Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi. Kaan Kitabevi, Ankara.
  • Sarıoğlu, C.İ., 2017. Bilişsel ve duyuşsal hizmet kalitesinin tüketicinin değiştirme niyeti üzerine etkisi ve değiştirme maliyetinin ılımlaştırıcı rolü: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma, Uluslarası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 22. UPK Ahmet Hamdi İslamoğlu Özel Sayısı, 79-94.
  • Serin, H., Şahin, Y., 2018. Diyarbakır ili mobilya sanayisinin GZFT analizi ile değerlendirilmesi, Turkish Journal of Forest Science 2(1): 83-90.
  • Sharma, S., 1996. Applied Multivariate Techniques, John Wiley&Sons Inc., 685s., New York.
  • Sözbilen, G., 2012. Kurumsallaşmanın kurumsal girişimciliğe etkisi: Nevşehir’de faaliyet gösteren konaklama işletmelerinde bir araştırma, Yüksek lisans tezi, Nevşehir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
  • Şahman, İ., Tengilimoğlu, D., Işık, O., 2008. Özel hastanelerde yönetimin profesyonelleşmesinin, kurumsallaşma süreci üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik alan çalışması, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2): 1-23.
  • Türk, U., Yıldız, G., 2015. İşletmelerin büyümeleri ile kurumsallaşma gereksinimi arasındaki ilişkinin incelenmesi: Sakarya ili örneği, Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 3(2): 1-22.
  • TOBB, 2015. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Üye kayıtları Listesi,
  • Ulukan, C., 2005. Girişimcilerin ve profesyonel yöneticilerin kurumsallaşma perspektifi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 2, 29-42.
  • Yaşa, E., 2006. Aile şirketlerinde kurumsallaşma: Mersin ili aile şirketlerinin kurumsallaşma konusundaki tutumlarını ve düşüncelerini belirlemeye yönelik bir araştırma, Yüksek Lisans tezi, Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Yıldız, E., 2014. Kurumsallaşma çabalarının örgütsel performansa etkisi: Perakende sektöründe bir uygulama, Yüksek Lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Orijinal Araştırma Makalesi
Authors

Tarık Gedik 0000-0001-7372-8295

Gülsüm Özçelik This is me 0000-0002-5218-7298

Publication Date June 30, 2020
Acceptance Date May 3, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 21 Issue: 2

Cite

APA Gedik, T., & Özçelik, G. (2020). Orman ürünleri sanayi ve mobilya işletmelerinin kurumsallaşma düzeylerinin araştırılması (İç Anadolu Bölgesi örneği). Turkish Journal of Forestry, 21(2), 166-173. https://doi.org/10.18182/tjf.693442
AMA Gedik T, Özçelik G. Orman ürünleri sanayi ve mobilya işletmelerinin kurumsallaşma düzeylerinin araştırılması (İç Anadolu Bölgesi örneği). Turkish Journal of Forestry. June 2020;21(2):166-173. doi:10.18182/tjf.693442
Chicago Gedik, Tarık, and Gülsüm Özçelik. “Orman ürünleri Sanayi Ve Mobilya işletmelerinin kurumsallaşma düzeylerinin araştırılması (İç Anadolu Bölgesi örneği)”. Turkish Journal of Forestry 21, no. 2 (June 2020): 166-73. https://doi.org/10.18182/tjf.693442.
EndNote Gedik T, Özçelik G (June 1, 2020) Orman ürünleri sanayi ve mobilya işletmelerinin kurumsallaşma düzeylerinin araştırılması (İç Anadolu Bölgesi örneği). Turkish Journal of Forestry 21 2 166–173.
IEEE T. Gedik and G. Özçelik, “Orman ürünleri sanayi ve mobilya işletmelerinin kurumsallaşma düzeylerinin araştırılması (İç Anadolu Bölgesi örneği)”, Turkish Journal of Forestry, vol. 21, no. 2, pp. 166–173, 2020, doi: 10.18182/tjf.693442.
ISNAD Gedik, Tarık - Özçelik, Gülsüm. “Orman ürünleri Sanayi Ve Mobilya işletmelerinin kurumsallaşma düzeylerinin araştırılması (İç Anadolu Bölgesi örneği)”. Turkish Journal of Forestry 21/2 (June 2020), 166-173. https://doi.org/10.18182/tjf.693442.
JAMA Gedik T, Özçelik G. Orman ürünleri sanayi ve mobilya işletmelerinin kurumsallaşma düzeylerinin araştırılması (İç Anadolu Bölgesi örneği). Turkish Journal of Forestry. 2020;21:166–173.
MLA Gedik, Tarık and Gülsüm Özçelik. “Orman ürünleri Sanayi Ve Mobilya işletmelerinin kurumsallaşma düzeylerinin araştırılması (İç Anadolu Bölgesi örneği)”. Turkish Journal of Forestry, vol. 21, no. 2, 2020, pp. 166-73, doi:10.18182/tjf.693442.
Vancouver Gedik T, Özçelik G. Orman ürünleri sanayi ve mobilya işletmelerinin kurumsallaşma düzeylerinin araştırılması (İç Anadolu Bölgesi örneği). Turkish Journal of Forestry. 2020;21(2):166-73.