Üniversite öğrencilerinin sosyo-ekonomik özelliklerinin küresel ısınma ve iklim değişikliği algıları üzerine etkileri
Year 2020,
Volume: 21 Issue: 4, 428 - 437, 29.12.2020
Esmagül Gülsoy
Mehmet Korkmaz
Abstract
İklim değişikliği günümüzün en önemli sorunlarının başında gelmektedir. Bu makalede üniversite öğrencilerinin küresel ısınma ve iklim değişikliğine yönelik algı ve bilgi düzeylerinin sosyo-ekonomik özelliklerine göre farklılıkları incelenmiştir. Çalışma kapsamında, Süleyman Demirel Üniversitesinin farklı fakültelerinin son sınıf öğrencilerine yönelik bir anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 579 öğrenci katılmıştır. Çalışmada veriler ki-kare testi ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular, üniversite öğrencilerinin iklim değişikliği konusunda, bilgi düzeylerinde eksiklik ve algılarında önemli farklılıkların olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca yapılan istatistiksel değerlendirmeler neticesinde cinsiyet, medeni durum, aile gelirleri, ebeveynlerin meslek ve eğitim durumu ile yaşadıkları yerlere göre öğrencilerin algılarında anlamlı farklılıkların olduğu tespit edilmiştir. Bu çalışmanın sonuçları; iklim değişikliği politika ve eylemlerinin geliştirilmesi ve iklim değişikliğine uyum ve etkilerin azaltılması girişimleri için destek üretmede katkı sağlayabilecek niteliktedir.
Thanks
Bu makalede, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Orman Mühendisliği Anabilim Dalında hazırlanan “Üniversite Öğrencilerinin Küresel Isınma ve İklim Değişikliği Üzerine Bilgi Düzeyi ve Algıları” isimli yüksek lisans tezinin verileri kullanılmıştır.
References
- Aladağ, C., Kaya ,B., Tapur, T. 2018. Üniversite öğrencilerinin Küresel Isınmada İnsanın Rolü Hakkındaki Algıları. Human Society and Education in the Changing World (Ed., Yılmaz, E., Sulak, S.A.), Palet Yayınları, 209-217.
- Albayrak, A.N., Atasayan, Ö., 2017. Yerel düzeyde iklim değişikliği farkındalığı analizi / Gebze örneği. TUBAV Bilim, 10(4): 1-10.
- Alkan, H., Oğurlu, İ., 2014. Changes in the environmental perception attitude and behaviour of participants at the end of nature training projects. Environmental Engineering and Management Journal, 13: 419-428.
- Alkan, H., Özçelik, R., 2019. A research on awareness of climate change and environmental ıssues. International Conference on Climate Change and Forestry, 12-15 November, Antalya, Turkey, pp. 88-97.
- Ati̇k, A, Doğan, Y. 2019. Lise öğrencilerinin küresel iklim değişikliği hakkındaki görüşleri. Academy Journal of Educational Sciences, 3: 84-100.
- Baş, T., 2010. Anket. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
- Çoban H. O., Eker, M., 2019. Global maps of forest cover change: application in forests of Turkey between 2000-2018. International Conference on Climate Change and Forestry, 12-15 November, Antalya, Turkey, pp. 281-289.
- ÇŞB, 2011. Türkiye’nin İklim Değişikliği Uyum Stratejisi ve Eylem Planı. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, BSm Matbaacılık, Ankara.
- ÇŞB, 2012. İklim Değişikliğinin Farkında mıyız?, Türkiye’nin İklim Değişikliği II. Ulusal Bildiriminin Hazırlanması Projesi Yayını, T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Ankara.
- Demirkaya, H., 2008. Sınıf öğretmeni adaylarının küresel ısınma kavramı algılamaları ve öğrenme stilleri: Fenomenografik bir analiz. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1): 33-58.
- Detten, V.D., Faber, F., 2013. Organizational decision-making by German state-owned forest companies concerning climate change adaptation measures. Forest Policy and Economics, 35: 57-65.
- Dubash, N.K., Hagemann, M., Höhne, N., Upadhyaya, P., 2013. Development in national climate change mitigation legislation and strategy. Climate Policy, 13(6):649-664.
- E.C, 2009. European Commission, white paper adapting to climate change: towards a european framework for action, https://www.eea.europa.eu/policy-documents/white-paper-adapting-to-climate, Erişim: 23.08.2020.
- Eker, M., Çoban, H. O. 2019. The relationship between forest operations and climate change. International Conference on Climate Change and Forestry, 12-15 November, Antalya, Turkey, pp. 260-267.
- Fettahlıoğlu, P., 2018. Algılanan çevresel sorunların çevre okuryazarlık düzeyine göre analizi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1): 404-425.
- Frondel, M., Simora, M., Sommer, S., 2017. Risk perception of climate change: Empirical evidence for Germany. Ecological Economics, 137: 173-183.
- Gökçe, N., Kaya, E., 2009. Coğrafya dersi öğretim programında küresel iklim değişikliği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22: 157-168.
- Iozzi L.A., 1989. What research says to the educator part one: Environmental education and the affective domain. The Journal of Environmental Education, 20(3): 3-9.
- IPCC, 2014. Climate Change 2014: Impacts, Adaptation, And Vulnerability. http://www.ipcc.ch/report/ar5/wg2/, Erişim: 20.08.2020.
- IPCC, 2013. Climate Change: The Physical Science Basis, Frequently Asked Questions, https://www.ipcc.ch/ report/ar5/wg1/, Erişim: 15.07.2020.
- IPCC, 2007. Fourth Assessment Report: Climate Change 2007, http://www.ipcc.ch/publications_and_data/ar4/syr/en/contents.html, Erişim: 25.08.2020.
- IPCC, 1995. Second Assessment: Climate Change 1995. A Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change, https://archive.ipcc.ch/pdf/climate-changes-1995/ipcc-2nd-assessment/2nd-assessment-en.pdf, Erişim: 21.08.2020.
- IPCC, 1990. First Assessment Report (FAR), UNEP-WMO, https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/03/ipcc_far_wg_I_full_report.pdf, Erişim: 18.08.2020.
- Kılıç, S., 2016. Cronbach’ın alfa güvenirlik katsayısı. Journal of Mood Disorders (JMOOD), 6(1): 47-48.
- Korkmaz M., 2018. Public awareness and perceptions of climate change: Differences in concern about climate change in the West Mediterranean Region of Turkey. Applied Ecology and Environmental Research, 16(4): 4039-4050.
- Korkmaz, M., Fakir, H., Alkan, H., 2018. Effects of nature training projects on environmental perception and attitudes. Applied Ecology And Environmental Research, 16: 359-369.
- Lejano, R.P., Taveres-Reager, J., Berkes, F., 2013. Climate and narrative: Environmental knowledge in everyday life. Environmental Science and Policy, 31(1): 61-70.
- Lujala, P., Lein, H., Rød, J.K., 2015. Climate change, natural hazards, and risk perception: The role of proximity and personal experience. Local Environment, 20(4): 489-509.
- MEU, 2010. Republic of Turkey Climate Change Strategy 2010-2023. Ministry of Environment and Urbanization. https://webdosya.csb.gov.tr/db/iklim/editordosya/iklim_degisikligi_stratejisi_EN.pdf, Erişim: 15.07.2020.
- Michail, S., Atamou, A.G., Stamou, G.P., 2007. Greek primary school teachers' understanding of current environmental issues: An exploration of their environmental knowledge and images of nature. Science Education, 91(2): 244-259.
- Oğurlu, İ., Alkan, H., Gündoğdu, E. 2010. Isparta korunan doğal alanlarında doğa eğitimi projesi-I: Katılımcıların algı ve beklentileri, II. Ulusal Ormancılık Kongresi, 20-22 Mayıs, Artvin, s. 144-152.
- Ochieng, M.A., Koske, J., 2013. The level of climate change awareness and perception among primary school teachers in Kisumu Municipality, Kenya. International Journal of Humanities and Social Science, 3(21): 174-179.
- Özmen, D., Çetinkaya, A., Nehir, S., 2005. Üniversite öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 4: 330-344.
- Papadimitriou, V., 2004. Prospective primary teachers’ understanding of climate change, greenhouse effect, and ozone layer depletion. Journal of Science Education and Technology, 13(2): 299-307.
- Randall, R., 2009. Loss and climate change: The cost of parallel narratives. Ecopsychology, 1(3): 118-129.
- Rankoana, S.A., 2016. Perceptions of climate change and the potential for adaptation in a rural community in Limpopo Province, South Africa. Sustainability, 8(672): 1-10.
- SDÜ, 2017. Süleyman Demirel Üniversitesi Performans Programı, https://sgdb.sdu.edu.tr/assets/uploads/sites/95/files/performans-programi-2017-20092017.pdf, Erişim: 15.11.2020.
Semenza, J.C., Hall, D.E., Wilson, D.J., Bontempo, B.D., Sailor, D.J., George, L.A., 2008. Public perception of climate change: Voluntary mitigation and barriers to behavior change. American Journal of Preventive Medicine, 35(5): 479-487.
- Steentjes, K., Pidgeon, N., Poortinga, W., Corner, A., Arnold, A., Böhm, G., Mays, C., Poumadère, M., Ruddat, M., Scheer, D., Sonnberger, M., Tvinnereim, E., 2017. European Perceptions of Climate Change (EPCC): Topline Findings of a Survey Conducted in Four European Countries in 2016. Cardiff University, Cardiff.
- Şen, G., Özer, Y.E., 2018. Üniversite öğrencilerinin iklim değişikliği ve çevre sorunları konusundaki farkındalıklarının değerlendirilmesi: Dokuz Eylül Üniversitesi Kamu Yönetimi Örneği. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2): 667-688.
- Şen, Ö.L., Bozkurt, D., Göktürk, O.M., Dündar, B., Altürk, B., 2013. Türkiye'de iklim değişikliği ve olası etkileri. 3. Ulusal Taşkın Sempozyumu, 29-30 Nisan, İstanbul, s. 9.
- Şenyurt, A., Temel, A.B., Özkahraman, Ş., 2011. Üniversite öğrencilerinin çevresel konulara duyarlılıklarının incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1): 8-15.
Tetik, N., Acun, A., 2015. Turizm öğrencilerinin küresel ısınma ve iklim değişikliği algısı ve görüşleri. Journal of International Social Research, 8(41): 1459-1476.
- W.B., 2008. World Bank, The Global Monitoring Report 2008, Washington. https://elibrary.worldbank.org/doi/abs/10.1596/978-0-8213-7384-2, Erişim: 23.07.2020.
- Westerhoff, L., Robinson, J., 2013. Practicing narratives: Exploring the meaning and materiality of climate change. Transformation in a Changing Climate International Conference, 19-21 June, Oslo, pp. 202-211.
- Withana, N.R.P., Auch, E. 2014. Perceptions of climate change risk to forest ecosystems: A case study of patale community forestry user group, Nepal. International Journal of Environmental, Chemical, Ecological, Geological and Geophysical Engineering, 8(8): 599-606.
- Yılmaz, A., Morgil, F.İ., Aktuğ, P., Göbekli, İ., 2002. Ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin çevre, çevre kavramları ve sorunları konusundaki bilgileri ve öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22: 156-162.
The effects of socio-economic characteristics of university students on global warming and climate change perceptions
Year 2020,
Volume: 21 Issue: 4, 428 - 437, 29.12.2020
Esmagül Gülsoy
Mehmet Korkmaz
Abstract
Nowadays, climate change is one of the most important problems. In this article, the differences in the perception and knowledge levels of university students on global warming and climate change according to their socio-economic characteristics were examined. Within the scope of the study, a detailed questionnaire study was conducted for senior students of different faculties of Süleyman Demirel University. 579 students participated in the study. The data in the study were analysed using the chi-square test. The findings have revealed that there are significant differences in university students' lack of knowledge and perceptions about climate change. In addition, as a result of the statistical evaluations made, it has been determined that there are significant differences in the perception of students according to gender, marital status, family income, professions and places they live. Results of this study; It can contribute to the development of climate change policies and actions and to generate support for climate change adaptation and mitigation initiatives.
References
- Aladağ, C., Kaya ,B., Tapur, T. 2018. Üniversite öğrencilerinin Küresel Isınmada İnsanın Rolü Hakkındaki Algıları. Human Society and Education in the Changing World (Ed., Yılmaz, E., Sulak, S.A.), Palet Yayınları, 209-217.
- Albayrak, A.N., Atasayan, Ö., 2017. Yerel düzeyde iklim değişikliği farkındalığı analizi / Gebze örneği. TUBAV Bilim, 10(4): 1-10.
- Alkan, H., Oğurlu, İ., 2014. Changes in the environmental perception attitude and behaviour of participants at the end of nature training projects. Environmental Engineering and Management Journal, 13: 419-428.
- Alkan, H., Özçelik, R., 2019. A research on awareness of climate change and environmental ıssues. International Conference on Climate Change and Forestry, 12-15 November, Antalya, Turkey, pp. 88-97.
- Ati̇k, A, Doğan, Y. 2019. Lise öğrencilerinin küresel iklim değişikliği hakkındaki görüşleri. Academy Journal of Educational Sciences, 3: 84-100.
- Baş, T., 2010. Anket. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
- Çoban H. O., Eker, M., 2019. Global maps of forest cover change: application in forests of Turkey between 2000-2018. International Conference on Climate Change and Forestry, 12-15 November, Antalya, Turkey, pp. 281-289.
- ÇŞB, 2011. Türkiye’nin İklim Değişikliği Uyum Stratejisi ve Eylem Planı. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, BSm Matbaacılık, Ankara.
- ÇŞB, 2012. İklim Değişikliğinin Farkında mıyız?, Türkiye’nin İklim Değişikliği II. Ulusal Bildiriminin Hazırlanması Projesi Yayını, T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Ankara.
- Demirkaya, H., 2008. Sınıf öğretmeni adaylarının küresel ısınma kavramı algılamaları ve öğrenme stilleri: Fenomenografik bir analiz. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1): 33-58.
- Detten, V.D., Faber, F., 2013. Organizational decision-making by German state-owned forest companies concerning climate change adaptation measures. Forest Policy and Economics, 35: 57-65.
- Dubash, N.K., Hagemann, M., Höhne, N., Upadhyaya, P., 2013. Development in national climate change mitigation legislation and strategy. Climate Policy, 13(6):649-664.
- E.C, 2009. European Commission, white paper adapting to climate change: towards a european framework for action, https://www.eea.europa.eu/policy-documents/white-paper-adapting-to-climate, Erişim: 23.08.2020.
- Eker, M., Çoban, H. O. 2019. The relationship between forest operations and climate change. International Conference on Climate Change and Forestry, 12-15 November, Antalya, Turkey, pp. 260-267.
- Fettahlıoğlu, P., 2018. Algılanan çevresel sorunların çevre okuryazarlık düzeyine göre analizi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1): 404-425.
- Frondel, M., Simora, M., Sommer, S., 2017. Risk perception of climate change: Empirical evidence for Germany. Ecological Economics, 137: 173-183.
- Gökçe, N., Kaya, E., 2009. Coğrafya dersi öğretim programında küresel iklim değişikliği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22: 157-168.
- Iozzi L.A., 1989. What research says to the educator part one: Environmental education and the affective domain. The Journal of Environmental Education, 20(3): 3-9.
- IPCC, 2014. Climate Change 2014: Impacts, Adaptation, And Vulnerability. http://www.ipcc.ch/report/ar5/wg2/, Erişim: 20.08.2020.
- IPCC, 2013. Climate Change: The Physical Science Basis, Frequently Asked Questions, https://www.ipcc.ch/ report/ar5/wg1/, Erişim: 15.07.2020.
- IPCC, 2007. Fourth Assessment Report: Climate Change 2007, http://www.ipcc.ch/publications_and_data/ar4/syr/en/contents.html, Erişim: 25.08.2020.
- IPCC, 1995. Second Assessment: Climate Change 1995. A Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change, https://archive.ipcc.ch/pdf/climate-changes-1995/ipcc-2nd-assessment/2nd-assessment-en.pdf, Erişim: 21.08.2020.
- IPCC, 1990. First Assessment Report (FAR), UNEP-WMO, https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/03/ipcc_far_wg_I_full_report.pdf, Erişim: 18.08.2020.
- Kılıç, S., 2016. Cronbach’ın alfa güvenirlik katsayısı. Journal of Mood Disorders (JMOOD), 6(1): 47-48.
- Korkmaz M., 2018. Public awareness and perceptions of climate change: Differences in concern about climate change in the West Mediterranean Region of Turkey. Applied Ecology and Environmental Research, 16(4): 4039-4050.
- Korkmaz, M., Fakir, H., Alkan, H., 2018. Effects of nature training projects on environmental perception and attitudes. Applied Ecology And Environmental Research, 16: 359-369.
- Lejano, R.P., Taveres-Reager, J., Berkes, F., 2013. Climate and narrative: Environmental knowledge in everyday life. Environmental Science and Policy, 31(1): 61-70.
- Lujala, P., Lein, H., Rød, J.K., 2015. Climate change, natural hazards, and risk perception: The role of proximity and personal experience. Local Environment, 20(4): 489-509.
- MEU, 2010. Republic of Turkey Climate Change Strategy 2010-2023. Ministry of Environment and Urbanization. https://webdosya.csb.gov.tr/db/iklim/editordosya/iklim_degisikligi_stratejisi_EN.pdf, Erişim: 15.07.2020.
- Michail, S., Atamou, A.G., Stamou, G.P., 2007. Greek primary school teachers' understanding of current environmental issues: An exploration of their environmental knowledge and images of nature. Science Education, 91(2): 244-259.
- Oğurlu, İ., Alkan, H., Gündoğdu, E. 2010. Isparta korunan doğal alanlarında doğa eğitimi projesi-I: Katılımcıların algı ve beklentileri, II. Ulusal Ormancılık Kongresi, 20-22 Mayıs, Artvin, s. 144-152.
- Ochieng, M.A., Koske, J., 2013. The level of climate change awareness and perception among primary school teachers in Kisumu Municipality, Kenya. International Journal of Humanities and Social Science, 3(21): 174-179.
- Özmen, D., Çetinkaya, A., Nehir, S., 2005. Üniversite öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 4: 330-344.
- Papadimitriou, V., 2004. Prospective primary teachers’ understanding of climate change, greenhouse effect, and ozone layer depletion. Journal of Science Education and Technology, 13(2): 299-307.
- Randall, R., 2009. Loss and climate change: The cost of parallel narratives. Ecopsychology, 1(3): 118-129.
- Rankoana, S.A., 2016. Perceptions of climate change and the potential for adaptation in a rural community in Limpopo Province, South Africa. Sustainability, 8(672): 1-10.
- SDÜ, 2017. Süleyman Demirel Üniversitesi Performans Programı, https://sgdb.sdu.edu.tr/assets/uploads/sites/95/files/performans-programi-2017-20092017.pdf, Erişim: 15.11.2020.
Semenza, J.C., Hall, D.E., Wilson, D.J., Bontempo, B.D., Sailor, D.J., George, L.A., 2008. Public perception of climate change: Voluntary mitigation and barriers to behavior change. American Journal of Preventive Medicine, 35(5): 479-487.
- Steentjes, K., Pidgeon, N., Poortinga, W., Corner, A., Arnold, A., Böhm, G., Mays, C., Poumadère, M., Ruddat, M., Scheer, D., Sonnberger, M., Tvinnereim, E., 2017. European Perceptions of Climate Change (EPCC): Topline Findings of a Survey Conducted in Four European Countries in 2016. Cardiff University, Cardiff.
- Şen, G., Özer, Y.E., 2018. Üniversite öğrencilerinin iklim değişikliği ve çevre sorunları konusundaki farkındalıklarının değerlendirilmesi: Dokuz Eylül Üniversitesi Kamu Yönetimi Örneği. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2): 667-688.
- Şen, Ö.L., Bozkurt, D., Göktürk, O.M., Dündar, B., Altürk, B., 2013. Türkiye'de iklim değişikliği ve olası etkileri. 3. Ulusal Taşkın Sempozyumu, 29-30 Nisan, İstanbul, s. 9.
- Şenyurt, A., Temel, A.B., Özkahraman, Ş., 2011. Üniversite öğrencilerinin çevresel konulara duyarlılıklarının incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1): 8-15.
Tetik, N., Acun, A., 2015. Turizm öğrencilerinin küresel ısınma ve iklim değişikliği algısı ve görüşleri. Journal of International Social Research, 8(41): 1459-1476.
- W.B., 2008. World Bank, The Global Monitoring Report 2008, Washington. https://elibrary.worldbank.org/doi/abs/10.1596/978-0-8213-7384-2, Erişim: 23.07.2020.
- Westerhoff, L., Robinson, J., 2013. Practicing narratives: Exploring the meaning and materiality of climate change. Transformation in a Changing Climate International Conference, 19-21 June, Oslo, pp. 202-211.
- Withana, N.R.P., Auch, E. 2014. Perceptions of climate change risk to forest ecosystems: A case study of patale community forestry user group, Nepal. International Journal of Environmental, Chemical, Ecological, Geological and Geophysical Engineering, 8(8): 599-606.
- Yılmaz, A., Morgil, F.İ., Aktuğ, P., Göbekli, İ., 2002. Ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin çevre, çevre kavramları ve sorunları konusundaki bilgileri ve öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22: 156-162.