Research Article
BibTex RIS Cite

Kurumsallaşma sürecindeki orman ürünleri sanayi işletmelerinin COVID-19 pandemisinde kriz yönetim planlamaları

Year 2022, Volume: 23 Issue: 4, 290 - 298, 29.12.2022
https://doi.org/10.18182/tjf.1168296

Abstract

Ekonomik alandaki etkisi özellikle 2020 yılının üçüncü çeyreğinden sonra çok daha fazla hissedilmeye başlanan COVID-19 pandemisinin her sektörde olumsuz bir yönü ortaya çıkmıştır. Kurumsallaşmış işletmeler diğer işletmelere göre pandemiden daha az etkilenmişlerdir. Yapılan bu çalışma ile belli bir düzeyde kurumsallaşmış ya da kurumsallaşma yolunda olan orman ürünleri sanayi işletmelerinin COVID-19 sürecindeki kriz yönetim planlamaları analiz edilmeye çalışılmıştır. İşletme yöneticileri ile bireysel derinlemesine görüşme yöntemi kullanılarak elde edilen veriler birleştirilmiş kalitatif araştırma raporlama kriterlerine uygun olarak kodlanmış, betimlenmiş, analiz edilerek yorumlamıştır. On dört farklı orman ürünleri sanayi işletmesinden elde edilen sonuçlara göre yöneticiler kriz için hazırlıklı olunması gerektiğini tanımlamışlar ve bu hazırlık durumunu da üst yönetimin yapması gerektiğini belirtmişlerdir. Yöneticilere göre pandemi süreci tüketici davranışlarında büyük değişikliklere neden olmuştur. Yöneticiler bu dönemin en çok işgücü kaybına ve iş ve pazar kaybına (ekonomik kayıp) neden olduğunu belirtmişlerdir. İşletme yöneticilerine COVID-19 pandemisinin etkilerini en aza indirmek için risk değerlendirmeleri yapmaları, acil durum planları hazırlamaları ve kriz yönetim modelleri geliştirmeleri önerilmektedir.

References

  • Ağaç İşleme Makine ve Yan Sanayisi İşadamları Derneği (AİMSAD), 2017. Ağaç İşleme Makine ve Yan Sanayisi İşadamları Derneği Dergisi, http://www.aimsaddergisi. com/dergipdf/AIMSADDergisi-Sayi15.pdf, Erişim: 19.09.2019.
  • Akbaş Tuna, A., Çelen, O., 2020. İşletmelerin insan kaynakları yönetimi uygulamaları üzerinde Covid-19 pandemisinin etkileri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(30): 2710-2759.
  • Ateş, S., Enez, K., Külçe, T., 2021. Kovid-19 pandemi sürecinin Kastamonu orman ürünleri sanayii üzerine etkileri. European Journal of Managerial Research (EUJMR), 5(8): 20-32.
  • Aydın, İ., Dülek, B., 2020. Covid-19 pandemisinin pazarlama faaliyetleri üzerindeki etkileri. Akdeniz Zirvesi 3. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, 17-18 Ekim, Girne, KKTC, s. 39-49.
  • Bayram, B.Ç., 2021. The impact of Covid-19 on Turkish forest products industry. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 23(2): 565-570.
  • Bulut, R., Pınar, Ç., 2020. Covid-19 pandemisi döneminde Türkiye’de istihdam ve işsizlik. Oğuzhan Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2): 217-225.
  • Creswell, J.W., 2013. Qualitative Inquiry And Research Design Choosing Among Five Approaches. Thousand Oaks, CA, Sage.
  • Dayneko, D.V., Gustafson, E.J., 2014. Institutional innovations in the forest industry in Russia: A case study of Irkutsk province. Miscellanea Geographica-Regional Studies On Development, 18(4): 17-23.
  • Fuchs, E.P., Anderson, J.E., 1987. The institutionalization of cost-benefit analysis. Public Productivity Review, 10(4): 25-33.
  • Gedik, T., Çil, M., 2019. Küçük ve orta ölçekli işletmelerde kriz yönetimi (Düzce ili örneği). Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 21(2): 417-425.
  • Gençyürek Erdoğan, M., 2020. Covid-19 döneminde e-ticaret ve dijital reklam yatırımları. Selçuk İletişim, 13(3): 1296-1318.
  • Han, B., Tang, Y., Yang, L., 2016. Public information and uninformed trading: Implications for market liquidity and price efficiency. Journal of Economic Theory, 163(C): 604-643.
  • Hasanhanoğlu, C., 2020. Covid – 19’un iş sağlığı ve güvenliği kapsamında işletmeler üzerine etkileri. Uluslararası Ekonomi ve Siyaset Bilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi, 4(10): 11-27.
  • IBM Corp., 2013. IBM SPSS statistics for windows, version 22.0. IBM Corp., Armonk.
  • Işık Erol, S., 2020. Covid-19’un işletmeler ve çalışanlar üzerindeki etkisi: Almanya, Amerika ve Belçika’dan örnekler. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 11(2): 204-221.
  • Kıral, B., 2021. Nitel araştırmada fenomenoloji deseni: Türleri ve araştırma süreci. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 10(4): 92-103.
  • Kırklıkçı, A.B., 2021. Evaluation of performance perception of employees in furniture businesses before and after the Covid-19 pandemic. Al Farabi 10th International Conference On Social Sciences, November 16-17, Malatya, Türkiye, pp. 225-230.
  • Kırklıkçı, A.B., 2022. An investigation of the perception of institutionalization in the furniture and board manufacturing businesses from the perspective of managers before and during the Covid-19 pandemics. OPUS Journal of Society Research, 19(47): 427-436.
  • Kırklıkçı, A.B., Gedik, T., 2021. Development study of perceived institutionalization and perceived performance scales. Drvna Industrija, 72(2): 131-142.
  • Kırklıkçı, A.B., 2019. Kurumsallaşmanın işletme performansı ve verimliliği üzerine etkileri (Türkiye levha ve mobilya işletmeleri örneği). Doktora tezi, Düzce Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Düzce.
  • Koç, K.H., Dilik, T., Kurtoğlu, A., 2017. Türkiye orman ürünleri endüstrisine stratejik bir bakış. IV. Ulusal Ormancılık Kongresi, 15-16 Kasım, Antalya, Türkiye, s. 483-495.
  • Korkmaz, E.V., Soylu, S., 2020. Covid-19 sürecinde işletmelerin stratejik yönetim farkındalıkları, III. Uluslararası Kahramanmaraş Yönetim, Ekonomi ve Siyaset Kongresi, 15-16 Ekim, Kahramanmaraş, Türkiye, s. 90-97.
  • Küçük, F., Bayuk, M.N., 2007. Kriz ortamında bir başarı faktörü olarak çalışanların kurum imajı. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 2(7): 795-808.
  • MDF ve Yonga Levha Sanayicileri Derneği (MDF-YLSD), 2019. Orman Sanayi İşadamları Gazetesi. http://www.orsiad. com.tr/levha-sektor-analizi.html, Erişim: 24.11.2021.
  • Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği (MUSİAD), 2018. DTM mobilya ve orman ürünleri sektörel raporu 2018. http://www.musiad.org.tr/F/Root/Pdf/DTM_Mobilya_ve_Orman_urunleri_Sektor_raporu.pdf, Erişim: 04.08.2019.
  • Özdemir Aydın, Ç., Tan, F.Z., 2019. Kurumsallaşma: Kavramsal bir inceleme. Alınteri Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2): 225-235.
  • Perker, B.C., Akgün, A.K., 2021. Covid-19’un inovasyon ve ihracat üzerine etkisi. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(4): 83-96.
  • Ratnasingam, J., Jegathesan, N., Ab Latib, H., Ioras, F., Mariapan, M., Liat, L.C., 2021. Digital marketing during the COVID-19 pandemic: A case study of its adoption by furniture manufacturers in Malaysia. BioResources, 16(2): 3304-3317.
  • Ratnasingam, J., Khoo, A., Jegathesan, N., Chee Wei, L., Abd Latib, H., Thanasegaran, G., Choon Liat, L., Yan Yi, L., Othman, K., and Amir, M., 2020. How are small and medium enterprises in Malaysia’s furniture industry coping with Covid-19 pandemic? Early evidences from a survey and recommendations for policymakers. BioResources, 15(3): 5951-5964.
  • Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı (STB), 2020. Mobilya Sektör Raporu. https://www.sanayi.gov.tr/assets/pdf/plan-program/Mobilya Sektor Raporu2020. pdf, Erişim: 20.10.2021.
  • Tekindal, M., Uğuz Arsu, Ş., 2020. Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1): 153-172.
  • Tekoğlu, A.S., 2020. Covid-19 salgını ve dış ticarette kriz yönetimi: Türkiye örneği. Gümrük ve Ticaret Dergisi, 7(22): 32-53.
  • Ticaret Bakanlığı (TB), 2021a. Mobilya Sektör Raporu. https://ticaret.gov.tr/data/5b87000813b8761450e18d7b/Mobilya%20Sekt%C3%B6r%20Raporu%202021.pdf, Erişim: 20.10.2021.
  • Ticaret Bakanlığı (TB), 2021b. Kağıt Sektör Raporu. https://www.sanayi.gov.tr/plan-program-raporlar-ve-yayinlar/sektor-raporlari/mu2812011413, Erişim: 14.05.2022.
  • Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), 2017. Türkiye Mobilya Ürünleri Meclisi Sektör Raporu. TOBB Yayın No: 2018/304, Ankara.
  • Ülgen, H., 1990. İşletmelerde Organizasyon İlkeleri ve Uygulaması. Gençlik Basımevi, İstanbul.
  • Vasconcelos, A.F., 2011. Societal marketing concept and spirituality in the workplace theory: Finding the common ground. Cadernos EBAPE.BR, 9(1): 97-116.
  • Waddock, S., 2005. Positive psychology of leading corporate citizenship. In: Positive Psychology in Business Ethics and Corporate Responsibility (Ed: Giacalone, R.A., Jurkiewicz, C.L., Dunn, C.), Greenwich Information Age Publishing, UK, pp. 23-45.
  • Wanat, L., Potkanski, T., Chudobiecki, J., Mikolajczak, E., Mydlarz, K., 2018. Intersectoral and intermunicipal cooperation as a tool for supporting local economic development: Prospects for the forest and wood-based sector in Poland. Forests, 9(9): 1-12.

Crisis management planning of the forest products industry enterprises in the process of institutionalization in the COVID-19 pandemic

Year 2022, Volume: 23 Issue: 4, 290 - 298, 29.12.2022
https://doi.org/10.18182/tjf.1168296

Abstract

The negative aspect of the COVID-19 pandemic, whose impact in the economic field began to be felt much more especially after the third quarter of 2020, has emerged in every sector. Institutionalized businesses have been less affected by the pandemic than other businesses. With this study, it has been tried to analyze the crisis management plans of the forest products industry enterprises, which are institutionalized at a certain level or on the way to institutionalization, in the COVID-19 process. The data obtained by using individual in-depth interviews with business managers were coded, described, analyzed and interpreted in accordance with the combined qualitative research reporting criteria. According to the results obtained from fourteen different forest products industry enterprises, managers defined the need to be prepared for the crisis and stated that this preparation should be done by the top management. According to managers, the pandemic process has caused major changes in consumer behavior. The managers stated that the period caused the most loss of workforce and loss of jobs and markets (economic loss). Business managers are advised to make risk assessments, prepare contingency plans and develop crisis management models in order to minimize the effects of the COVID-19 pandemic in their businesses.

References

  • Ağaç İşleme Makine ve Yan Sanayisi İşadamları Derneği (AİMSAD), 2017. Ağaç İşleme Makine ve Yan Sanayisi İşadamları Derneği Dergisi, http://www.aimsaddergisi. com/dergipdf/AIMSADDergisi-Sayi15.pdf, Erişim: 19.09.2019.
  • Akbaş Tuna, A., Çelen, O., 2020. İşletmelerin insan kaynakları yönetimi uygulamaları üzerinde Covid-19 pandemisinin etkileri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(30): 2710-2759.
  • Ateş, S., Enez, K., Külçe, T., 2021. Kovid-19 pandemi sürecinin Kastamonu orman ürünleri sanayii üzerine etkileri. European Journal of Managerial Research (EUJMR), 5(8): 20-32.
  • Aydın, İ., Dülek, B., 2020. Covid-19 pandemisinin pazarlama faaliyetleri üzerindeki etkileri. Akdeniz Zirvesi 3. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, 17-18 Ekim, Girne, KKTC, s. 39-49.
  • Bayram, B.Ç., 2021. The impact of Covid-19 on Turkish forest products industry. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 23(2): 565-570.
  • Bulut, R., Pınar, Ç., 2020. Covid-19 pandemisi döneminde Türkiye’de istihdam ve işsizlik. Oğuzhan Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2): 217-225.
  • Creswell, J.W., 2013. Qualitative Inquiry And Research Design Choosing Among Five Approaches. Thousand Oaks, CA, Sage.
  • Dayneko, D.V., Gustafson, E.J., 2014. Institutional innovations in the forest industry in Russia: A case study of Irkutsk province. Miscellanea Geographica-Regional Studies On Development, 18(4): 17-23.
  • Fuchs, E.P., Anderson, J.E., 1987. The institutionalization of cost-benefit analysis. Public Productivity Review, 10(4): 25-33.
  • Gedik, T., Çil, M., 2019. Küçük ve orta ölçekli işletmelerde kriz yönetimi (Düzce ili örneği). Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 21(2): 417-425.
  • Gençyürek Erdoğan, M., 2020. Covid-19 döneminde e-ticaret ve dijital reklam yatırımları. Selçuk İletişim, 13(3): 1296-1318.
  • Han, B., Tang, Y., Yang, L., 2016. Public information and uninformed trading: Implications for market liquidity and price efficiency. Journal of Economic Theory, 163(C): 604-643.
  • Hasanhanoğlu, C., 2020. Covid – 19’un iş sağlığı ve güvenliği kapsamında işletmeler üzerine etkileri. Uluslararası Ekonomi ve Siyaset Bilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi, 4(10): 11-27.
  • IBM Corp., 2013. IBM SPSS statistics for windows, version 22.0. IBM Corp., Armonk.
  • Işık Erol, S., 2020. Covid-19’un işletmeler ve çalışanlar üzerindeki etkisi: Almanya, Amerika ve Belçika’dan örnekler. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 11(2): 204-221.
  • Kıral, B., 2021. Nitel araştırmada fenomenoloji deseni: Türleri ve araştırma süreci. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 10(4): 92-103.
  • Kırklıkçı, A.B., 2021. Evaluation of performance perception of employees in furniture businesses before and after the Covid-19 pandemic. Al Farabi 10th International Conference On Social Sciences, November 16-17, Malatya, Türkiye, pp. 225-230.
  • Kırklıkçı, A.B., 2022. An investigation of the perception of institutionalization in the furniture and board manufacturing businesses from the perspective of managers before and during the Covid-19 pandemics. OPUS Journal of Society Research, 19(47): 427-436.
  • Kırklıkçı, A.B., Gedik, T., 2021. Development study of perceived institutionalization and perceived performance scales. Drvna Industrija, 72(2): 131-142.
  • Kırklıkçı, A.B., 2019. Kurumsallaşmanın işletme performansı ve verimliliği üzerine etkileri (Türkiye levha ve mobilya işletmeleri örneği). Doktora tezi, Düzce Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Düzce.
  • Koç, K.H., Dilik, T., Kurtoğlu, A., 2017. Türkiye orman ürünleri endüstrisine stratejik bir bakış. IV. Ulusal Ormancılık Kongresi, 15-16 Kasım, Antalya, Türkiye, s. 483-495.
  • Korkmaz, E.V., Soylu, S., 2020. Covid-19 sürecinde işletmelerin stratejik yönetim farkındalıkları, III. Uluslararası Kahramanmaraş Yönetim, Ekonomi ve Siyaset Kongresi, 15-16 Ekim, Kahramanmaraş, Türkiye, s. 90-97.
  • Küçük, F., Bayuk, M.N., 2007. Kriz ortamında bir başarı faktörü olarak çalışanların kurum imajı. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 2(7): 795-808.
  • MDF ve Yonga Levha Sanayicileri Derneği (MDF-YLSD), 2019. Orman Sanayi İşadamları Gazetesi. http://www.orsiad. com.tr/levha-sektor-analizi.html, Erişim: 24.11.2021.
  • Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği (MUSİAD), 2018. DTM mobilya ve orman ürünleri sektörel raporu 2018. http://www.musiad.org.tr/F/Root/Pdf/DTM_Mobilya_ve_Orman_urunleri_Sektor_raporu.pdf, Erişim: 04.08.2019.
  • Özdemir Aydın, Ç., Tan, F.Z., 2019. Kurumsallaşma: Kavramsal bir inceleme. Alınteri Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2): 225-235.
  • Perker, B.C., Akgün, A.K., 2021. Covid-19’un inovasyon ve ihracat üzerine etkisi. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(4): 83-96.
  • Ratnasingam, J., Jegathesan, N., Ab Latib, H., Ioras, F., Mariapan, M., Liat, L.C., 2021. Digital marketing during the COVID-19 pandemic: A case study of its adoption by furniture manufacturers in Malaysia. BioResources, 16(2): 3304-3317.
  • Ratnasingam, J., Khoo, A., Jegathesan, N., Chee Wei, L., Abd Latib, H., Thanasegaran, G., Choon Liat, L., Yan Yi, L., Othman, K., and Amir, M., 2020. How are small and medium enterprises in Malaysia’s furniture industry coping with Covid-19 pandemic? Early evidences from a survey and recommendations for policymakers. BioResources, 15(3): 5951-5964.
  • Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı (STB), 2020. Mobilya Sektör Raporu. https://www.sanayi.gov.tr/assets/pdf/plan-program/Mobilya Sektor Raporu2020. pdf, Erişim: 20.10.2021.
  • Tekindal, M., Uğuz Arsu, Ş., 2020. Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1): 153-172.
  • Tekoğlu, A.S., 2020. Covid-19 salgını ve dış ticarette kriz yönetimi: Türkiye örneği. Gümrük ve Ticaret Dergisi, 7(22): 32-53.
  • Ticaret Bakanlığı (TB), 2021a. Mobilya Sektör Raporu. https://ticaret.gov.tr/data/5b87000813b8761450e18d7b/Mobilya%20Sekt%C3%B6r%20Raporu%202021.pdf, Erişim: 20.10.2021.
  • Ticaret Bakanlığı (TB), 2021b. Kağıt Sektör Raporu. https://www.sanayi.gov.tr/plan-program-raporlar-ve-yayinlar/sektor-raporlari/mu2812011413, Erişim: 14.05.2022.
  • Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), 2017. Türkiye Mobilya Ürünleri Meclisi Sektör Raporu. TOBB Yayın No: 2018/304, Ankara.
  • Ülgen, H., 1990. İşletmelerde Organizasyon İlkeleri ve Uygulaması. Gençlik Basımevi, İstanbul.
  • Vasconcelos, A.F., 2011. Societal marketing concept and spirituality in the workplace theory: Finding the common ground. Cadernos EBAPE.BR, 9(1): 97-116.
  • Waddock, S., 2005. Positive psychology of leading corporate citizenship. In: Positive Psychology in Business Ethics and Corporate Responsibility (Ed: Giacalone, R.A., Jurkiewicz, C.L., Dunn, C.), Greenwich Information Age Publishing, UK, pp. 23-45.
  • Wanat, L., Potkanski, T., Chudobiecki, J., Mikolajczak, E., Mydlarz, K., 2018. Intersectoral and intermunicipal cooperation as a tool for supporting local economic development: Prospects for the forest and wood-based sector in Poland. Forests, 9(9): 1-12.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Orijinal Araştırma Makalesi
Authors

Ahmet Bora Kırklıkçı 0000-0002-0401-8182

Tarık Gedik 0000-0001-7372-8295

Publication Date December 29, 2022
Acceptance Date November 7, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 23 Issue: 4

Cite

APA Kırklıkçı, A. B., & Gedik, T. (2022). Kurumsallaşma sürecindeki orman ürünleri sanayi işletmelerinin COVID-19 pandemisinde kriz yönetim planlamaları. Turkish Journal of Forestry, 23(4), 290-298. https://doi.org/10.18182/tjf.1168296
AMA Kırklıkçı AB, Gedik T. Kurumsallaşma sürecindeki orman ürünleri sanayi işletmelerinin COVID-19 pandemisinde kriz yönetim planlamaları. Turkish Journal of Forestry. December 2022;23(4):290-298. doi:10.18182/tjf.1168296
Chicago Kırklıkçı, Ahmet Bora, and Tarık Gedik. “Kurumsallaşma sürecindeki Orman ürünleri Sanayi işletmelerinin COVID-19 Pandemisinde Kriz yönetim Planlamaları”. Turkish Journal of Forestry 23, no. 4 (December 2022): 290-98. https://doi.org/10.18182/tjf.1168296.
EndNote Kırklıkçı AB, Gedik T (December 1, 2022) Kurumsallaşma sürecindeki orman ürünleri sanayi işletmelerinin COVID-19 pandemisinde kriz yönetim planlamaları. Turkish Journal of Forestry 23 4 290–298.
IEEE A. B. Kırklıkçı and T. Gedik, “Kurumsallaşma sürecindeki orman ürünleri sanayi işletmelerinin COVID-19 pandemisinde kriz yönetim planlamaları”, Turkish Journal of Forestry, vol. 23, no. 4, pp. 290–298, 2022, doi: 10.18182/tjf.1168296.
ISNAD Kırklıkçı, Ahmet Bora - Gedik, Tarık. “Kurumsallaşma sürecindeki Orman ürünleri Sanayi işletmelerinin COVID-19 Pandemisinde Kriz yönetim Planlamaları”. Turkish Journal of Forestry 23/4 (December 2022), 290-298. https://doi.org/10.18182/tjf.1168296.
JAMA Kırklıkçı AB, Gedik T. Kurumsallaşma sürecindeki orman ürünleri sanayi işletmelerinin COVID-19 pandemisinde kriz yönetim planlamaları. Turkish Journal of Forestry. 2022;23:290–298.
MLA Kırklıkçı, Ahmet Bora and Tarık Gedik. “Kurumsallaşma sürecindeki Orman ürünleri Sanayi işletmelerinin COVID-19 Pandemisinde Kriz yönetim Planlamaları”. Turkish Journal of Forestry, vol. 23, no. 4, 2022, pp. 290-8, doi:10.18182/tjf.1168296.
Vancouver Kırklıkçı AB, Gedik T. Kurumsallaşma sürecindeki orman ürünleri sanayi işletmelerinin COVID-19 pandemisinde kriz yönetim planlamaları. Turkish Journal of Forestry. 2022;23(4):290-8.