Introduction: Health literacy (HL) contains to listen and understand
complicated readings, ability to
analytic and decision making. The purpose of this research to address health
literacy of medical and nursing faculty students. Method: The data was collected during registration of the students
who applied to medical and nursing faculties in Dokuz Eylul University between
2014-2015. In this research, a sociodemographic questionnaire, REALM (Rapid
Estimate of Adult Literacy in Medicine), NVS (Newest Vital Sign) and General
Health Survey (GHS) were been used as scales. Results: 585 students joined to research and 88.0% of them
completed the survey. Of the participants, 63.7% (n=328) of students were
female, 52% (n=268) registered form
edicine faculty and mean age was 18.3±0,9. Of the
participants 83.3% (n=423) got 2 scores (no risk) and 7.5% (n=38) got more than
4 points (has risk) in GHS. According to REALM scale, of the participants 63.6% (n=327) have adequate HL level, 36.4%
(n=187) have limited HL level. According to NVS scale, of the participants
54.8% (n=430) have adequate, 30.2% (n=127) have limited and 15% (n=63) have
inadequate HL level. Conclusion: Medical and nursery faculty
students are important for community. In future, since those students will play
an important role in health promotion, to define health literacy levels of
those students properly and interventions to improve it will lead to positive
results both in personal and professional development.
Amaç: Sağlık okuryazarlığı (SOY), karmaşık okumaları dinleyip anlamayı, analitik
ve karar verme becerisini ve bu beceriyi sağlıkla ilgili durumlarda
kullanabilmeyi içermektedir. Bu çalışmada amaç, tıp ve hemşirelik fakültelerine
başvuran öğrencilerin, sağlık okuryazarlık düzeylerini ortaya koymaktır. Yöntem: Bu çalışmanın verileri;
2014-2015 eğitim öğretim yılında Dokuz Eylül Üniversitesi (DEÜ) Tıp ve
Hemşirelik Fakültelerini kazanan öğrencilerle, sözlü onamları alınarak kayıt
sırasında toplanmıştır. Çalışmada, veri toplama aracı olarak 20 soruluk anket
ve sağlık okuryazarlığı ölçekleri REALM (Rapid Estimate of Adult Literacy in
Medicine) ve NVS (Newest Vital Sign)'nin yanısıra Genel Sağlık Anketi-12
(GSA-12) kullanılmıştır. Bulgular:
Çalışmaya, toplam 585 öğrenciden, 515’i katılmış olup cevaplanma oranı %88’dir.
Katılanların %63,7 (n=328)’si kız öğrenciler olup, %52,0 (n=268)'si tıp
fakültesine kayıt olmuş ve yaş ortalamaları 18,3±0,9’dur. Katılımcıların %83,3
(n=423)’ü GSA skorundan 2 ve altı (risk yok), %7,5 (n=38)’i 4 ve üzeri (riskli)
puan almıştır. REALM’e göre %63,6 (n=327)’sı yeterli, %36,4 (n=187)’ü kısıtlı
SOY düzeyine sahiptir. NVS puanına göre ise; katılımcıların %54,8 (n=430)’i
yeterli, %30,2 (n=127)’si kısıtlı, %15,0 (n=63)’ı yetersiz SOY düzeyine sahiptir.
Sonuç: Tıp ve Hemşirelik fakültesini
kazanan öğrenciler, yüksek puanlarla bu fakültelere yerleşen, geleceğin sağlık
sektörünün temelini oluşturan kişiler oldukları için, toplum açısından önemli
bireylerdir. Gelecekte, sağlığın geliştirilmesinde büyük rol oynayacak bu
bireylerin, yaş grubuna uygun geliştirilmiş ölçeklerle SOY düzeylerinin
belirlenip, yükseltilmesi için müdahaleler yapılması hem bireysel, hem de
profesyonel yaşamlarında olumlu sonuçlar doğuracaktır.
Journal Section | Orijinal Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 20, 2017 |
Submission Date | August 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 11 Issue: 3 |
English or Turkish manuscripts from authors with new knowledge to contribute to understanding and improving health and primary care are welcome.