Amaç: Bu çalışmada, Yeditepe Üniversitesi öğrencilerinin, nargile odaklı olarak, tütün ürünlerini kullanma durumları ile bu konudaki
algı ve tutumlarının tanımlanması amaçlanmış, ayrıca ilk denemeyi sigara veya nargileyle yapma ile kullanıcıya dönüşme arasındaki
ilişki incelenmiştir. Yöntem: Bu çalışma, isimsiz bir anket formunun Yeditepe Üniversitesi Tıp, Eczacılık, Diş ve Sağlık Bilimleri
fakülteleri dördüncü sınıf öğrencileri tarafından doldurulmasına dayalı kesitsel bir çalışmadır. Bu fakültelerin 4. Sınıf öğrencilerinin
tümü (n=354) çalışmaya dahil edilmeye çalışılmış, cevaplama oranı %97,5 (n=345) olarak gerçekleşmiştir. Anket uygulaması, 2014-
2015 Akademik Yılı Bahar Dönemi’nde yapılmıştır. Bulgular: Tütün ürünü halen kullanım oranı erkek öğrencilerde %53,5, kız
öğrencilerde %29,7, son otuz günde en az bir kez herhangi bir tütün ürün kullanma oranı erkek ve kız öğrencilerde sırasıyla %58,6 ve
%32,1 olarak bulunmuştur. Herhangi bir tütün ürününü yaşam boyu en az bir kez denemiş olma oranı erkeklerde %80,8, kızlarda %71,5
(p=0,075) olarak saptanmıştır. İlk denemelerin yarısı sigara ile diğer yarısı nargile ile olmuştur. Kızlarda en çok denenen ürün nargiledir.
İlk denenen ürünün sigara veya nargile olması ile kullanıcıya dönüşme arasında bir ilişki bulunamamıştır. Hangi ürün ile ilk denemesini
yapmış olursa olsunlar bir kez denemiş olanların önemli bir bölümü (erkeklerde %74, kızlarda %45, p<0,001) kullanıcı olarak
saptanmıştır. Halen her gün kullanan 100 öğrencinin %100’ü, ara sıra kullanan 26 öğrencinin %73’ü sigara kullanıcısıdır. Halen tütün
ürünü kullanan kızların en azından %69’unda, erkeklerin %55,5’inde kullanıcıya dönüşme (başlama) üniversitedeyken gerçekleşmiştir.
Öğrencilerin kafeye gitme sıklığı ile tütün ürünü kullanıcısı olmaları arasında anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Nargile içmeyi çekici kılan
nedenler olarak en çok, “tadı, kokusu, aroması” ve “kafede sosyal atmosfer, arkadaşlarla birliktelik” ifade edilmiştir. Sonuç:
Öğrencilerde tütün salgını endişe verici düzeyde olup, üniversite yılları, başlamada önemli bir dönem olarak ortaya çıkmıştır. Nargile,
ilk denemelere sigara kadar aracılık etmektedir. Bu ürünleri bir kez denemiş olanlar, ilk denemeyi hangi ürünle yapmış olurlarsa olsunlar
aynı düzeyde kullanıcıya dönüşmekte ve sonunda sigara kullanıcısı olmaktadırlar.
Objective: We aimed to describe tobacco use and tobacco related
attitudes and perceptions among the Yeditepe University students with a special
focus on waterpipe use, and to investigate the relationship between first-tried
tobacco product and established smoking.
Method: An anonymous
questionnaire survey (a cross-sectional study) was conducted in the spring term
of the 2014-15 academic year. Study subjects included all four year students
(n=354) of the faculties of medicine, pharmacy, dentistry, and health sciences
of the Yeditepe University (Istanbul/Turkey).
The response rate was 97.5%. Results:
The prevalence of current smoking was 53.5% in males, 29.7% in females. Of the
male students 58.6%, among female students 32.1% smoked any tobacco product at
least once in the last 30 days. While the proportion of those who have ever
tried, even one puff, any tobacco product was 80.8% in males, 71.5% in females
(p=0.075). The first-tried tobacco product was a cigarette among half of them,
and a waterpipe product in the other half. The most tried tobacco product among
females was a waterpipe product. While there was no relationship between the
first-tried tobacco product and established smoking, of those who ever tried a
tobacco product 74%, and 45% became established smokers in males and females
respectively (p<0.001). Of the 100 current daily smokers 100%, and of the 26
non-daily current smokers 73% were cigarette smokers. Of those who were current
smokers, 69% had become an established smoker during their university years in
females, and 55.5% in males. A significant relationship was found between
frequency of going to a café and current smoking. Mostly stated factors
attracting students to use waterpipe were “taste, smell or aroma of the
waterpipe smoke”, and “social ambiance with friends”. Conclusion: The state of the tobacco use epidemic among the
students was found alarming. For the university students their university years
seem to be the most important period regarding starting smoking. As a
first-tried tobacco product, waterpipe appeared to be as important as
cigarettes. Whether the first-tried tobacco product is cigarette or waterpipe,
those who have ever tried them once, have a similar chance to become an
established smoker. In the end,
almost all of the smokers smoked cigarettes suggesting that waterpipe products
feed cigarettes.
Amaç: Bu çalışmada, Yeditepe Üniversitesi öğrencilerinin, nargile
odaklı olarak, tütün ürünlerini kullanma durumları ile bu konudaki algı ve
tutumlarının tanımlanması amaçlanmış, ayrıca ilk denemeyi sigara veya
nargileyle yapma ile kullanıcıya dönüşme arasındaki ilişki incelenmiştir. Yöntem: Bu çalışma, isimsiz bir anket
formunun Yeditepe Üniversitesi Tıp, Eczacılık, Diş ve Sağlık Bilimleri
fakülteleri dördüncü sınıf öğrencileri tarafından doldurulmasına dayalı
kesitsel bir çalışmadır. Bu fakültelerin 4. Sınıf öğrencilerinin tümü (n=354)
çalışmaya dahil edilmeye çalışılmış, cevaplama oranı %97,5 (n=345) olarak
gerçekleşmiştir. Anket uygulaması, 2014-2015 Akademik Yılı Bahar Dönemi’nde
yapılmıştır. Bulgular: Tütün ürünü halen kullanım oranı erkek öğrencilerde %53,5,
kız öğrencilerde %29,7, son otuz günde en az bir kez herhangi bir tütün ürün
kullanma oranı erkek ve kız öğrencilerde sırasıyla %58,6 ve %32,1 olarak
bulunmuştur. Herhangi bir tütün ürününü yaşam boyu en az bir kez denemiş olma
oranı erkeklerde %80,8, kızlarda %71,5 (p=0,075) olarak saptanmıştır. İlk
denemelerin yarısı sigara ile diğer yarısı nargile ile olmuştur. Kızlarda en
çok denenen ürün nargiledir. İlk denenen ürünün sigara veya nargile olması ile
kullanıcıya dönüşme arasında bir ilişki bulunamamıştır. Hangi ürün ile ilk
denemesini yapmış olursa olsunlar bir kez denemiş olanların önemli bir bölümü
(erkeklerde %74, kızlarda %45, p<0,001) kullanıcı olarak saptanmıştır. Halen
her gün kullanan 100 öğrencinin %100’ü, ara sıra kullanan 26 öğrencinin %73’ü
sigara kullanıcısıdır. Halen tütün ürünü kullanan kızların en azından %69’unda,
erkeklerin %55,5’inde kullanıcıya dönüşme (başlama) üniversitedeyken
gerçekleşmiştir. Öğrencilerin kafeye gitme sıklığı ile tütün ürünü kullanıcısı
olmaları arasında anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Nargile içmeyi çekici kılan
nedenler olarak en çok, “tadı, kokusu, aroması” ve “kafede sosyal atmosfer,
arkadaşlarla birliktelik” ifade edilmiştir. Sonuç: Öğrencilerde tütün salgını endişe verici düzeyde olup,
üniversite yılları, başlamada önemli bir dönem olarak ortaya çıkmıştır.
Nargile, ilk denemelere sigara kadar aracılık etmektedir. Bu ürünleri bir kez
denemiş olanlar, ilk denemeyi hangi ürünle yapmış olurlarsa olsunlar aynı
düzeyde kullanıcıya dönüşmekte ve sonunda sigara kullanıcısı olmaktadırlar.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Internal Diseases |
Journal Section | Orijinal Articles |
Authors | |
Publication Date | October 12, 2018 |
Submission Date | February 4, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 12 Issue: 4 |
English or Turkish manuscripts from authors with new knowledge to contribute to understanding and improving health and primary care are welcome.