Objective: Mothers should be trained and
supported to enable them to breastfeed effectively, as the mother’s milk is the
most important nutrient in an infant’s feeding. This study intends to show the effect of
breastfeeding training during pregnancy on mothers’ breastfeeding experiences
and emphasize its importance. Materials and Methods: This study was performed between December 2013 and February
2014. A cross-sectional study was conducted with 190 mothers. In this study, we
compared two groups, who were educated or not educated on breastfeeding and
breast milk. The data was collected through a face to face interview. Results: The study group consisted of 190 mothers; 100 in the control group and
90 in the training group. There was a significant difference in the frequency
(88,8 %) and duration of breastfeeding (62,2 %) among the mothers in the
training group. There was a significantly high tendency among mothers in the
control group to feed their babies water, supplementary food / baby formula and
use pacifiers during the first 6 months. Using feeding bottles has been shown
to cause mothers to feed their babies only with breast milk for less than 6
months. Conclusion: It has been
concluded that breastfeeding training given to mothers before delivery
increases breastfeeding frequency and duration while lowering the use of
feeding bottles and making the practice of feeding babies water in the first 6
months less common. Mothers should be trained on breast milk and breastfeeding
starting from the period before delivery.
Amaç: Bebek beslenmesinde en önemli
besin olan anne sütünün etkili ve bilinçli olarak bebeklere verilmesi için
annelerin bilgilendirilmesi ve desteklenmesi şarttır. Bu çalışma, gebelik
döneminde verilen anne sütü ve emzirme eğitiminin emzirme üzerine olan etkisini
göstermek ve eğitimin önemini vurgulamak amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Bu çalışma Aralık 2013
ile Şubat 2014 arasında gerçekleştirilmiştir. 190 anne ile kesitsel bir çalışma
yapılmıştır. İki ayrı grubu, emziren ve anne sütü üzerine eğitimli ve
eğitilmemiş annelerle karşılaştırmayı amaçlayan bu çalışmada veriler yüz yüze
yapılan görüşme sonucu toplanmıştır. Bulgular:
Kontrol grubu 100, eğitim grubuna 90 olmak üzere toplam 190 anne çalışmaya
alınmıştır. Eğitim grubu annelerde anne sütü ile beslenme sıklığı (%88,8) ve süresinde
(%62,2) anlamlı olarak fark bulunmuştur. Kontrol grubu annelerde ilk altı ayda
su, emzik, tamamlayıcı gıda/mamaya başlanma davranışı anlamlı derecede
yüksektir. Biberon kullanımının altı aydan az sadece anne sütü ile beslenmeye
neden olduğu gösterilmiştir. Sonuç:
Doğum öncesi dönemde annelere verilen eğitimle emzirme sıklığı ve süresinin
arttığı, biberon kullanma davranışı ve ilk altı ayda su vermenin azaldığı
sonucuna varılmıştır. Anneler, doğum öncesi dönemden başlayarak anne sütü ve
emzirme ile ilgili eğitimler verilerek bilgilendirilmelidir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Internal Diseases |
Journal Section | Orijinal Articles |
Authors | |
Publication Date | June 18, 2019 |
Submission Date | July 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 2 |
English or Turkish manuscripts from authors with new knowledge to contribute to understanding and improving health and primary care are welcome.