Amaç: Bu
çalışma yatağa bağımlı hastaların bakım vericilerine "Ausubel’in sunuş
yoluyla öğretim stratejisi" doğrultusunda yapılan eğitimin etkisini
değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Materyal ve Metot:Deneysel
desende yürütülen çalışmada, 66’sı erkek 66’sı kadın olacak şekilde 132 hasta
çalışma grubuna, 132 hasta da kontrol grubuna randomize yöntemle seçilerek, her
iki gruptaki hastalar ve bakım veren aile bireyleri çalışma kapsamına
alınmıştır. İlk aşamada evde sağlık profesyonellerine eğitim verilmiş, ikinci
aşamada,aile bakım vericilerine yönelik belirlenen gereksinimler çerçevesinde
20 saatlik eğitim müdahalesi sunuş yolu ile yapılmıştır. Kontrol
grubu evde sağlık hizmeti kapsamında rutin programa dâhil edilmiştir. Yapılan
girişimlerin etkinliği; Yatağa Bağımlı Hasta Bakımı Bilgi Testi, Zarit Bakıcı Yükü Ölçeği, Aile Üyeleri Tarafından
Verilen Bakımı Değerlendirme Envanteri, Bası Yaraları Risk Tanılama Formu
(Braden ölçeği), Geriatrik Depresyon Ölçeği (GDÖ) ile değerlendirilmiştir.
Bulgular:
Ölçülen
tüm parametreler açısından ön testlerde çalışma ve kontrol grubu arasında fark
olmayıp, gruplar benzer bulunmuştur. Yapılan
eğitim müdahalesi sonrası bakım verenlerde;yatağa bağımlı hasta bakımı bilgi düzeyinin arttığı (p<0,001),bakım
verme yükünün anlamlı olarak azaldığı(p<0,001), aile üyeleri tarafından
verilen bakımın yeterliliğinin çalışma gurubu lehine anlamlı olduğu(p<0.05),
bakım alan hastaların bası yarası risk düzeyinde kontrol gurubuna göre çalışma
gurubunda daha düşük olduğu(p<0.05), çalışma gurubunda yer alan yatağa bağımlı hastalarda geriatrik
depresyon ortanca değerini 18’den 15’e düştüğü ve depresyon belirtilerinin
azaldığı belirlenmiştir(p<0.05).
Sonuç:Yatağa
bağımlı hastaların aile bakım vericilerine sunuş yoluyla yapılan eğitim; bakım
verme yeterliliğini artırmada, bakıcı yükünün azaltılmasında, bakım verme bilgi
düzeyini arttırmada, bası riskini azaltmada ve bakım alanların depresyon
düzeyini düşürmede etkilidir.
Bakım verenlerin eğitimi yatağa bağımlı hasta bakım veren aile bireyi bakım yükü bakım verme bilgisi bakım verme yeterliliği depresyon
Objective: This study was conducted with the aim of investigating the influence of the education provided to the caregivers of bedridden patients in accordance with the Ausubel’s expository teaching strategy on the patients and the caregivers. Material and Methods: The randomized controlled intervention study included 132 patients (66 males and 66 females) in intervention group and 132 patients in control group and their family caregivers. In the first stage, the healthcare professionals for home care were given en education. In the second stage, 20-hour training intervention was carried out as expository within the frame of requirements determined for family caregivers. The control group was included in the routine program within the scope of home care service. The efficiency of these interventions was evaluated by using knowledge test of bedridden patient care, Zarit burden interview, inventory on evaluation of care provided by family members, pressure sore risk definition form (Braden Scale), and geriatric depression scale (GDS). Results: Intervention and control groups were found to be similar with regard to the parameters measured in pre-test. It was determined that after the training intervention, the caregivers had an increased knowledge level of bedridden patient care (p<0,001), their care burden significantly decreased (p<0.001), the efficiency of care provided by the family members was significant in favor of the interventiongroup (p<0.05),risk level of pressure sores of the patients was lower in the intervention group compared to control group (p<0.05), the median value of geriatric depression in bedridden patients decreased from 18 to 15 in intervention group, and their depression symptoms decreased (p<0.05).Conclusion: The education given as expository to family caregivers of bedridden patients was effective in increasing the caregiving competence, reducing the care burden, increasing the caregiving knowledge level, reducing the pressure risk and decreasing depression level of the patients.
training of caregivers bedridden patient family member caregiver care burden caregiving knowledge caregiving competence depression
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Internal Diseases |
Journal Section | Orijinal Articles |
Authors | |
Publication Date | September 20, 2019 |
Submission Date | July 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 3 |
English or Turkish manuscripts from authors with new knowledge to contribute to understanding and improving health and primary care are welcome.