Aim: The aim of this study was to determine how
the bowel and bladder training provided by the rehabilitation nurse affects
sphincter control and to emphasize its importance. Methods: This study was designed semi-experimental. The sample of
the study consisted of 130 individuals requiring bladder-bowel training and
rehabilitation. Urinal, diaper, bedpan,
bladder catheterization as a heterogeneous group of patients with different
status have formed the sample. The functional independence measure was used to
evaluate the effectiveness of the training and sphincter control in patients
who were provided bowel and bladder training. The patient was also provided
with a training booklet with detailed information. Results: The training given to the patients was found to create a
significant difference in bladder sphincter control and the FIM scores to
increase after the training (p <0.05). The training was also found to
significantly increase the FIM bowel sphincter scores (p<0.05). Conclusions:
We found that as a result the bowel and bladder training provided by
rehabilitation nurses had positive and useful effects on the sphincters and
allowed the patients to independently continue their daily living activities.
Amaç: Bu çalışmanın amacı rehabilitasyon hemşiresi
tarafından verilen barsak ve mesane eğitiminin sfinkter kontrolünü nasıl
etkilediğini ve önemini vurgulamaktır. Yöntem:
Bu çalışma tasarımı yarı deneyseldir. Çalışmanın örneklemi mesane – barsak
eğitimi ve rehabilitasyon gerektiren 130 kişiden oluştu. İdrar, bebek bezi,
sürgü, mesane kateterizasyonu gibi farklı durumdaki hastalardan heterojen bir
grup olarak örneklemi oluşturdu. Bağırsak ve mesane eğitimi verilen hastalarda
sfinkter kontrolünün etkinliğini değerlendirmek için fonksiyonel bağımsızlık
ölçeği kullanıldı. Hastaya ayrıca ayrıntılı bilgi içeren bir eğitim kitapçığı
verildi. Bulgular: Hastalara verilen
eğitimin mesane sfinkter kontrolünde ve fonksiyonel bağımsızlık ölçeği
skorlarında eğitim sonrası anlamlı bir fark yarattığı bulundu (p <0.05).
Eğitimin fonksiyonel bağımsızlık ölçeği barsak sfinkter skorlarını anlamlı
olarak arttırdığı bulundu (p <0.05). Sonuç:
Sonuç olarak rehabilitasyon hemşirelerinin sağladığı bağırsak ve mesane
eğitiminin sfinkterler üzerinde olumlu ve faydalı etkileri olduğunu ve
hastaların günlük yaşam aktivitelerini bağımsız olarak sürdürmelerini
sağladığını belirledik.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Orijinal Articles |
Authors | |
Publication Date | September 20, 2019 |
Submission Date | May 6, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 3 |
English or Turkish manuscripts from authors with new knowledge to contribute to understanding and improving health and primary care are welcome.