Giriş: Erken çocukluk dönemindeki çocuklar beden güvenliklerini tehdit eden sosyal, fiziksel ve çevresel risklere karşı daha savunmasız ve risk grubundadır. Bu dönemdeki çocuklara beden güvenliklerini nasıl korumaları gerektiğinin öğretilmesi önemlidir. Bu çalışma ana sınıfı öğrencilerine uygulanan beden güvenliği eğitim programının etkinliğini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, ön-son test kontrol gruplu, randomize olmayan deneysel modeldedir. Yöntem: Örneklem büyüklüğü G*power güç analizi programı ile hesaplanmıştır. Buna göre, %80 güç, %5 hata payı ile her bir grupta 34’er kişinin (toplam 78 öğrenci) örnekleme alınması gerektiği hesaplandı. Çalışma 80 öğrenci ile tamamlandı. Veriler, kişisel bilgi formu ve beden güvenliği bilgi anketi ile toplandı. Çalışmaya başlamadan ailelerden yazılı onam alındı. Her biri 25 dakika süren 5 oturumluk program, 40 kişilik deney grubuna 5 haftada uygulandı. Kontrol grubu için herhangi bir çalışma yapılmadı. Verilerin analizinde ki kare testi ve McNemar testi kullanıldı. Bulgular: Eğitim alan gruptaki çocukların “bulduğun ilaçları anne/baba ya da öğretmene söylemeden içer misin” sorusuna verdikleri ön-son testleri yanıtları arasında anlamlı fark vardı (p<0.05). Eğitim alan gruptaki çocukların “yanında bir büyük (anne, baba, akraba) olmadan deniz ya da havuza tek başına girer misin?” ve “suyla oynar mısın?” sorularına ön-son test cevapları arasında anlamlı fark vardı (p<0.05). Eğitim alan grubun “evde tek başınayken, tanımadığın biri kapıyı çalarsa açar mısın?” ve “okul ya da ev dışında tanımadığın kişi seninle oyun oynamak için çağırırsa gider misin?” ön-son test cevapları arasında anlamlı fark vardı (p<0.05). Kontrol grubunda çocukların tüm sorulara verdikleri ön test ve son test doğru/yanlış cevap yüzdeleri arasında istatiksel olarak anlamlı fark bulunmamıştır (p>0.05). Sonuç: Sonuç olarak beden güvenliği eğitimi öğrencilerin zehirlenme, yabancılarla iletişim ve boğulmalar konusunda bilgilenmesinde etkili olmuştur.
Introduction: Preschool children are more vulnerable and at risk to social, physical and environmental risks that threaten their personal safety. It is important to teach children in this period how to protect their personal safety. Method: This study was aimed to determine the effectiveness of the body safety education program to preschool students. The study design was pre-post-test, non-randomized experimental and control group model. The sample size was calculated by G*power analysis. Accordingly, it was calculated that 34 students (total 78 students) should be sampled in each group with 80% power and 5% error margin. The study was completed with 80 students. Data were collected by personal information form and body safety information questionnaire. Written informed consent was obtained from the families before the study. The 5-session program, each of which lasted for 25 minutes, was implemented in 5 weeks for the training group (n=40). No intervention was applied to the control group. Chi-square test and Mc Nemar test were used for data analysis. Result: There was a significant difference between the pre-posttest responses of the children in the intervention group to the question in "Do you drink the drugs you find without telling the parent / teacher?” (p <0.05). There was a significant difference between the pre-posttest answers of the children in the intervention group to the questions “Would you enter the sea or pool alone without a grand (mother, father, relative)? or play with water?”(p <0.05). There was a significant difference between the pre-posttest answers of the training group, "When you're alone at home, if someone you don't know knocks on, will you open it?” and “if person who you don't know calls to play with you, you would go?” (p <0.05). There was no statistically significant difference between the pre-posttest answers of the control group to the all questions (p> 0.05). Conclusion: As a result, body safety education program was effective in informing students about poisoning, communication with strangers and drowning.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Health, Environmental Health, Primary Health Care |
Journal Section | Orijinal Articles |
Authors | |
Publication Date | September 20, 2020 |
Submission Date | December 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 14 Issue: 3 |
English or Turkish manuscripts from authors with new knowledge to contribute to understanding and improving health and primary care are welcome.