Background: In this study, we examined the breastfeeding attitudes of mothers whose babies are in intensive care unit and the change of thought, after breastfeeding training given to mothers during they were staying as accompanying mothers. Methods: This study was conducted on the mothers whose babies were hospitalized in the neonatal intensive care unit between May and July 2019. Before the training entitled “The Importance of Breastmilk and Breastfeeding” was given to mothers during their babies were intensive care unit, a face-to-face interview questionnaire and the IOWA Infant Feeding Attitude Scale (IIFAS) were applied. After the training, IIFAS was applied to the mothers again. Results: A total of 51 mothers participated in our study. The mean age of the mothers was 27.77 ± 5.8 years. The mean IIFAS score of the mothers was 66.35 ± 5.11 before the training and 74.5 ± 5.55 after the training. While only 15 (31.3%) of the mothers had an intention of breastfeeding before the training, 40 mothers (83.3%) had an intention of breastfeeding, after the training. We observed a significant increase in the mean IIFAS score after the training. Conclusion: When we compare the attitudes of mothers, regarding breastfeeding their babies before and after breastfeeding training, it was observed that the trainings positively affected their attitudes. Growing healthy generations can only be achieved by feeding with breast milk and increasing the rate of breastfeeding can be achieved by increasing the awareness in the society.
Amaç: Bu çalışmada bebeği yoğun bakımda olan annelerin bebeklerini besleme tutumlarını incelemek, annelere verilen anne sütü ve emzirme eğitimi sonrası emzirme düşüncelerinde olan değişiklik araştırılmıştır. Yöntem: Çalışma Mayıs-Temmuz 2019 tarihleri arasında hastanemizde bebeği yenidoğan yoğun bakım ünitesinde yatan annelere verilen ‘Anne Sütü ve Emzirmenin Önemi’ eğitimi öncesi yüz yüze görüşme ile anket ve IOWA Yenidoğan ve Süt çocuğu Bebek Beslenme Tutum Ölçeği (I-YSÇBTÖ) uygulandı. Eğitim sonrası annelere I-YSÇBTÖ tekrar uygulandı. Çalışmada elde edilen bulgular değerlendirilirken, istatistiksel analizler için SPSS Statistics 22 programı kullanıldı. Anlamlılık p<0.05 düzeyinde değerlendirildi. Bulgular: Çalışmamıza toplam 51 anne katıldı. Annelerin yaşlarının ortalaması 27.77±5.8 yıl idi. Annelerin eğitim öncesi I-YSÇBTÖ puan ortalaması 66.35±5.11 idi, eğitim sonrası puan ortalaması 74.5±5.55 idi. Anne sütü ve emzirme eğitimi öncesi sadece 15’i (%31.3) emzirmeye meyilli grupta iken, eğitim sonrası 40 anne (%83.3) emzirmeye meyilli grupta idi. Eğitim öncesi ve eğitim sonrası karşılaştırıldığında puan ortalamasında anlamlı bir fark olduğu gözlemlendi. Sonuç: Çalışmamızda anne sütü eğitimi öncesi ve sonrası karşılaştırdığımızda annelerin bebeklerini anne sütü ile besleme tutumunu pozitif yönde etkilediği gözlemlenmiştir. Sağlıklı bireylerin yetişmesi ancak anne sütü ile beslenerek artırılabilir. Anne sütü ile beslenme oranlarını artırmak ise toplumda anne sütü ile beslenme bilincini artırarak sağlanabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Primary Health Care |
Journal Section | Orijinal Articles |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2021 |
Submission Date | February 22, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 15 Issue: 4 |
English or Turkish manuscripts from authors with new knowledge to contribute to understanding and improving health and primary care are welcome.