Amaç: Bu çalışmanın amacı, hemodiyaliz hastalarında beslenme eğitiminin bazı biyokimyasal parametrelere ve diyete uyumlarına etkisini incelemektir. Gereç ve yöntemler: Bu çalışma anket yöntemi ile yapılan bir çalışmadır. Çalışmamıza Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi Hemodiyaliz Ünitesi’nde hemodiyaliz alan 68 hasta dahil edilmiştir. Çalışmaya dahil edilen hastaların biyokimyasal parametreleri esas alınmıştır. Esas alınan biyokimyasal parametreler hastaların rutin kontrollerinde kullanılan veriler olmuştur, ek olarak herhangi bir kan bulgusu istenmemiştir. Hastalara beslenme eğitimi verilmeden önce biyokimyasal parametreleri alınmıştır. Ardından hastalara beslenme eğitimi verilerek bir ay sonra aynı anket tekrar uygulanmıştır. Bulgular: Çalışmada elde edilen bulgularda, hastaların eğitim öncesi ve eğitim sonrası ölçülen biyokimyasal değerleri, hastaların eğitim öncesi ve eğitim sonrası diyet bilgileri ile biyokimyasal ölçümleri arasındaki korelasyon sonuçları ve hastaların eğitim öncesi ve eğitim sonrası diyet bilgisi toplam karşılaştırılması incelenmiştir. Sonuç: Albümin, glikoz, serum total protein, serum CRP, eritrosit sayısının, toplam demir bağlama kapasitesinin, serum sodyum, hemoglobin, serum kalsyum, diyaliz girişi üre, diyaliz çıkışı üre, parathormon, lökosit sayısını, serum fosfor sayısının ve ALT değerleri arasında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde bir farkın bulunmadığı tespit edilmiştir (p>0,05). Hastaların eğitim öncesi diyet bilgisi toplam puanları ile biyokimyasal ölçümleri arasında istatistiksel olarak anlamlı korelasyonların bulunmadığı belirlenmiştir (p>0,05). Hastaların eğitim öncesi ve eğitim sonrası diyet bilgisi toplam puanları arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı düzeyde olduğu saptanmış olup, eğitim sonrası diyet bilgisi puanlarının eğitim öncesine göre daha yüksek olduğu görülmüştür (p<0,05).
hemodiyaliz kronik böbrek yetmezliği beslenme durumu biyokimyasal parametreler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Şubat 2021 |
Gönderilme Tarihi | 2 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 1 |