Objective: The aim of this
study was to determine depression, anxiety and stress levels, and to examine
the factors associated with these conditions among medical faculty students. Method: This cross-sectional study
consisted of 1387 students studying at Mersin University, Faculty of Medicine.
The minimum sample size was calculated as 603 with 50% frequency, 95%
confidence interval and ± 3 error margin.Total of 631 students participated in
the study and 606 questionnaires were evaluated. Data collection tools were: a
questionnaire containing sociodemographic information of the students and
Depression-Anxiety-Stress Scale. In evaluating the data, Student T test,
analysis of variance (ANOVA), Pearson correlation test and linear regression
analyses were used. Results: In total, 54.6% of the students were male and 32.3% were living in
a dormitory. The mean age was 21.9±2.4. The mean depression score of the
participants was 13.5±9.3, anxiety score of 10.2±6.8, and stress score of
16.7±8.1. The prevalence of severe or extremely severe depression, anxiety and
stress were 22.2%, 22.1% and 15.5%, respectively. Both depression, anxiety and
stress scores were significantly higher among students who had the middle/bad
health status and bad relationship with family. Both depression and anxiety
scores were high in those who did not have physical activity and poor school
performance, and both anxiety and stress scores were high in those who had
chronic illness. Depression scores were high in those who choose the school
unintentionally, anxiety scores were higher in those who did not repeat a grade
and stress scores were higher among women, those whose mothers were employed,
and those with economic difficulties. Conclusions: It
was seen that approximately one in five students experienced significant levels
of depression, anxiety and stress. During their education, students should be
consulted about their physical health conditions, family relations and academic
achievements which affect their mental status, and guidance services should be
given to students with problems.
Amaç: Bu çalışmada bir tıp
fakültesindeki öğrencilerin depresyon, anksiyete ve stres düzeylerinin
belirlenmesi ve bu durumlarla ilişkili faktörlerin incelenmesi amaçlandı. Yöntem: Kesitsel tipte olan çalışmanın
evrenini Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde öğrenim gören 1387 öğrenci
oluşturmaktadır. En küçük örnek büyüklüğü %50 sıklık, %95 güven aralığı ve ±3
hata payı ile 603 olarak hesaplandı. 631 öğrenci çalışmaya katıldı, 606 anket
değerlendirmeye alındı. Veri toplama araçları; öğrencilerin sosyodemografik
bilgilerini içeren anket formu ve Depresyon-Anksiyete-Stres Ölçeği idi.
Verilerin değerlendirilmesinde; Student T testi, Mann-Whitney U testi, ANOVA ve
Kruskal Wallis varyans analizi, Spearman korelasyon testi, Lineer Regresyon
analizi kullanıldı. Bulgular: Öğrencilerin
%54.6’sı erkekti, %32.3’ü yurtta yaşıyordu.
Yaş ortalaması 21.9±2.4’tü. Katılımcıların ortalama depresyon puanı
13.5±9.3, anksiyete puanı 10.2±6.8, stres puanı 16.7±8.1 idi. Öğrencilerde
ileri/çok ileri düzeyde depresyon, anksiyete ve stres sıklıkları sırasıyla %22.2,
%22.1 ve %15.5 olarak belirlendi. Sağlık durumu orta/kötü olanlarda, aile ile
ilişkileri iyi olmayanlarda depresyon, anksiyete ve stres puanlarının üçü de
yüksek bulundu. Fiziksel aktivite yapmayanlarda, okul başarısı kötü olanlarda
depresyon ve anksiyete puanları; kronik hastalığı olanlarda anksiyete ve stres
puanları yüksek bulundu. Okulu istemeyerek seçenlerde depresyon puanı, sınıf
tekrarı yapmayanlarda anksiyete puanı, kadınlarda, annesi çalışanlarda,
ekonomik sıkıntı yaşayanlarda stres puanı yüksekti. Sonuç: Öğrencilerin yaklaşık beşte birinin önemli düzeyde depresyon,
anksiyete ve stres yaşadıkları görüldü. Eğitimleri sırasında öğrencilerin
ruhsal durumlarını etkileyen fiziksel sağlık durumlarıyla, aile ilişkileriyle,
akademik başarılarıyla ilgilenilmeli ve sorunu olan öğrencilere rehberlik
hizmetleri verilmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2019 |
Submission Date | May 15, 2018 |
Acceptance Date | March 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
TURKISH JOURNAL OF PUBLIC HEALTH - TURK J PUBLIC HEALTH. online-ISSN: 1304-1096
Copyright holder Turkish Journal of Public Health. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.