BibTex RIS Cite

A Comparison of job selection by students with and without hearing impairment

Year 2010, Volume: 8 Issue: 3, 127 - 135, 21.03.2011

Abstract

Abstract

Objectives: Hearing loss can significantly affect an individual’s life, particularly in communication, education, social life and work life. The objective of the present study was to determine the required educational levels for the preferred jobs by the students with and without hearing impairment. Methods: This study, based on surveys made in two different schools, was performed in Ankara in May 2004. Surveys were made in Yahya Özsoy Primary School for the Deaf (n=119) with students having a hearing loss over 70 dB, and in a National Primary School (n=119) with students without a hearing impairment. The study, conducted by trained staff on both groups was done by filling up questionnaires focused on the job and educational level preferences of students. The required education levels for preferred jobs were considered as two groups: the first group required an education of a minimum of 11 years in order to become doctors, nurses, teachers etc. The second group did not require any education or required an education of less than 11 years in order to become shoe painters, drivers, ironers, grocers etc. Logistic regression analyses were used for the statistical analyses. Results: It was found that several factors influence the required education levels for the preferred jobs: students who were attending the hearing impaired school and were male were more likely to prefer less than 11 years educational level job compared to the other group. There was no association between the required educational levels for the preferred jobs of the students and the class, maternal age, employment status or education, or of the paternal age, employment status or education. Considering only the students with hearing impairment, male students more frequently prefer less than 11 years educational jobs than females. Similar results were also seen in the group of students without hearing impairment. Conclusions: The importance of career training and counseling that may benefit young people, especially those who are hard of hearing was seen. In order to meet these needs, specialized instructional programs for dormitory counselors in schools for the deaf should be implemented.

Key Words: Preferred job, hearing-impaired students, career counseling

Özet

Amaç: Bu çalışma ile sağlıklı ve işitme engelli öğrencilerin mesleki tercihlerinin karşılaştırılması, olası farklılıklar ile bunu etkileyen faktörlerin saptanması amaçlanmıştır. Yöntem: Çalışma Mayıs 2004’te Ankara’da, 70 dB üzerinde işitme kayıbı olanların devam ettiği Yahya Özsoy İşitme Engelliler İlköğretim Okulu öğrencileri (n=119) ile belirlenmiş engeli olmayanların devam ettiği bir İlköğretim Okulu öğrencileri (n=119) üzerinde yürütülmüştür. Öğrencilere uygulanan anket formlarında, sosyodemografik bilgilerin yanı sıra ileride kendileri için hangi mesleği düşündükleri ve bu meslek için gereken eğitim seviyesi sorgulanmıştır. Seçilen meslek için gereken eğitim seviyesi kriteri olarak 11 yıl alınmıştır. Ayakkabı boyacılığı, terzilik, demircilik, marangozluk, boyacılık, tır şoförlüğü gibi meslekler 11 yıldan az süre eğitim gerektiren meslekler grubuna dahil edilmiş olup; öğretmen, pilot, doktor, hemşire gibi meslekler 11 yıl ve üzerinde bir süre eğitim gerektiren meslekler grubunda ele alınmıştır. İstatistiksel analiz yöntemi olarak lojistik regresyon kullanılmıştır. Bulgular: Seçilen meslek için gereken eğitim seviyesini etkileyen faktörlere bakıldığında, işitme engelli okuluna devam eden öğrenciler ile erkek öğrencilerin diğer gruplara göre daha fazla oranda 11 yıldan az eğitim gerektiren meslek tercihinde bulundukları saptanmıştır. Halen devam edilen sınıf, annenin yaşı, çalışma durumu ve eğitimi ile, babanın yaşı, çalışma durumu ve eğitiminin tercih edilen meslek için gereken eğitim seviyesi ile ilişkili olmadığı görülmüştür. Yalnızca işitme engelli öğrenciler ele alındığında, erkek öğrencilerin kızlara göre daha fazla oranda 11 yıldan az eğitim gerektiren meslek tercihinde bulundukları saptanmıştır. Benzer fark normal okula devam eden öğrenciler arasında da gözlenmiştir. Sonuç: Bu bulgular ışığında, kariyer ve meslek tercihi, konusunda özellikle ağır işitme engeli olan çocukların daha hayatlarının başında beklentilerini düşük tuttukları görülmektedir. Bununla birlikte, diğer ülkelerde bu konuda yapılan çalışmaların sonuçları da göz önüne alınarak yapılan değerlendirmelerde bu grup çocuklar ve genç erişkinlerin ülkemizde yakalayamadıkları kariyer yönlendirme, geliştirme gibi sosyal desteklerle oldukça önemli mesleklerde başarılı oldukları da görülmektedir. Ülkemizde de bu anlamda geliştirici çalışmalar yapılmalıdır.

Anahtar Kelimeler: Meslek tercihi, işitme engelli çocuklar, kariyer danışmanlığı 

References

  • Bailly D, Dechoulydelenclave MB, Lauwerier L. Hearing impairment and psychopathological disorders in children and adolescents. review of the recent literature. Encephale 2003; 29(4 Pt 1): 329
  • Bonds B.G. School-to-work experiences: curriculum as a bridge. Am Ann Deaf 2003; (1): 38-48.
  • Strassman BK, Hall PM. Hiring criteria, duties opportunities for residential staff at schools for the deaf: a survey. Am Ann Deaf 1999; (5): 379-385. growth
  • Stephens D, Stephens R, von Eisenhart- Rothe A. Attitudes toward hearing-impaired children in less developed countries: a pilot study. Audiology 2000; 39: 184-191.
  • Morton DD. Beyond parent education: the impact of extended family dynamics in deaf education. Am Ann Deaf 2000; 145(4): 359
  • Lotke M. She won’t look at me. Annals of internal Medicine 1995; 123(1): 54-57.
  • Mandelstam M. Equipment for older or disabled people and the law HMSO, London, Turkey Disability Survey, 2002. http://www.ozida.gov.tr/arastirma/tr_ozur luler_arastirmasi/ek.pdf 05.2006) (erişim tarihi:
  • Van Gurp S. Self-concept of deaf secondary school students in different educational settings. J Deaf Stud Deaf Educ ; Winter; 6(1): 54-69. Punch R, Hyde M, Creed PA. Issues in the school-to-work transition of hard of hearing adolescents. Spring;149(1):28-38. Ann Deaf ; Lang HG. Higher education for deaf students: research priorities in the new millennium. J Deaf Stud Deaf Educ 2002; (4): 267-280.
  • National Center for Education Statistics, Integrated Postsecondary Education Data System, Fall Enrollment Data File, Fall 1997
  • (Data File). Available from the National Center for Education Statistics, 1999, http://nces.ed.gov/lpeds/ef9798/. (erişim tarihi: 10.05.2006)
  • Bullis M., Bull B., Peters D. The school- to-community transition experiences of hearing young adults and young adults who are deaf. SED 1995; 28(4): 405-423.
  • Welsh W.A. Factors influencing career mobility of deaf adults. Volta Review 1993; (4): 329-339.
  • Rawlings BW, King SJ, Skilton JC, Rose DB. Gallaudet University, Research Institute and Office of Institutional Research, 1996. http://www.pepnet.org/confpast/1996/pd f/schroedel.pdf (erişim tarihi: 10.05.2006)
  • Warick R. A Profile of Canadian hard-of- hearing youth. CASLPA 1994; 18(4):253
  • DeCaro JJ, Mudgett-DeCaro PA, Dowaliby F. Attitudes toward occupations for deaf youth in Sweden. Am Ann Deaf 2001; (1): 51-59.
  • Zwerling C, Whitten PS, Davis CS, Sprince NL. Occupational injuries among workers with disabilities: the National Health Interview Survey, 1985-1994. JAMA ; Dec 24-31; 278(24): 2163-6.
  • Martin D, Bat-Chava Y. Negotiating deaf- hearing friendships: coping strategies of deaf boys and girls in mainstream schools. Child Care Health Dev 2003; Nov; 29(6): 21.
  • Kuzgun Y. Meslek Danışmanlığı, Kuramlar ve Uygulamalar, (in Turkish) Nobel Yayınları, Ankara 2000.
  • Correll SJ. Gender and career choice process: The role of biased self-assesment. AJS 2001; May: 106; 6: 1691-1730.
  • Schroedel JG, Watson D, Ashmore DH. A national postsecondary education of deaf and hard of hearing students: a road map for the future. Am Ann Deaf 2003; 148(2): 67-73.
  • MacLeod-Gallinger JE. The career status of deaf women. A comparative look. Am Ann Deaf 1992

İşitme engeli olan ve olmayan öğrencilerin mesleki tercihlerinin karşılaştırılması

Year 2010, Volume: 8 Issue: 3, 127 - 135, 21.03.2011

Abstract

Amaç: Bu çalışma ile sağlıklı ve işitme engelli öğrencilerin mesleki tercihlerinin karşılaştırılması, olası farklılıklar ile bunu etkileyen faktörlerin saptanması amaçlanmıştır. Yöntem: Çalışma Mayıs 2004’te Ankara’da, 70 dB üzerinde işitme kayıbı olanların devam ettiği Yahya Özsoy İşitme Engelliler İlköğretim Okulu öğrencileri (n=119) ile belirlenmiş engeli olmayanların devam ettiği bir İlköğretim Okulu öğrencileri (n=119) üzerinde yürütülmüştür. Öğrencilere uygulanan anket formlarında, sosyodemografik bilgilerin yanı sıra ileride kendileri için hangi mesleği düşündükleri ve bu meslek için gereken eğitim seviyesi sorgulanmıştır. Seçilen meslek için gereken eğitim seviyesi kriteri olarak 11 yıl alınmıştır. Ayakkabı boyacılığı, terzilik, demircilik, marangozluk, boyacılık, tır şoförlüğü gibi meslekler 11 yıldan az süre eğitim gerektiren meslekler grubuna dahil edilmiş olup; öğretmen, pilot, doktor, hemşire gibi meslekler 11 yıl ve üzerinde bir süre eğitim gerektiren meslekler grubunda ele alınmıştır. İstatistiksel analiz yöntemi olarak lojistik regresyon kullanılmıştır. Bulgular: Seçilen meslek için gereken eğitim seviyesini etkileyen faktörlere bakıldığında, işitme engelli okuluna devam eden öğrenciler ile erkek öğrencilerin diğer gruplara göre daha fazla oranda 11 yıldan az eğitim gerektiren meslek tercihinde bulundukları saptanmıştır. Halen devam edilen sınıf, annenin yaşı, çalışma durumu ve eğitimi ile, babanın yaşı, çalışma durumu ve eğitiminin tercih edilen meslek için gereken eğitim seviyesi ile ilişkili olmadığı görülmüştür. Yalnızca işitme engelli öğrenciler ele alındığında, erkek öğrencilerin kızlara göre daha fazla oranda 11 yıldan az eğitim gerektiren meslek tercihinde bulundukları saptanmıştır. Benzer fark normal okula devam eden öğrenciler arasında da gözlenmiştir. Sonuç: Bu bulgular ışığında, kariyer ve meslek tercihi, konusunda özellikle ağır işitme engeli olan çocukların daha hayatlarının başında beklentilerini düşük tuttukları görülmektedir. Bununla birlikte, diğer ülkelerde bu konuda yapılan çalışmaların sonuçları da göz önüne alınarak yapılan değerlendirmelerde bu grup çocuklar ve genç erişkinlerin ülkemizde yakalayamadıkları kariyer yönlendirme, geliştirme gibi sosyal desteklerle oldukça önemli mesleklerde başarılı oldukları da görülmektedir. Ülkemizde de bu anlamda geliştirici çalışmalar yapılmalıdır

References

  • Bailly D, Dechoulydelenclave MB, Lauwerier L. Hearing impairment and psychopathological disorders in children and adolescents. review of the recent literature. Encephale 2003; 29(4 Pt 1): 329
  • Bonds B.G. School-to-work experiences: curriculum as a bridge. Am Ann Deaf 2003; (1): 38-48.
  • Strassman BK, Hall PM. Hiring criteria, duties opportunities for residential staff at schools for the deaf: a survey. Am Ann Deaf 1999; (5): 379-385. growth
  • Stephens D, Stephens R, von Eisenhart- Rothe A. Attitudes toward hearing-impaired children in less developed countries: a pilot study. Audiology 2000; 39: 184-191.
  • Morton DD. Beyond parent education: the impact of extended family dynamics in deaf education. Am Ann Deaf 2000; 145(4): 359
  • Lotke M. She won’t look at me. Annals of internal Medicine 1995; 123(1): 54-57.
  • Mandelstam M. Equipment for older or disabled people and the law HMSO, London, Turkey Disability Survey, 2002. http://www.ozida.gov.tr/arastirma/tr_ozur luler_arastirmasi/ek.pdf 05.2006) (erişim tarihi:
  • Van Gurp S. Self-concept of deaf secondary school students in different educational settings. J Deaf Stud Deaf Educ ; Winter; 6(1): 54-69. Punch R, Hyde M, Creed PA. Issues in the school-to-work transition of hard of hearing adolescents. Spring;149(1):28-38. Ann Deaf ; Lang HG. Higher education for deaf students: research priorities in the new millennium. J Deaf Stud Deaf Educ 2002; (4): 267-280.
  • National Center for Education Statistics, Integrated Postsecondary Education Data System, Fall Enrollment Data File, Fall 1997
  • (Data File). Available from the National Center for Education Statistics, 1999, http://nces.ed.gov/lpeds/ef9798/. (erişim tarihi: 10.05.2006)
  • Bullis M., Bull B., Peters D. The school- to-community transition experiences of hearing young adults and young adults who are deaf. SED 1995; 28(4): 405-423.
  • Welsh W.A. Factors influencing career mobility of deaf adults. Volta Review 1993; (4): 329-339.
  • Rawlings BW, King SJ, Skilton JC, Rose DB. Gallaudet University, Research Institute and Office of Institutional Research, 1996. http://www.pepnet.org/confpast/1996/pd f/schroedel.pdf (erişim tarihi: 10.05.2006)
  • Warick R. A Profile of Canadian hard-of- hearing youth. CASLPA 1994; 18(4):253
  • DeCaro JJ, Mudgett-DeCaro PA, Dowaliby F. Attitudes toward occupations for deaf youth in Sweden. Am Ann Deaf 2001; (1): 51-59.
  • Zwerling C, Whitten PS, Davis CS, Sprince NL. Occupational injuries among workers with disabilities: the National Health Interview Survey, 1985-1994. JAMA ; Dec 24-31; 278(24): 2163-6.
  • Martin D, Bat-Chava Y. Negotiating deaf- hearing friendships: coping strategies of deaf boys and girls in mainstream schools. Child Care Health Dev 2003; Nov; 29(6): 21.
  • Kuzgun Y. Meslek Danışmanlığı, Kuramlar ve Uygulamalar, (in Turkish) Nobel Yayınları, Ankara 2000.
  • Correll SJ. Gender and career choice process: The role of biased self-assesment. AJS 2001; May: 106; 6: 1691-1730.
  • Schroedel JG, Watson D, Ashmore DH. A national postsecondary education of deaf and hard of hearing students: a road map for the future. Am Ann Deaf 2003; 148(2): 67-73.
  • MacLeod-Gallinger JE. The career status of deaf women. A comparative look. Am Ann Deaf 1992
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Original Research
Authors

Oya Kanyilmaz This is me

Denız Caliskan This is me

Aysun Idil This is me

Publication Date March 21, 2011
Submission Date December 12, 2015
Published in Issue Year 2010 Volume: 8 Issue: 3

Cite

APA Kanyilmaz, O., Caliskan, D., & Idil, A. (2011). A Comparison of job selection by students with and without hearing impairment. Turkish Journal of Public Health, 8(3), 127-135.
AMA Kanyilmaz O, Caliskan D, Idil A. A Comparison of job selection by students with and without hearing impairment. TJPH. March 2011;8(3):127-135.
Chicago Kanyilmaz, Oya, Denız Caliskan, and Aysun Idil. “A Comparison of Job Selection by Students With and Without Hearing Impairment”. Turkish Journal of Public Health 8, no. 3 (March 2011): 127-35.
EndNote Kanyilmaz O, Caliskan D, Idil A (March 1, 2011) A Comparison of job selection by students with and without hearing impairment. Turkish Journal of Public Health 8 3 127–135.
IEEE O. Kanyilmaz, D. Caliskan, and A. Idil, “A Comparison of job selection by students with and without hearing impairment”, TJPH, vol. 8, no. 3, pp. 127–135, 2011.
ISNAD Kanyilmaz, Oya et al. “A Comparison of Job Selection by Students With and Without Hearing Impairment”. Turkish Journal of Public Health 8/3 (March 2011), 127-135.
JAMA Kanyilmaz O, Caliskan D, Idil A. A Comparison of job selection by students with and without hearing impairment. TJPH. 2011;8:127–135.
MLA Kanyilmaz, Oya et al. “A Comparison of Job Selection by Students With and Without Hearing Impairment”. Turkish Journal of Public Health, vol. 8, no. 3, 2011, pp. 127-35.
Vancouver Kanyilmaz O, Caliskan D, Idil A. A Comparison of job selection by students with and without hearing impairment. TJPH. 2011;8(3):127-35.

13955                                        13956                                                             13958                                       13959                                        28911


TURKISH JOURNAL OF PUBLIC HEALTH - TURK J PUBLIC HEALTH. online-ISSN: 1304-1096 

Copyright holder Turkish Journal of Public Health. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International LicenseCreative Commons License