BibTex RIS Cite

Differences in perceptions of medical undergraduates of a military medical school on organizational culture

Year 2011, Volume: 9 Issue: 2, 96 - 107, 20.09.2011

Abstract

Objective: This study aimed to determine the differences in medical students’ perceptions on the organizational culture at a Military Medical School and to reveal possible explanations of them. Method: A total of 205 1st, 2nd, and 6th grade military medical students were invited and 185 of them (coverage rate 90%) participated in the study in 2008. The organizational culture measurement tool previously developed by Turkish researchers was used to determine the perceptions of the students. Reliability analysis, Factor analysis of the scale items and statistical comparisons between groups based on age, grade and certain other characteristics were performed. Results: The average age of participants was 20.2±2.5. The Cronbach’s Alpha Value was 0.90 after dropping two items of the original 31-item scale. The symbol dimension of the scale was scored at the lowest level indicating that the symbol is the strongest part of the organizational culture. The scale becomes more reliable when dropping two items, since the Cronbach’s Alpha value has been increased from 0.89 to 0.90. The total scale and all its dimensions were stronger among 1st grade students than the older ones. Conclusions: Age, medical education and future concerns of students can be the possible explanations of the given difference.

Key Words: Students, Medical, Organizational Culture, Education, Medical, Perception 

Bir askeri tıp fakültesi öğrencilerinin örgüt kültürü algılamalarındaki farklılıkları

Amaç: Bu çalışma bir askeri tıp fakültesindeki örgüt kültürü ile ilgili olarak tıp fakültesi öğrencilerinin algılamalarındaki farklılıkları belirlemeyi ve bunların muhtemel açıklamalarını ortaya koymayı amaçlamıştır. Yöntem: Toplamı 205 olan 1,2ve 6. sınıf askeri tıp fakültesi öğrencileri 2008 yılı içerisinde çalışmaya davet edilmiş ve 185 öğrenci (katılım oranı %90) çalışmaya katılmıştır. Türk araştırmacılar tarafından daha önce geliştirilmiş olan örgüt kültürü ölçeği öğrencilerin algılamalarını belirlemek üzere kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirlik analizleri, faktör analizi ve başta sınıf, yaş olmak üzere belli değişkenlere göre gruplar arası karşılaştırmalar yapılmıştır. Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması 20.2±2.5 dir. Orijinal 31 maddelik ölçekten 2 madde atıldıktan sonra ölçeğin Cronbach Alpha değeri 0.90 olarak bulunmuştur. Ölçeğin sembol boyutu en düşük puanı almıştır ve örgüt kültürünün en kuvvetli öğesi olduğu anlaşılmıştır. Ölçek iki madde atıldıktan sonra Cronbach Alpha değeri 0.89 dan 0.90’a yükseldiğinden daha güçlü hale gelmiştir.Toplam ölçek ve diğer tüm boyutlar birinci sınıf öğrencilerinde diğer öğrencilerden daha kuvvetli bulunmuştur. Sonuç: Yaş, tıp eğitimi ve öğrencilerin gelecek kaygılarının bulunan bu farkın olası açıklamaları olabileceği düşünülmektedir.

Anahtar Kelimeler: Öğrenciler, Tıp, Kurum kültürü, Eğitim, Tıbbi, Algı

References

  • Boan D, Funderburk F. Delmarva Foundation Healthcare Quality Improvement and Organizational Culture. 2005; (November 2003 accessed http://www.delmarvafoundation.org/ html/content_pages/pdf_documents/
  • Organizational_Culture.pdf, date:03.04.2008) march at Acces
  • Hoy WK, Tarte CJ, Kottkamp RB. The Nature of the Workplace in Open Schools/ Healthy Schools Measuring Organizational Publications, Inc. first published this book. The book has been republished electronically by Arlington Writers, Ltd. 2000; (Accessed on 12nd April , state.edu/whoy/on- line%20books_4.htm#O, Acces Date: 04.2008) Sage http://www.coe.ohio
  • Schein EH. Organizational culture. Ann Psychol 1990;45:109-19.
  • Davies HTO, Nutley SM, Mannion R. Organizational culture and quality of health care. Quality in Health Care ;98:111-9. Gershon RRM, Stone PW, Bakken S, Larson organizational culture and climate in health care. J Nur Adm 2004;34:33-40.
  • Mallak LA, Lyth DM, Olson SD, Ulshafer SM, Sardone FJ. Diagnosing culture in healthcare organizations using critical incidents. Int J Health Care Qual Assur 2003;16:180-90.
  • Bikmoradi A, Brommels M, Shoghli A, Zavareh DK, Masiello I. Organizational culture, values, and routines in Iranian medical ;57:417–27. High Educ Bunton S.A. Differences in U.S. Medical School Faculty Job Satisfaction by Gender. Analysis in Brief 2008; Volume 8, Number 7. Cottingham
  • Litzelman DK, et al. Enhancing the informal curriculum of a medical school: a case study in organizational culture change. J Gen Intern Med ;23:715-22. Suchman AL, Erdem F, Işbaşı JÖ. Organizational culture in educational institutions and the perceptions of student subculture. Akdeniz Universitesi İ.İ.B.F. Dergisi ;1(1):33-57. Özer M, Bakir B, Teke A, Ucar M, Bas T, Atac A. Military medical graduates’ perceptions of organizational culture in Turkish Military Medical School. J Med Syst. 2008;32:317–25.
  • Gulec M, Bakir B, Ozer M, Ucar M, Kilic S, Hasde M. Association between cigarette smoking and depressive symptoms among military medical students in Turkey. Psychiatry Res ;134:281-86. Bakir B, Yilmaz UR, Yavas I. Relating depressive Machiavellianism in a Turkish sample. Psychol Rep 1996;78:1011-14. to
  • Bakir B. Bir tıp fakültesi öğrencilerinin mezuniyet Toplum ve Hekim 1994;9:63-7. beklentileri.
  • Acikel CH, Kilic S. Selecting statistical methods in medical researches. TAF Preventive ;3:162-3. Bulletin Pett MA, Lackey NR, Sullivan JJ. Making Sense of Factor Analysis; The Use of factor Analysis for Instrument Development in Health Care Research. Sage Publications London. 2003:p.79
  • Eron LD. Effect of medical education on medical students’ attitudes. J Med Educ 1955;30: 559-66.
  • TRHM; TR Health Ministry (TC Sağlık Bakanlığı). Payment System in the Ministry of Health Accessed http://www.saglik.gov.tr/EN/BelgeGo ster.aspx?17A16AE30572D313AAF6A A849816B2EF07A5EC3E4D661B32. (Acces Date: 03.04.2008) August. at:

Bir askeri tıp fakültesi öğrencilerinin örgüt kültürü algılamalarındaki farklılıkları

Year 2011, Volume: 9 Issue: 2, 96 - 107, 20.09.2011

Abstract

Amaç: Bu çalışma bir askeri tıp fakültesindeki örgüt kültürü ile ilgili olarak tıp fakültesi öğrencilerinin algılamalarındaki farklılıkları belirlemeyi ve bunların muhtemel açıklamalarını ortaya koymayı amaçlamıştır. Yöntem: Toplamı 205 olan 1,2ve 6. sınıf askeri tıp fakültesi öğrencileri 2008 yılı içerisinde çalışmaya davet edilmiş ve 185 öğrenci (katılım oranı %90) çalışmaya katılmıştır. Türk araştırmacılar tarafından daha önce geliştirilmiş olan örgüt kültürü ölçeği öğrencilerin algılamalarını belirlemek üzere kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirlik analizleri, faktör analizi ve başta sınıf, yaş olmak üzere belli değişkenlere göre gruplar arası karşılaştırmalar yapılmıştır. Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması 20.2 2.5 dir. Orijinal 31 maddelik ölçekten 2 madde atıldıktan sonra ölçeğin Cronbach Alpha değeri 0.90 olarak bulunmuştur. Ölçeğin sembol boyutu en düşük puanı almıştır ve örgüt kültürünün en kuvvetli öğesi olduğu anlaşılmıştır. Ölçek iki madde atıldıktan sonra Cronbach Alpha değeri 0.89 dan 0.90’a yükseldiğinden daha güçlü hale gelmiştir. Toplam ölçek ve diğer tüm boyutlar birinci sınıf öğrencilerinde diğer öğrencilerden daha kuvvetli bulunmuştur. Sonuç: Yaş, tıp eğitimi ve öğrencilerin gelecek kaygılarının bulunan bu farkın olası açıklamaları olabileceği düşünülmektedir

References

  • Boan D, Funderburk F. Delmarva Foundation Healthcare Quality Improvement and Organizational Culture. 2005; (November 2003 accessed http://www.delmarvafoundation.org/ html/content_pages/pdf_documents/
  • Organizational_Culture.pdf, date:03.04.2008) march at Acces
  • Hoy WK, Tarte CJ, Kottkamp RB. The Nature of the Workplace in Open Schools/ Healthy Schools Measuring Organizational Publications, Inc. first published this book. The book has been republished electronically by Arlington Writers, Ltd. 2000; (Accessed on 12nd April , state.edu/whoy/on- line%20books_4.htm#O, Acces Date: 04.2008) Sage http://www.coe.ohio
  • Schein EH. Organizational culture. Ann Psychol 1990;45:109-19.
  • Davies HTO, Nutley SM, Mannion R. Organizational culture and quality of health care. Quality in Health Care ;98:111-9. Gershon RRM, Stone PW, Bakken S, Larson organizational culture and climate in health care. J Nur Adm 2004;34:33-40.
  • Mallak LA, Lyth DM, Olson SD, Ulshafer SM, Sardone FJ. Diagnosing culture in healthcare organizations using critical incidents. Int J Health Care Qual Assur 2003;16:180-90.
  • Bikmoradi A, Brommels M, Shoghli A, Zavareh DK, Masiello I. Organizational culture, values, and routines in Iranian medical ;57:417–27. High Educ Bunton S.A. Differences in U.S. Medical School Faculty Job Satisfaction by Gender. Analysis in Brief 2008; Volume 8, Number 7. Cottingham
  • Litzelman DK, et al. Enhancing the informal curriculum of a medical school: a case study in organizational culture change. J Gen Intern Med ;23:715-22. Suchman AL, Erdem F, Işbaşı JÖ. Organizational culture in educational institutions and the perceptions of student subculture. Akdeniz Universitesi İ.İ.B.F. Dergisi ;1(1):33-57. Özer M, Bakir B, Teke A, Ucar M, Bas T, Atac A. Military medical graduates’ perceptions of organizational culture in Turkish Military Medical School. J Med Syst. 2008;32:317–25.
  • Gulec M, Bakir B, Ozer M, Ucar M, Kilic S, Hasde M. Association between cigarette smoking and depressive symptoms among military medical students in Turkey. Psychiatry Res ;134:281-86. Bakir B, Yilmaz UR, Yavas I. Relating depressive Machiavellianism in a Turkish sample. Psychol Rep 1996;78:1011-14. to
  • Bakir B. Bir tıp fakültesi öğrencilerinin mezuniyet Toplum ve Hekim 1994;9:63-7. beklentileri.
  • Acikel CH, Kilic S. Selecting statistical methods in medical researches. TAF Preventive ;3:162-3. Bulletin Pett MA, Lackey NR, Sullivan JJ. Making Sense of Factor Analysis; The Use of factor Analysis for Instrument Development in Health Care Research. Sage Publications London. 2003:p.79
  • Eron LD. Effect of medical education on medical students’ attitudes. J Med Educ 1955;30: 559-66.
  • TRHM; TR Health Ministry (TC Sağlık Bakanlığı). Payment System in the Ministry of Health Accessed http://www.saglik.gov.tr/EN/BelgeGo ster.aspx?17A16AE30572D313AAF6A A849816B2EF07A5EC3E4D661B32. (Acces Date: 03.04.2008) August. at:
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Original Research
Authors

Bilal Bakir This is me

Mustafa Ozer This is me

Mehmet Cetin This is me

Necmettin Kocak This is me

Turan Fedai This is me

Mesut Cimen This is me

Publication Date September 20, 2011
Submission Date December 12, 2015
Published in Issue Year 2011 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Bakir, B., Ozer, M., Cetin, M., Kocak, N., et al. (2011). Differences in perceptions of medical undergraduates of a military medical school on organizational culture. Turkish Journal of Public Health, 9(2), 96-107.
AMA Bakir B, Ozer M, Cetin M, Kocak N, Fedai T, Cimen M. Differences in perceptions of medical undergraduates of a military medical school on organizational culture. TJPH. September 2011;9(2):96-107.
Chicago Bakir, Bilal, Mustafa Ozer, Mehmet Cetin, Necmettin Kocak, Turan Fedai, and Mesut Cimen. “Differences in Perceptions of Medical Undergraduates of a Military Medical School on Organizational Culture”. Turkish Journal of Public Health 9, no. 2 (September 2011): 96-107.
EndNote Bakir B, Ozer M, Cetin M, Kocak N, Fedai T, Cimen M (September 1, 2011) Differences in perceptions of medical undergraduates of a military medical school on organizational culture. Turkish Journal of Public Health 9 2 96–107.
IEEE B. Bakir, M. Ozer, M. Cetin, N. Kocak, T. Fedai, and M. Cimen, “Differences in perceptions of medical undergraduates of a military medical school on organizational culture”, TJPH, vol. 9, no. 2, pp. 96–107, 2011.
ISNAD Bakir, Bilal et al. “Differences in Perceptions of Medical Undergraduates of a Military Medical School on Organizational Culture”. Turkish Journal of Public Health 9/2 (September 2011), 96-107.
JAMA Bakir B, Ozer M, Cetin M, Kocak N, Fedai T, Cimen M. Differences in perceptions of medical undergraduates of a military medical school on organizational culture. TJPH. 2011;9:96–107.
MLA Bakir, Bilal et al. “Differences in Perceptions of Medical Undergraduates of a Military Medical School on Organizational Culture”. Turkish Journal of Public Health, vol. 9, no. 2, 2011, pp. 96-107.
Vancouver Bakir B, Ozer M, Cetin M, Kocak N, Fedai T, Cimen M. Differences in perceptions of medical undergraduates of a military medical school on organizational culture. TJPH. 2011;9(2):96-107.

13955                                        13956                                                             13958                                       13959                                        28911


TURKISH JOURNAL OF PUBLIC HEALTH - TURK J PUBLIC HEALTH. online-ISSN: 1304-1096 

Copyright holder Turkish Journal of Public Health. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International LicenseCreative Commons License