Objective: The aim of this study is
to determine the nutrition literacy (NL), dietary
habits and some related sociodemographic characteristics of personnel, aged
18-64, working in a university. Methods: The universe of this cross-sectional research is comprised of staff working in different campuses connected to a
university. The data for the study,
along with the descriptive characteristics, were
collected, in 2015, with the evaluation instrument of
nutrition literacy on adults (EINLA) and dietary habits scoring questionnaire.
No sample was selected in this research and
85.9% of the employees were reached (n=476). The analysis of the data was
performed by using the SPSS 20.0 package programme. The software was
used to create descriptive statistics for the summation of the data,
chi-square tests to compare between groups, and binary logistic regression for further
analysis. Results: 67.4% of the employees
within the study were male and the mean age was found to be 36.4±8.23. 32.1% of the participants had an adequate
nutrition literacy level and 8.4% of them had
good dietary habits. Low nutrition literacy was more common among primary
school graduates when compared to university school graduates (OR= 5.85,
%95 CI: 3.12-10.97), and for single people than
married people (OR= 2.53 times, %95 CI:
1.11-5.75). Nutritional habits were worse
among women (OR= 1.70, 95% CI: 1.10-2.61) and
for married people (OR= 2.45, 95%
CI:1.28-1.33). However, there was no significant association found between
nutrition habits and nutrition literacy. Conclusion: In health education programs intended for adults, there is a need for
specific interventions for the evaluation and improvement of nutrition literacy
levels.
Key words: Adult, dietary habit, nutrition literacy
Amaç: Bir üniversitede görev yapan 18-64 yaş arasındaki personelin beslenme okuryazarlığı (BOY), beslenme alışkanlıkları ve ilişkili olan bazı sosyodemografik özelliklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Kesitsel nitelikteki araştırmanın evrenini bir üniversiteye bağlı farklı yerleşkelerde çalışan personel oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri, tanımlayıcı özellikler, yetişkinlerde beslenme okuryazarlığı değerlendirme aracı (YBOYDA) ölçeği ve beslenme alışkanlıkları puanlaması soru formu ile 2015 yılı içerisinde toplanmıştır. Örneklem seçilmemiştir, çalışanların %85,9’una ulaşılmıştır (n=476). Verilerin değerlendirilmesi SPSS 20.0 paket programı kullanılarak yapılmıştır. Verilerin özetlenmesinde tanımlayıcı istatistikler, gruplar arası karşılaştırmalarda ki-kare testi ve ileri analiz için ikili lojistik regresyon kullanılmıştır. Bulgular: Araştırma kapsamındaki çalışanların %67,4’ü erkek olup, yaş ortalaması 36.4±8.23 yıldır. Katılımcıların %32.1’i yeterli beslenme okuryazarlığı düzeyine, %8,4’ü iyi beslenme alışkanlığına sahiptir. Yetersiz beslenme okuryazarlığına BOY’a sahip olma ilkokul ve ilköğretim kurumlarından mezun olanlarda üniversite ve üstü mezuniyeti olanlara göre 5.85 kat (%95 GA: 3.12-10.97), bekârlarda evlilere göre 2.53 kat %95 GA:1.11-5.75) daha yüksektir. Kadınlarda ve evlilerde beslenme alışkanlıkları daha kötüdür [sırasıyla; (OR:1.702, %95 GA: 1.10-2.61) (OR=2.45, %95 GA:1.28-1.33]. Beslenme alışkanlıkları ise kadınlarda ve evlilerde daha kötüdür (sırasıyla: OR=1.70, %95 GA: 1.10-2.61 ve OR=2.45, %95 GA:1.28-1.33). Buna karşın beslenme alışkanlığıyla beslenme okuryazarlığı arasında anlamlı bir ilişki saptanamamıştır. Sonuç: Yetişkinlere yönelik sağlık eğitimi programlarında, beslenme okuryazarlığı düzeylerinin değerlendirilmesi ve yükseltilmesine özel müdahalelere gereksinim bulunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2018 |
Submission Date | April 28, 2017 |
Acceptance Date | September 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 16 Issue: 3 |
TURKISH JOURNAL OF PUBLIC HEALTH - TURK J PUBLIC HEALTH. online-ISSN: 1304-1096
Copyright holder Turkish Journal of Public Health. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.