Amaç: Bu çalışmada Yüzüncü Yıl
Üniversitesi Tıp Fakültesi ve Van Meslek Yüksek Okulu’nda eğitim gören
öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının değerlendirilmesi ve bu
davranışlarla ilişkili sosyo-demografik özelliklerin saptanması amaçlanmıştır. Yöntem: Çalışmanın evreni Yüzüncü Yıl
Üniversitesi Tıp Fakültesi ve Van Meslek Yüksek Okulu’nda eğitim gören 1842
öğrenci oluşturmaktadır. Tabakalı ve sistematik yöntemle seçilen 470 öğrenci
örnek grubunu oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında öğrencilerin sosyo-demografik
özelliklerini ve sağlıklarıyla ilgili bazı konuları sorgulayan bir anket ile
Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları-II (SYBD-II) ölçeği gözetim altında
uygulanmıştır. Bulgular: Öğrencilerin 313’ü (%66.6)
Meslek Yüksekokulu’nda, 157’si (%33.4) Tıp Fakültesinde öğrenim görmektedir.
Araştırmaya katılan öğrencilerin 199’u (%42.6) kız, 268’i (%57.4) erkektir.
Öğrencilerin yaşlarının ortanca değeri 22’dir (en küçük-en büyük=17-60).
Öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeğinden aldıkları puanın
ortalaması 123.2±20.6’dir. Fakülteler arasında SYBD toplam puanı açısından
istatistik olarak anlamlı fark bulunmamıştır (p=0.05). Sonuç: Öğrencilerin SYBD toplam
puanı ortalaması orta düzeyde bulunmuştur. SYBD düzeyinin artırılması için
farkındalık yaratma ve bilinçlendirme çalışmaları yapılmalıdır.
Objective: The aim of this
study was to evaluate the healthy lifestyle behaviors of students at the Van
Yüzüncü Yıl University Faculty of Medicine, and at a Vocational High School.
The effects of socio-demographic characteristics on these behaviors were
investigated. Method: The population
of the study was comprised of 1842 students who were studying at the Van
Yüzüncü Yıl University Faculty of Medicine and the Van Vocational High School.
Stratified and systematic samples were selected and 470 students completed the
study. The questionnaires used for the data collection were completed under
supervision and gathered information about socio-demographic characteristics
and certain determinants of health. Furthermore, the Health Promotion
Lifestyles Profiles-II (HPLP-II) scale was applied. Results: 313 of the respondents (66.6%) were studying at the Vocational
School and 157 of the students (33.4 %) were studying at the Faculty of
Medicine. 199 of the participants were female (42.6%) while 268 (57.4%) were
male. The median value of students’ ages was 22 (minimum-maximum=17-60). The average
score on the healthy lifestyle behaviors scale obtained by the students was
123.2±20.6. There was no statistically significant difference between schools
in terms of total healthy lifestyle behavior scores (p=0.05). Conclusions: The
mean total score of students’ healthy lifestyle behaviors were found to be of a
moderate level. In order to improve healthy lifestyle behaviors, awareness and
consciousness-raising activities should be implemented.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2019 |
Submission Date | February 15, 2018 |
Acceptance Date | April 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 17 Issue: 2 |
TURKISH JOURNAL OF PUBLIC HEALTH - TURK J PUBLIC HEALTH. online-ISSN: 1304-1096
Copyright holder Turkish Journal of Public Health. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.