Purpose: One of the areas most affected by the sudden restrictions caused by the Covid-19 pandemic was the education system and students. The aim of this study was to compare the fear of Covid-19, physical activity levels, mental health, academic motivation and sleep quality of students who received distance education and face-to-face education during the pandemic period.
Methods: In our study 93 university students who received distance education (age: 20.33± 1.82 years, height: 167.08±8.86 cm, weight: 61.41±12.08 kg) and 110 university students who received face-to-face education (age: 20.13±0.98 years, height: 167.62±8.12 cm, weight: 62.20±13.32 kg) were included. Fear of Covid-19 were evaluated by the Covid-19 Fear Scale, physical activity levels by International Physical Activity Questionnaire, mental healths by Depression Anxiety Stress Scale, academic motivations by Academic Motivation Scale, and sleep quality by the Pittsburg Sleep Quality Index.
Results: There was no difference between the two groups in the parameters of mental health (p=0.335), academic motivation (p=0.629) and sleep quality (p=0.230). It was observed that the fears of Covid-19
(p=0.001) and physical activity levels (p=0.023) of the students who received distance education were lower than those who received face-to-face education, and the sitting times (p=0.001) were higher.
Conclusion: During the Covid-19 pandemic, it was observed that there was no difference in mental health, academic motivation and sleep quality between distance education and face-to- face education. However, we think that it is important to plan for reducing the sitting times and to increase their physical activity levels of students who receive distance education.
Amaç: Covid-19 pandemisinin neden olduğu ani kısıtlamaların en çok etkilediği alanlardan biri de eğitim sistemi ve öğrenciler olmuştur. Bu çalışmanın amacı pandemi döneminde uzaktan eğitim ve yüz yüze eğitim alan öğrencilerin Covid-19 korkusu, fiziksel aktivite düzeyleri, mental sağlık, akademik motivasyon ve uyku kalitesinin karşılaştırılmasıydı.
Yöntem: Çalışmamıza uzaktan eğitim alan 93 öğrenci (yaş: 20,33±1,82 yıl, boy: 167,08±8,86 cm, kilo: 61,41±12,08 kg) ve yüz yüze eğitim alan 110 öğrenci (yaş: 20,13±0,98 yıl, boy: 167,62±8,12 cm, kilo: 62,20±13,32 kg) dahil edilmiştir. Fiziksel aktivite düzeyleri Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi, akademik motivasyonları Akademik Güdülenme Ölçeği, mental sağlıkları Depresyon Anksiyete Stres Ölçeği, uyku kaliteleri Pittsburg Uyku Kalite İndeksi ve Covid-19 korkuları Covid-19 Korkusu Ölçeği ile değerlendirildi. İstatistiksel değerlendirmede Mann Whitney U testi kullanıldı.
Sonuçlar: Mental sağlık (p=0,335), akademik motivasyon (p=0,629) ve uyku kalitesi (p=0,230) parametrelerinde iki grup arasında fark bulunmadı. Uzaktan eğitim alan öğrencilerin yüz yüze eğitim alanlara göre Covid-19 korkularının (p=0,001) ve fiziksel aktivite düzeylerinin daha düşük olduğu (p=0,023) oturma sürelerinin ise yüksek olduğu (p=0,001) görüldü.
Tartışma: Covid-19 pandemiside ön plana çıkan uzaktan eğitim ile yüz yüze eğitim arasında mental sağlık, akademik motivasyon ve uyku kalitesi açısından bir fark olmadığı görülmüştür. Ancak uzaktan eğitim alan öğrencilerin oturma sürelerinin azaltılması ve fiziksel aktivite düzeylerinin arttırılmasına yönelik planlama yapılmasının önemli olduğunu düşünmekteyiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |