Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKİYE’DE LİSANS EĞİTİMİ VEREN FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON OKULLARINDAKİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ FARKINDALIK DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2019, Volume: 30 Issue: 3, 199 - 205, 20.12.2019
https://doi.org/10.21653/tjpr.665205

Abstract

Amaç: Mesleki farkındalık, o mesleğin yeterlilikleri, meslekle ilgili yasa ve yönetmelikler, görev ve
sorumluluklarla ilgili önbilgi sahibi olmayı gerektirir. Bireysel istek her zaman insanların mesleğini
tam olarak belirleyememektedir. Literatürde, ülkemizdeki fizyoterapi ve rehabilitasyon okullarındaki
son sınıf öğrencilerinin mesleki farkındalık düzeyi kapsamlı bir şekilde değerlendirilmemiştir.
Çalışmanın amacı, bu okullardaki son sınıf öğrencilerinin mesleki farkındalık düzeylerini
değerlendirmek ve bölümü istekleri doğrultusunda tercih eden öğrencilerle, bölümü istemeden
tercih eden öğrencilerin mesleki farkındalık düzeylerini karşılaştırmaktı.
Yöntem: Bu çalışma için, Türkiye’deki 10 üniversite örneklem olarak seçildi. Katılımcılara mesleki
farkındalıkla ilgili 10 sorudan oluşan bir anket uygulandı. Tanımlayıcı istatistikler hesaplandı.
Öğrencilerin mesleki farkındalık düzeylerinin karşılaştırılmasında Ki-kare testi kullanıldı.
Sonuçlar: Çalışmamıza 850 fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü son sınıf öğrencisi katıldı.
Soruların % 71,19’una doğru cevap verildi. Katılımcıların % 77,29’unun bölümü isteyerek tercih
ettiği belirlendi. Bölümü isteyerek tercih edenler ile istemediği halde tercih edenler arasında
mesleki farkındalık açısından fark bulunmadı (p>0,05).
Tartışma: Bu çalışmada son sınıf fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü öğrencilerinin çoğunda
mesleki farkındalığın iyi düzeyde olduğu görüldü. Ancak bazı okullardaki mesleki farkındalık düzeyi
orta seviyedeydi. Bu okullarda mesleki farkındalık düzeylerinin artırılması için seminerler ve
söyleşiler gibi faaliyetlerin yapılmasının faydalı olacağını düşünüyoruz.

References

  • 1. Kuzgun Y, Deryakulu D. Eğitimde bireysel farklılıklar. 2. baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım; 2006.
  • 2. Sarıkaya T, Khorshid L. Üniversite öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen etmenlerin incelenmesi: üniversite öğrencilerinin meslek seçimi. J Turk Educ Sci. 2009;7(2):393-423.
  • 3. Turhal E, Kıcıroğlu B, Ocakoğlu N, Karayiğit D. Meslek yüksekokulu öğrencilerinde program tercihlerinde bireysel farkındalık düzeyleri. Ulusal Meslek Yüksekokulları Öğrenci Sempozyumu, 21-22 Ekim 2010, Düzce.
  • 4. Lindquouist I, Engardt M, Garnham L, Poland F, Richardson B. Physiotherapy students’ professional identity on edge of working life. Med Teach. 2006;28(3):270-6.
  • 5. Kunduracılar Z, Akbaş E, Büyükuysal Ç, Biçki D, Erdam EU. Assessment of job awareness in Department of Physical Therapy and Rehabilitation students. J High Educ Sci. 2012;2(3):186-92.
  • 6. World Confederation for Physical Therapy (WCPT). Policy statement: Description of physical therapy. (WCPT, London, UK, 2017). Erişim adresi: http://www.wcpt.org/policy/psdescriptionPT. Erişim tarihi: 22 Ağustos 2018.
  • 7. Türkiye Fizyoterapistler Derneği. Erişim adresi: http://www. fizyoterapistler.org/tfd/index.php/en/. Erişim Tarihi: 17 Ağustos 2018.
  • 8. Ozdincler AR, Tarakci E, Aslan Y. Investigation of professional awareness of students in Physiotherapy and Rehabilitation Division. HSP. 2015;2(2):217-22.
  • 9. Taşvuran Horata E, Erel S. Evaluation of professional awareness in physiotherapy and rehabilitation students of Afyon Kocatepe University. SHS Web of Conferences 37. 2017;01062:1-6.
  • 10. Gündüz M. Meslek ve ahlâk: Öğretmenlik mesleğinin ahlâkı olabilir mi? Eurasian J Educ Res. 2005;21:138-45.
  • 11. Öhman A, Solomon P, Finch E. Career choice and professional preferences in a group of Canadian Physiotherapy Students. Adv Physiother. 2002;4:16-22.
  • 12. Sümbüloğlu K, Sümbüloğlu V. Biyoistatistik. 17. baskı. Ankara: Hatiboğlu Yayınevi; 2016.
  • 13. Ada EN, Karabekmez S, Alp H, Pehlevan Z. Beden eğitimi öğretmen adaylarının okudukları bölüme ilişkin aidiyet duygusunun farklı değişkenlere göre incelenmesi. Turkiye Klinikleri J Sports Sci. 2016;8(2):57-65.
  • 14. Çiftçi GE, Bülbül SF, Bayar Muluk N, Çamur Duyan G, Yılmaz A. Factors in selecting a university and career among students studying in the Faculty of Health Sciences (Kirikkale University). J Kartal TR. 2011;22(3):151-60.
  • 15. Gotlib J, Białoszewski D, Opavsky J, Garrod R, Fuertes NE, Gallardo LP, et al. Attitudes of European physiotherapy students towards their chosen career in the context of different educational systems and legal regulations pertaining to the practice of physiotherapy: implications for university curricula. Physiotherapy. 2012;98:76–85.
Year 2019, Volume: 30 Issue: 3, 199 - 205, 20.12.2019
https://doi.org/10.21653/tjpr.665205

Abstract

References

  • 1. Kuzgun Y, Deryakulu D. Eğitimde bireysel farklılıklar. 2. baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım; 2006.
  • 2. Sarıkaya T, Khorshid L. Üniversite öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen etmenlerin incelenmesi: üniversite öğrencilerinin meslek seçimi. J Turk Educ Sci. 2009;7(2):393-423.
  • 3. Turhal E, Kıcıroğlu B, Ocakoğlu N, Karayiğit D. Meslek yüksekokulu öğrencilerinde program tercihlerinde bireysel farkındalık düzeyleri. Ulusal Meslek Yüksekokulları Öğrenci Sempozyumu, 21-22 Ekim 2010, Düzce.
  • 4. Lindquouist I, Engardt M, Garnham L, Poland F, Richardson B. Physiotherapy students’ professional identity on edge of working life. Med Teach. 2006;28(3):270-6.
  • 5. Kunduracılar Z, Akbaş E, Büyükuysal Ç, Biçki D, Erdam EU. Assessment of job awareness in Department of Physical Therapy and Rehabilitation students. J High Educ Sci. 2012;2(3):186-92.
  • 6. World Confederation for Physical Therapy (WCPT). Policy statement: Description of physical therapy. (WCPT, London, UK, 2017). Erişim adresi: http://www.wcpt.org/policy/psdescriptionPT. Erişim tarihi: 22 Ağustos 2018.
  • 7. Türkiye Fizyoterapistler Derneği. Erişim adresi: http://www. fizyoterapistler.org/tfd/index.php/en/. Erişim Tarihi: 17 Ağustos 2018.
  • 8. Ozdincler AR, Tarakci E, Aslan Y. Investigation of professional awareness of students in Physiotherapy and Rehabilitation Division. HSP. 2015;2(2):217-22.
  • 9. Taşvuran Horata E, Erel S. Evaluation of professional awareness in physiotherapy and rehabilitation students of Afyon Kocatepe University. SHS Web of Conferences 37. 2017;01062:1-6.
  • 10. Gündüz M. Meslek ve ahlâk: Öğretmenlik mesleğinin ahlâkı olabilir mi? Eurasian J Educ Res. 2005;21:138-45.
  • 11. Öhman A, Solomon P, Finch E. Career choice and professional preferences in a group of Canadian Physiotherapy Students. Adv Physiother. 2002;4:16-22.
  • 12. Sümbüloğlu K, Sümbüloğlu V. Biyoistatistik. 17. baskı. Ankara: Hatiboğlu Yayınevi; 2016.
  • 13. Ada EN, Karabekmez S, Alp H, Pehlevan Z. Beden eğitimi öğretmen adaylarının okudukları bölüme ilişkin aidiyet duygusunun farklı değişkenlere göre incelenmesi. Turkiye Klinikleri J Sports Sci. 2016;8(2):57-65.
  • 14. Çiftçi GE, Bülbül SF, Bayar Muluk N, Çamur Duyan G, Yılmaz A. Factors in selecting a university and career among students studying in the Faculty of Health Sciences (Kirikkale University). J Kartal TR. 2011;22(3):151-60.
  • 15. Gotlib J, Białoszewski D, Opavsky J, Garrod R, Fuertes NE, Gallardo LP, et al. Attitudes of European physiotherapy students towards their chosen career in the context of different educational systems and legal regulations pertaining to the practice of physiotherapy: implications for university curricula. Physiotherapy. 2012;98:76–85.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Suat Erel

Emel Taşvuran Horata

Uğur Cavlak

Murat Ali Çınar

Melda Soysal Tomruk This is me

Zekiye İpek Katırcı Kırmacı This is me

Hayri Baran Yosmaoğlu

Ferdi Başkurt

Çiğdem Ayhan

Arzu Razak Özdinçler This is me

İpek Yeldan

Feryal Subaşı This is me

Z. Candan Algun

Publication Date December 20, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 30 Issue: 3

Cite

APA Erel, S., Taşvuran Horata, E., Cavlak, U., Çınar, M. A., et al. (2019). TÜRKİYE’DE LİSANS EĞİTİMİ VEREN FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON OKULLARINDAKİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ FARKINDALIK DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Türk Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, 30(3), 199-205. https://doi.org/10.21653/tjpr.665205
AMA Erel S, Taşvuran Horata E, Cavlak U, Çınar MA, Soysal Tomruk M, Katırcı Kırmacı Zİ, Yosmaoğlu HB, Başkurt F, Ayhan Ç, Razak Özdinçler A, Yeldan İ, Subaşı F, Algun ZC. TÜRKİYE’DE LİSANS EĞİTİMİ VEREN FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON OKULLARINDAKİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ FARKINDALIK DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turk J Physiother Rehabil. December 2019;30(3):199-205. doi:10.21653/tjpr.665205
Chicago Erel, Suat, Emel Taşvuran Horata, Uğur Cavlak, Murat Ali Çınar, Melda Soysal Tomruk, Zekiye İpek Katırcı Kırmacı, Hayri Baran Yosmaoğlu, Ferdi Başkurt, Çiğdem Ayhan, Arzu Razak Özdinçler, İpek Yeldan, Feryal Subaşı, and Z. Candan Algun. “TÜRKİYE’DE LİSANS EĞİTİMİ VEREN FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON OKULLARINDAKİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ FARKINDALIK DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Türk Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi 30, no. 3 (December 2019): 199-205. https://doi.org/10.21653/tjpr.665205.
EndNote Erel S, Taşvuran Horata E, Cavlak U, Çınar MA, Soysal Tomruk M, Katırcı Kırmacı Zİ, Yosmaoğlu HB, Başkurt F, Ayhan Ç, Razak Özdinçler A, Yeldan İ, Subaşı F, Algun ZC (December 1, 2019) TÜRKİYE’DE LİSANS EĞİTİMİ VEREN FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON OKULLARINDAKİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ FARKINDALIK DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Türk Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 30 3 199–205.
IEEE S. Erel, “TÜRKİYE’DE LİSANS EĞİTİMİ VEREN FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON OKULLARINDAKİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ FARKINDALIK DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”, Turk J Physiother Rehabil, vol. 30, no. 3, pp. 199–205, 2019, doi: 10.21653/tjpr.665205.
ISNAD Erel, Suat et al. “TÜRKİYE’DE LİSANS EĞİTİMİ VEREN FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON OKULLARINDAKİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ FARKINDALIK DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Türk Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 30/3 (December 2019), 199-205. https://doi.org/10.21653/tjpr.665205.
JAMA Erel S, Taşvuran Horata E, Cavlak U, Çınar MA, Soysal Tomruk M, Katırcı Kırmacı Zİ, Yosmaoğlu HB, Başkurt F, Ayhan Ç, Razak Özdinçler A, Yeldan İ, Subaşı F, Algun ZC. TÜRKİYE’DE LİSANS EĞİTİMİ VEREN FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON OKULLARINDAKİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ FARKINDALIK DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turk J Physiother Rehabil. 2019;30:199–205.
MLA Erel, Suat et al. “TÜRKİYE’DE LİSANS EĞİTİMİ VEREN FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON OKULLARINDAKİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ FARKINDALIK DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Türk Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, vol. 30, no. 3, 2019, pp. 199-05, doi:10.21653/tjpr.665205.
Vancouver Erel S, Taşvuran Horata E, Cavlak U, Çınar MA, Soysal Tomruk M, Katırcı Kırmacı Zİ, Yosmaoğlu HB, Başkurt F, Ayhan Ç, Razak Özdinçler A, Yeldan İ, Subaşı F, Algun ZC. TÜRKİYE’DE LİSANS EĞİTİMİ VEREN FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON OKULLARINDAKİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ FARKINDALIK DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turk J Physiother Rehabil. 2019;30(3):199-205.