Purpose: The aim of this study is to determine the burnout levels of the students in Physical Therapy and Rehabilitation School and to examine their burnout levels according to the classes.
Methods: A total of 1156 students (age = 21.36 ± 1.71) studying at XXX University School of Physical Therapy and Rehabilitation between 2016 and 2019 were included in the study. The data were collected using the demographic information form and the Maslach Burnout Inventory-Student Survey (MBI-SS).
Results: While the scores of exhaustion and cynicism among the subtitles of MBI-SS were affected by gender, place of residence, smoking-alcohol use, financial difficulties, and taking lessons from below; the efficacy score was found to be higher in students taking lessons from lower class and financial difficulties (p <0.05). When the MBI-SS subtitles were examined according to the classes, the scores obtained from the subtitle of exhaustion, cynicism, and efficacy increased from the 1st grade to the 4th grade (p <0.001).
Conclusion: Our study shows that students in the first year have the least exhaustion score. Exhaustion, cynicism, and efficacy scores increase in the following years. This increase observed may be due to the number of applied lessons increasing with the grade level.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Yüksekokulu öğrencilerinin tükenmişlik düzeylerini tespit etmek ve sınıflara göre tükenmişlik düzeylerini incelemektir.
Yöntem: Çalışmaya 2016-2019 yılları arasında XXX Üniversitesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Yüksekokulu’nda öğrenim gören 1156 öğrenci (yaş= 21,36 ± 1,71) dahil edildi. Veriler demografik bilgi formu ve Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Formu (MTE-ÖF) ile toplandı.
Sonuçlar: MTE-ÖF alt başlıklarından tükenme ve duyarsızlaşma skorları cinsiyet, ikamet yeri, sigara- alkol kullanımı, maddi zorluk ve alttan ders alma durumundan etkilenirken; yetkinlik skoru ise alttan dersi olan ve maddi sıkıntısı olan öğrencilerde daha yüksek bulundu (p<0,05). Sınıflara göre MTE-ÖF alt kategorileri incelendiğinde tükenme, duyarsızlaşma ve yetkinlik alt başlığından elde edilen skorlar 1. sınıftan 4. sınıfa gidildikçe artış gösterdi (p<0,001).
Tartışma: Çalışmamız 1. sınıftaki öğrencilerin en az tükenmişlik skoruna sahip olduğunu göstermektedir. Tükenme, duyarsızlaşma ve yetkinlik skorları ilerleyen yıllarda artmaktadır. Gözlenen bu artış, sınıf düzeyi ile birlikte artan uygulamalı ders sayısından kaynaklı olabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Rehabilitation |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | April 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 33 Issue: 1 |