Research Article
BibTex RIS Cite

HZ.PEYGAMBER'İN EĞİTİMİNDE ESTETİK

Year 2019, , 91 - 105, 28.02.2019
https://doi.org/10.30520/tjsosci.484731

Abstract



Bu
çalışmada Hz. Muhammed’in güzellik anlayışını ele almaya çalışacağız. Çalışmada
Hz. Muhammed’in cemalindeki güzellik, Peygamberin ahlaki güzelliği ve bu
güzelliğin eğitimine yansımalarını ele alacağız. Bununla birlikte Peygamber öncülüğün
de İslam tarihinde Peygamberden sonra estetiğe bakış açılarını güzellik
tasavvurunu ve güzellikte en mühim konu olan güzel ilim konularına değineceğiz.
Peygamber estetik kavramını güzel kavramıyla dillendirmiştir. Zarif, hassas,
güzellikten anlayan, her şeyi ince ayrıntısına kadar düşünen bir Peygamber’e
sahipken bu başlık altında günümüze kadar ulaşmış pek az eser bulunmaktadır. Din eğitmeni, dini Kur'an Kerim ve
Hadislere dayanarak dini konuları en doğru ve düzgün biçimde insanlara
aktarmalıdır. Din çok derin ve hassastır. Ayette Allah şöyle buyuruyor O her
şeyi belli bir ölçüye göre yarattı. Allah evreni öyle bir nizam içerisinde
yaratmış ki bizi hayrete düşürüp düşündürüyor. Dini insanlara anlatırken onları
sıkmama ve onların akıllarında yer edebilmesi için estetik bir sunumla
aktarması gerekir. Onu dinleyen kişiler dini daha fazla benimsemeli ve
bağlanmalı ya da gayrimüslim birinin bu estetiklikten etkilenip İslam'a
girmesinde mümkündür. Hz. Muhammed (s.a.v)
hayatının her bir anında estetik ve güzelliği yansıtmıştır. Gerek bunu
yaşantısıyla gerek sözleriyle ortaya koymuştur.
Dileriz ki bu
çalışma sayesinde Müslümanlar yaşamlarında güzelliğe daha çok yer versinler,
eğitimcilerin Peygamber’in eğitim metodundan faydalansınlar ve Peygamber’i
eğitimindeki estetik açısından da tanısınlar.




References

  • Abdülbaki, M. F. (2009). el-Mu'cemul-Mufehreslielfazı'l Kur'ani'l-Kerim,Daru İhyai't-Sanat ve Estetik Kuramları. Beyrut: Turasi'l-Arabi.
  • Akyüz, H. (2016). Nebevi öğretide estetik anlayış. Ankara: Fecr.
  • Arslan, A. (2002). Felsefeye giriş. Ankara: Vadi.
  • Avlu, İ. (2000). Keşfü'l-Hafa (Cilt III). Suriye: Matbaatil Alemiyye
  • Aykut, A. (2012). Sanat eğitiminde estetik. İstanbul: Hayalperest.
  • Ayvazoğlu, B. (2008). Sanat ve estetik. Ankara: DİB.
  • Ayverdi, İ. (2006). ''Estetik'' Asırlar boyu tarihi seyri içinde misali büyük Türkçe sözlük. İstanbul: Kubbealtı.
  • Bilgin, B. (2001). Eğitim bilimi ve din eğitimi. Ankara: Gün yayıncılık.
  • Bozkurt, N. (2000). Sanat ve estetik kuramları. Bursa: Asya.
  • Buhari, E. A. (1981). Sahih. İstanbul: Çağrı.
  • Çam, N. (2001). Hz.Muhammed'in estetik dünyası ve bunun anlamı. Isparta: S.D.Ü İlahiyat Fakültesi.
  • Demir, Ö. (2015). Din eğitiminde estetik. Ankara: İlahiyat.
  • Doğan, M. H. (2008). 100 Soruda estetik. İstanbul: Gerçek.
  • Ergün, M. (2012). Sanat felsefesi. A. Cevizi içinde, Felsefeye Giriş. İstanbul: Say.
  • Farabi, E. N. (1990). El-Medinetü'l-Fazıla. (A. Arslan, Çev.) Ankara: Semih Ofset.
  • Gözütok, Ş. (2016). Hz.Peygamber'in hadislerinde eğitim metodları (Buhari ve Müslim örneği). İstanbul: Ensar.
  • Hançerlioğlu, O. (1976). ''Estetik beğeni'' felsefe ansiklopedisi kavramlar ve akımlar. İstanbul: Remzi.
  • Işık, A. (2013). Din ve Estetik Felsefi Bir İnceleme. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Kandehlevi, M. (2011). Hayatüs-Sahabe (Cilt II). İstanbul: Huzur.
  • Mace, İ. (1998). Mukaddime. İstanbul: Kahraman.
  • Malik, İ. (1994). Muvatta. İstanbul: Beyan.
  • Mutluel, O., & Çiftçi, Ş. (2013). Estetik yetkinlik açısından Hz.Peygamberin şemali. Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi.
  • Müslim/Talak. (1977). Sahihi Müslim. İstanbul: Sönmez.
  • Taberani. (1997). El-mucemü's-sağir.
  • Taberi. (1995). Taberi tefsiri. İstanbul: Milli gazete
  • Taşkent, A. (2013). Güzel'in peşinde. İstanbul: Klasik.
  • Tunalı, İ. (2010). Estetik. İstanbul: Remzi.
  • Turgay, N. (2014). Kur'an ve sünnet açısından estetik. Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi.
  • Yakıt, İ. (1998). ”Mevlana'da Estetik”' Selçuk Üniversitesi 9.Milli Mevlana Kongresi. Konya: Selçuk Üniversitesi Basımevi.
  • Yeğen, Ü. (2013). Estetik ve çocuk edebiyatı ilişkisi. Bartık Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, II.
  • Yıldırım, M. E. (2013). Nebevi Eğitim modeli Dar'ul Erkam Vahyin iniş sürecinde şahsiyet eğitimi. İstanbul: Siyer.

AESTHETICS IN THE EDUCATION OF THE PROPHET

Year 2019, , 91 - 105, 28.02.2019
https://doi.org/10.30520/tjsosci.484731

Abstract

In this working, we will study to deal with Hz. Muhammed's understanding of beauty. We will deal with beautifulness of Hz. Muhammed, his moral beautifulness and reflections of this beautifulness to his education. At the same time we will touch on, pioneered in our Prophet, in history of Islam, viewpoints to aesthetic after our Prophet, conception of beauty and good science topics which is the most important subject at beautifulness. Hz. Muhammed expresses aesthetic concept with "beauty" concept. Altough we have a Prophet who is graceful and sensitive,knows the beauty and thinks everything thorougly, there are a few works under this heading come until today. Religious educator has to explain the "Religion" with Koran and tradition truthfully. Religion is very deep and sensitive. God commands in a verse: "God created everything according to a certain. God has created the universe in a spectacular system so people have made think in astonishment. It is a necessity that while they explain the religion to people they mustn't tight them and use an aesthetic presentation. People who listen to them can adopt the religion or a non-muslim can be involved in Islam with this aesthetic. Hz. Muhammed has reflected aesthetic and beautifulness every moment of his life. He has proved it not only with his life but also his words. We wish that Muslims give more place to beautifulness in their lives thanks to this working and make use of the education method of Hz. Muhammed and recognize Hz. Muhammed, too.

References

  • Abdülbaki, M. F. (2009). el-Mu'cemul-Mufehreslielfazı'l Kur'ani'l-Kerim,Daru İhyai't-Sanat ve Estetik Kuramları. Beyrut: Turasi'l-Arabi.
  • Akyüz, H. (2016). Nebevi öğretide estetik anlayış. Ankara: Fecr.
  • Arslan, A. (2002). Felsefeye giriş. Ankara: Vadi.
  • Avlu, İ. (2000). Keşfü'l-Hafa (Cilt III). Suriye: Matbaatil Alemiyye
  • Aykut, A. (2012). Sanat eğitiminde estetik. İstanbul: Hayalperest.
  • Ayvazoğlu, B. (2008). Sanat ve estetik. Ankara: DİB.
  • Ayverdi, İ. (2006). ''Estetik'' Asırlar boyu tarihi seyri içinde misali büyük Türkçe sözlük. İstanbul: Kubbealtı.
  • Bilgin, B. (2001). Eğitim bilimi ve din eğitimi. Ankara: Gün yayıncılık.
  • Bozkurt, N. (2000). Sanat ve estetik kuramları. Bursa: Asya.
  • Buhari, E. A. (1981). Sahih. İstanbul: Çağrı.
  • Çam, N. (2001). Hz.Muhammed'in estetik dünyası ve bunun anlamı. Isparta: S.D.Ü İlahiyat Fakültesi.
  • Demir, Ö. (2015). Din eğitiminde estetik. Ankara: İlahiyat.
  • Doğan, M. H. (2008). 100 Soruda estetik. İstanbul: Gerçek.
  • Ergün, M. (2012). Sanat felsefesi. A. Cevizi içinde, Felsefeye Giriş. İstanbul: Say.
  • Farabi, E. N. (1990). El-Medinetü'l-Fazıla. (A. Arslan, Çev.) Ankara: Semih Ofset.
  • Gözütok, Ş. (2016). Hz.Peygamber'in hadislerinde eğitim metodları (Buhari ve Müslim örneği). İstanbul: Ensar.
  • Hançerlioğlu, O. (1976). ''Estetik beğeni'' felsefe ansiklopedisi kavramlar ve akımlar. İstanbul: Remzi.
  • Işık, A. (2013). Din ve Estetik Felsefi Bir İnceleme. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Kandehlevi, M. (2011). Hayatüs-Sahabe (Cilt II). İstanbul: Huzur.
  • Mace, İ. (1998). Mukaddime. İstanbul: Kahraman.
  • Malik, İ. (1994). Muvatta. İstanbul: Beyan.
  • Mutluel, O., & Çiftçi, Ş. (2013). Estetik yetkinlik açısından Hz.Peygamberin şemali. Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi.
  • Müslim/Talak. (1977). Sahihi Müslim. İstanbul: Sönmez.
  • Taberani. (1997). El-mucemü's-sağir.
  • Taberi. (1995). Taberi tefsiri. İstanbul: Milli gazete
  • Taşkent, A. (2013). Güzel'in peşinde. İstanbul: Klasik.
  • Tunalı, İ. (2010). Estetik. İstanbul: Remzi.
  • Turgay, N. (2014). Kur'an ve sünnet açısından estetik. Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi.
  • Yakıt, İ. (1998). ”Mevlana'da Estetik”' Selçuk Üniversitesi 9.Milli Mevlana Kongresi. Konya: Selçuk Üniversitesi Basımevi.
  • Yeğen, Ü. (2013). Estetik ve çocuk edebiyatı ilişkisi. Bartık Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, II.
  • Yıldırım, M. E. (2013). Nebevi Eğitim modeli Dar'ul Erkam Vahyin iniş sürecinde şahsiyet eğitimi. İstanbul: Siyer.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Esra Doğan

Publication Date February 28, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Doğan, E. (2019). HZ.PEYGAMBER’İN EĞİTİMİNDE ESTETİK. The Journal of Social Science, 3(5), 91-105. https://doi.org/10.30520/tjsosci.484731