Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRK SİNEMASINDA ÜRÜN YERLEŞTİRME: IPHONE

Year 2018, Volume: 2 Issue: 3, 108 - 116, 15.06.2018
https://doi.org/10.30520/tjsosci.425324

Abstract

Ülkelerin çıkardıkları yasal düzenlemelerin etkisi ile
ürün yerleştirme, ticari iletişim, çalışmalarında sıklıkla kullanılmaktadır.
Ürün yerleştirme, markalı bir ürünü kitleleri etkilemeye yönelik, planlı ve
göze batmayacak şekilde, film veya televizyon programının içine ürün mesajının
yerleştirilmesi olarak tanımlanmaktadır. Sinema ile başlayan ürün yerleştirme,
günümüzde aktif olarak, görsel medya araçlarında kullanılmaktadır. Sinema
salonlarında belirli bir izleyici kitlesine ulaşmaktadır. Video oyunları,
diziler, televizyon programları ile çok daha fazla kitleye, kreatif ürün
yerleştirme uygulamalarıyla ulaşmak mümkündür. Reklam veren açısından, ürün
yerleştirmenin birçok avantajı vardır. Tüketiciye ürünün günlük yaşamda nasıl
kullanıldığını göstermesi, gerçeklik duygusu yaratması, ünlü oyuncuların
markayı kullanarak markaya prestij kazandırmasıdır. Ürünün yerleştirildiği
programın değişik ülke ve kanallarda, değişik zamanlarda, tekrar tekrar
gösterilme olanağı firmanın ürün satışlarını arttırmaktadır. Apple, ürün
yerleştirmeyi efektif kullanan şirketlerin başında gelmektedir. IPhone da Apple
ürünlerinden olup, ürün yerleştirme olarak kullanılmaktadır.

References

  • Apple’ın bilinen pazarlama stratejileri. https://mertbulan.com/2015/03/28/applein-bilinen-pazarlama-stratejileri/ (Erişim tarihi: 21.03.2018).
  • Aydın & N. Orta (2009) Sinemanın Reklam Aracı Olarak Kullanımı-Türk Filmlerinde Marka Yerleştirme Uygulamaları. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi; 36: 7-23.
  • Aydın, D. & Orta, N. (2009) Sinemanın Reklam Aracı Olarak Kullanımı: Türk Filmlerinde Marka Yerleştirme Uygulamaları. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, 1(36): 7-23.
  • Avrupa Birliği Görsel İşitsel Medya Hizmetleri Yönergesi. http://www.rtuk.gov.tr/#, (Erişim tarihi: 21.03.2018)
  • Balasubramanian S. (1994) Beyond Advertising and Publicity: Hybrid Messages and Public Policy Issues. Journal of Advertising, Vol. 23, No. 4, 29-46.
  • Cowley, E. ve Barron C. (2008) When Product Placement Goes Wrong: The Effects of Program Liking and Placement Prominence. Journal of Advertising, 37(1): 89-98.
  • Çakır, V. & Kınıt, E. (2014) Televizyon Dizilerinde Ürün Yerleştirme Ve Sponsorluğun Sonuçları. Global Media Journal: Turkish Edition, 5(9): 19-47.
  • D’Astous, A. & Seguin, N. (1999) Consumer Reactions to Product Placement Strategies in Television Sponsorship. European Journal of Marketing, 33(9/10): 896-910.
  • De Gregorio, F. & Sung, Y. (2010) Understanding Attitudes Toward and Behaviors in Response to Product Placement. Journal of Advertising, 39(1): 83-96.
  • En Çok Ürün Yerleştirme Yapılan Dizi Kuzey Güney. http://www.connectedvivaki.com/en-cok-urun-yerlestirme-yapilan-dizi-kuzey-guneyinfografik/ (Erişim tarihi: 21.03.2018)
  • Ewing M. T. & Du Plessıs E. & Foster C. (2001) Cinema Advertising Re‐Considered. Journal of Advertising Research. January/February, 78‐85
  • Johnstone E. & Dodd C. A. (2000) Placements As Mediators of Brand Salience Within A UK Cinema Audince. Journal of Marketing Communications. 6, 141‐158.
  • Gould S. J. & Gupta P. B. & Grabner‐Krauter S. (2000) Product Placements In Movies: A Cross‐Cultural Analysis of Austrian, French and American Consumers’ Attitudes Toward This Emerging. International Promotional Medium. Journal of Advertising. Winter, 29 (4), 41‐58.
  • Gupta, P.B. & Gould, S.J. (1997) Consumers’ Perceptions of the Ethics and Acceptability of Product Placements in Movies: Product Category and Individual Differences. Journal of Current Issues and Research in Advertising, 19 (1), 37-50.
  • Gürel, E. & Alem J. (2014) Ürün Yerleştirme. Ankara: Nobel Yayıncılık(2012, 14 Şubat) (Erişim tarihi: 21.03.2018)
  • http://sosyalmedya.co/apple-urun-yerlestirme/ (Erişim tarihi: 21.03.2018).
  • Kırcova İ. & Köse Ş. (2017) Televizyon Dizileri Ve Filmlerde Ürün Yerleştirmeye Yönelik Genç Tüketicilerin Tutumlarına İlişkin Bir Nitel Araştırma. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi; 19: 51-77
  • Tığlı, M. (2004) Bir Aktör Olarak Markalar. İstanbul: Türkmen.
  • Tüzün S. & Taşdemir B. (2014) Ürün Yerleştirme ve Editoryal İçerik İle İlgili Artan Kaygılar: Türkiye’de Televizyon Draması Sektörü Örneği İleti-ş-im Aralık; 51-78.
  • Ong, B. S. (2004) A Comparison of Product Placements in Movies and Television Programs: An Online Research Study. Journal of Promotion Management, 10(1-2): 147-158.
  • Oxford Medya ve İletişim Sözlüğü (2011)Sargent J. D.& Tickle J. & Beach M. & Dalton E. A. & .Madeline A. (2001) Brand Appearances In Contemporary Cinema Films And Contributıon To Global Marketing of Cigarettes. The Lancet. January, 6, 29‐32.
  • Shukla, R. (2016) Is it Ethical to allow Product Placement in Films? Arabian Journal of Business and Management Review, 6(2): 1-3.
  • Yazıcı F. (2017) Türkiye’de Ulusal Televizyon Kanallarında Ürün Yerleştirme Uygulaması. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD); 4(12): 480-489
  • Wasko J. (2003) How Hollywood Works. London: Sage.
  • Williams, K. & Petrosky, A. & Hernandez, E. & Page Jr, R. (2011) Product Placement Effectiveness: Revisited and Renewed. Journal of Management and Marketing research, 7: 1-24.

PRODUCT PLACEMENT IN TURKISH MOVIES: IPHONE

Year 2018, Volume: 2 Issue: 3, 108 - 116, 15.06.2018
https://doi.org/10.30520/tjsosci.425324

Abstract

Product placement may be defined as showing a product in movies in its natural usage for the aim of advertisement. It's always been a very efficient way to introduce a product in movies within the regulatory rules that varies from country to country. Although it has started with movies, nowadays it is actively used by all visual media such as video games, television show and serials. As it is only possible to reach a limited group of people in cinemas, it is possible to reach a wider group with this media. 

Product placement in movies has also the advantage of showing the product used by the famous stars in that movie. Many people will assume that they are also using it in their daily life. This advertisement method also carries the advantage of to be shown in different channels and different countries again and again when the serials and movies are sold abroad. Apple takes place at the top levels of companies who are active in product placement advertisements. Apple is their product that they advertise using this method.

References

  • Apple’ın bilinen pazarlama stratejileri. https://mertbulan.com/2015/03/28/applein-bilinen-pazarlama-stratejileri/ (Erişim tarihi: 21.03.2018).
  • Aydın & N. Orta (2009) Sinemanın Reklam Aracı Olarak Kullanımı-Türk Filmlerinde Marka Yerleştirme Uygulamaları. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi; 36: 7-23.
  • Aydın, D. & Orta, N. (2009) Sinemanın Reklam Aracı Olarak Kullanımı: Türk Filmlerinde Marka Yerleştirme Uygulamaları. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, 1(36): 7-23.
  • Avrupa Birliği Görsel İşitsel Medya Hizmetleri Yönergesi. http://www.rtuk.gov.tr/#, (Erişim tarihi: 21.03.2018)
  • Balasubramanian S. (1994) Beyond Advertising and Publicity: Hybrid Messages and Public Policy Issues. Journal of Advertising, Vol. 23, No. 4, 29-46.
  • Cowley, E. ve Barron C. (2008) When Product Placement Goes Wrong: The Effects of Program Liking and Placement Prominence. Journal of Advertising, 37(1): 89-98.
  • Çakır, V. & Kınıt, E. (2014) Televizyon Dizilerinde Ürün Yerleştirme Ve Sponsorluğun Sonuçları. Global Media Journal: Turkish Edition, 5(9): 19-47.
  • D’Astous, A. & Seguin, N. (1999) Consumer Reactions to Product Placement Strategies in Television Sponsorship. European Journal of Marketing, 33(9/10): 896-910.
  • De Gregorio, F. & Sung, Y. (2010) Understanding Attitudes Toward and Behaviors in Response to Product Placement. Journal of Advertising, 39(1): 83-96.
  • En Çok Ürün Yerleştirme Yapılan Dizi Kuzey Güney. http://www.connectedvivaki.com/en-cok-urun-yerlestirme-yapilan-dizi-kuzey-guneyinfografik/ (Erişim tarihi: 21.03.2018)
  • Ewing M. T. & Du Plessıs E. & Foster C. (2001) Cinema Advertising Re‐Considered. Journal of Advertising Research. January/February, 78‐85
  • Johnstone E. & Dodd C. A. (2000) Placements As Mediators of Brand Salience Within A UK Cinema Audince. Journal of Marketing Communications. 6, 141‐158.
  • Gould S. J. & Gupta P. B. & Grabner‐Krauter S. (2000) Product Placements In Movies: A Cross‐Cultural Analysis of Austrian, French and American Consumers’ Attitudes Toward This Emerging. International Promotional Medium. Journal of Advertising. Winter, 29 (4), 41‐58.
  • Gupta, P.B. & Gould, S.J. (1997) Consumers’ Perceptions of the Ethics and Acceptability of Product Placements in Movies: Product Category and Individual Differences. Journal of Current Issues and Research in Advertising, 19 (1), 37-50.
  • Gürel, E. & Alem J. (2014) Ürün Yerleştirme. Ankara: Nobel Yayıncılık(2012, 14 Şubat) (Erişim tarihi: 21.03.2018)
  • http://sosyalmedya.co/apple-urun-yerlestirme/ (Erişim tarihi: 21.03.2018).
  • Kırcova İ. & Köse Ş. (2017) Televizyon Dizileri Ve Filmlerde Ürün Yerleştirmeye Yönelik Genç Tüketicilerin Tutumlarına İlişkin Bir Nitel Araştırma. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi; 19: 51-77
  • Tığlı, M. (2004) Bir Aktör Olarak Markalar. İstanbul: Türkmen.
  • Tüzün S. & Taşdemir B. (2014) Ürün Yerleştirme ve Editoryal İçerik İle İlgili Artan Kaygılar: Türkiye’de Televizyon Draması Sektörü Örneği İleti-ş-im Aralık; 51-78.
  • Ong, B. S. (2004) A Comparison of Product Placements in Movies and Television Programs: An Online Research Study. Journal of Promotion Management, 10(1-2): 147-158.
  • Oxford Medya ve İletişim Sözlüğü (2011)Sargent J. D.& Tickle J. & Beach M. & Dalton E. A. & .Madeline A. (2001) Brand Appearances In Contemporary Cinema Films And Contributıon To Global Marketing of Cigarettes. The Lancet. January, 6, 29‐32.
  • Shukla, R. (2016) Is it Ethical to allow Product Placement in Films? Arabian Journal of Business and Management Review, 6(2): 1-3.
  • Yazıcı F. (2017) Türkiye’de Ulusal Televizyon Kanallarında Ürün Yerleştirme Uygulaması. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD); 4(12): 480-489
  • Wasko J. (2003) How Hollywood Works. London: Sage.
  • Williams, K. & Petrosky, A. & Hernandez, E. & Page Jr, R. (2011) Product Placement Effectiveness: Revisited and Renewed. Journal of Management and Marketing research, 7: 1-24.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Can Cemal Cingi

Publication Date June 15, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 2 Issue: 3

Cite

APA Cingi, C. C. (2018). TÜRK SİNEMASINDA ÜRÜN YERLEŞTİRME: IPHONE. The Journal of Social Science, 2(3), 108-116. https://doi.org/10.30520/tjsosci.425324