TÜRKÇE ÖĞRETİM MERKEZLERİNDE GÖREV YAPAN ÖĞRETİM ELEMANLARININ OLUMLU SINIF İKLİMİ SAĞLAMA YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ
Year 2018,
Volume: 2 Issue: 3, 73 - 94, 15.06.2018
Bahadır Gülbahar
,
Engin Ekici
Abstract
Bu çalışmanın amacı, Türkçe öğretim merkezlerinde görev yapan öğretim
elemanlarının olumlu sınıf iklimi sağlama yeterliklerine ilişkin algıları ile
anılan kurumlarda öğrenim gören öğrencilerin öğretim elemanlarının olumlu sınıf
iklimi sağlama yeterliklerine ilişkin algılarını tespit etmektir. Tarama modelli nicel bir araştırma olan bu çalışmada,
öğretim elemanlarının da öğrencilerin de öğretim elemanlarının
olumlu sınıf iklimi sağlama yeterliklerini gerçekleştirme sıklığına ilişkin
algılarının düzeyinin çok yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Algılar arasında, öğretim
elemanlarının algılarının düzeyinin öğrencilerinkinden daha yüksek olmasından
kaynaklanan anlamlı farklılık olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin
algılarında, “cinsiyet” ve “yaş” değişkenlerine göre istatistiksel açıdan
anlamlı farklılıkların olduğu belirlenmiştir. Öğretim
elemanlarının algılarında ise “mesleki
kıdem” değişkenine göre istatistiksel
açıdan anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir.
References
- Açıkgöz, K. Ü., Özkal, N. ve Kılıç, A. G. (2003). Öğretmen Adaylarının Sınıf Atmosferine İlişkin Algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (25) : 1-7.
- Adelman, H. S. ve Taylor, L. (2005). Classroom Atmosphere. İçinde, S. W. Lee, P. A. Lowe ve E. Robinson (Ed.). Encyclopedia of School Psychology. Thousand Oaks, CA: Sage. Retrieved June 24, 2015, from http://www.isbe.net/learningsupports/atmosphere/pdfs/clsrm-atmosphere.pdf adresinden 24.06.2015.
- Akınoğlu, O. (2004). Sınıfta Grup Etkileşimi. İçinde, Z. Kaya (Ed.). Sınıf Yönetimi (111-130). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Aydoğdu, A. (2015). Öğretim Elemanlarının Sınıf Yönetimi Beceri Düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Şanlıurfa: Harran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Baykul, Y. ve Güzeller, C. O. (2014). Sosyal Bilimler İçin İstatistik: SPSS Uygulamalı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Burnett, Paul C. (2002). Teacher Praise And Feedback And Students’ Perceptions of The Classroom Environment. Educational Psychology, 22(1): 5-16.
- Can, N. (2010). Öğretmen Liderliği. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Conroy, M. A., Sutherland, K. S., Snyder, A., Al-Hendawi, M. ve Abigail, V. (2009). Creating A Positive Classroom Atmosphere: Teachers’ Use of Effective Praise And Feedback. Retrieved October 10, 2017, from https://www.researchgate.net/profile/Kevin_Sutherland/publication/280312067_Creating_a_positive_classroom_atmosphere_Teachers%27_use_of_effective_praise_and_feedback/links/55b1b32208aec0e5f4311bbe/Creating-a-positive-classroom-atmosphere-Teachers-use-of-effective-praise-and-feedback.pdf.
- Dalgıç, G. (2010). Öğretim Elemanı Performans Değerlendirme Envanterleri (ÖEPDE) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Bahar 2010, 9 (32): 92-105.
- Dönmez, B. (2011). Sosyal Bir Sistem Olarak Sınıf ve Sınıfın İklimi. İçinde, M. Şişman, S. Turan (Ed.), Sınıf Yönetimi (45-59). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Durdu, İ. (2015). Duygusal Zekâ ve Sınıf İklimi Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Fraenkel, J., Wallen, N., ve Hyun, H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education. Columbus, OH: McGraw-Hill.
- Fraser, B. J. (1998). Classroom Environment Instruments: Development, Validity and Applications. Learning Environments Research, 1: 7-33.
- Freiberg, H. J. (Ed) (1999). School Atmosphere: Measuring, Improving and Sustaining Healthy Learning Environments. London: Falmer Press.
- Gülbahar, B. (2016). Öğretim Elemanlarının Olumlu Sınıf İklimi Sağlama Yeterlikleri Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4 (36), 267-279.
- Gülbahar, B. (2017). İdeal Sınıf İklimi Algı Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Gürkan Kalkan (Ed.), Sosyal Bilimlerde Güncel Yaklaşımlar içinde (1-16). Mauritius: Lambert Academic Publishing.
- Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Kesen, M. (2016). Öğretim Elemanlarının İşe Yabancılaşmasının Etik Liderlik ve Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi: Uygulamalı Bir Çalışma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi (Asos Journal), 22, 118-134. Retrieved November 29, 2016, from http://www.asosjournal.com/Makaleler/2076552152_1002%20Mustafa%20KESEN.pdf
- Kohen, L. (2006). Etkili Sınıf Yönetimi İçin Uygun Sınıf Ortamının Yaratılmasında Öğrenci ve Öğretmen Beklentileri, İstanbul’daki Üniversitelerden Bir Uygulama. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi.
- Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. ve Bökeoğlu, Ç. Ö. (2007). Sosyal Bilimler İçin İstatistik. Ankara: Pegem Akademi.
- Künkül, T. (2008). Öğrencilerin Sınıf İçi Etkinliklere Katılım Düzeyleri İle Algıladıkları Sınıf Atmosferi Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Morgan, G. A., Leech, N. L., Gloeckner, G. W. ve Barrett, K. C. (2004). SPSS For Introductory Statistics: Use and Interpretation. Psychology Press.
- Özdamar, K. (1999). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
- Özden, Y. (2012). Sınıf İçinde Öğrenme Öğretme Ortamının Düzenlenmesi. İçinde, E. Karip (Ed.). Sınıf Yönetimi (39-73). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Sarı, M. (2012). Empatik Sınıf Atmosferi ve Arkadaşlara Bağlılık Düzeyinin Lise Öğrencilerinin Okul Yaşam Kalitesine Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1 (1): 95-119.
- Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. ve Müller, H. (2003). Evaluating The Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures. Methods of Psychological Research Online, 8 (2): 23-74.
- Schunk, D. H. ve Gunn, T. P. (1986). Self-Efficacy and Skill Development: Influence of Task Strategies and Attributions. Journal of Educational Research. 79 (4): 238-244.
- Turan, G. (2014). Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Sınıf Atmosferi Algıları İle Eleştirel Düşünmeye Karşı Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
EXAMINING THE POSITIVE CLASSROOM ATMOSPHERE PROVIDING COMPETENCES OF INSTRUCTORS WORKING AT TURKISH TEACHING CENTERS
Year 2018,
Volume: 2 Issue: 3, 73 - 94, 15.06.2018
Bahadır Gülbahar
,
Engin Ekici
Abstract
The objective of this study is to determine
the perceptions of instructors working at Turkish education centers regarding
their competences of providing a positive classroom atmosphere and the
perceptions of students receiving education at the aforementioned institutions
regarding the competences of instructors to provide a positive classroom atmosphere.
In the study which is a screening-model quantitative one, it was concluded that
instructors had very high perceptions regarding the frequency of instructors to
realize their competences of providing a positive classroom atmosphere and
students had very high perceptions regarding the competences of instructors to
provide a positive classroom atmosphere. It was determined that there was a
significant difference between the perceptions of instructors and the
perceptions of students which was caused by higher perceptions of instructors
than the perceptions of students. It was found that there was a statistically
significant difference in the perceptions of students according to the
variables of “gender” and “age”. It was also found that there was a
statistically significant difference in the perceptions of instructors according
to the variable of “professional seniority”.
References
- Açıkgöz, K. Ü., Özkal, N. ve Kılıç, A. G. (2003). Öğretmen Adaylarının Sınıf Atmosferine İlişkin Algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (25) : 1-7.
- Adelman, H. S. ve Taylor, L. (2005). Classroom Atmosphere. İçinde, S. W. Lee, P. A. Lowe ve E. Robinson (Ed.). Encyclopedia of School Psychology. Thousand Oaks, CA: Sage. Retrieved June 24, 2015, from http://www.isbe.net/learningsupports/atmosphere/pdfs/clsrm-atmosphere.pdf adresinden 24.06.2015.
- Akınoğlu, O. (2004). Sınıfta Grup Etkileşimi. İçinde, Z. Kaya (Ed.). Sınıf Yönetimi (111-130). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Aydoğdu, A. (2015). Öğretim Elemanlarının Sınıf Yönetimi Beceri Düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Şanlıurfa: Harran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Baykul, Y. ve Güzeller, C. O. (2014). Sosyal Bilimler İçin İstatistik: SPSS Uygulamalı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Burnett, Paul C. (2002). Teacher Praise And Feedback And Students’ Perceptions of The Classroom Environment. Educational Psychology, 22(1): 5-16.
- Can, N. (2010). Öğretmen Liderliği. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Conroy, M. A., Sutherland, K. S., Snyder, A., Al-Hendawi, M. ve Abigail, V. (2009). Creating A Positive Classroom Atmosphere: Teachers’ Use of Effective Praise And Feedback. Retrieved October 10, 2017, from https://www.researchgate.net/profile/Kevin_Sutherland/publication/280312067_Creating_a_positive_classroom_atmosphere_Teachers%27_use_of_effective_praise_and_feedback/links/55b1b32208aec0e5f4311bbe/Creating-a-positive-classroom-atmosphere-Teachers-use-of-effective-praise-and-feedback.pdf.
- Dalgıç, G. (2010). Öğretim Elemanı Performans Değerlendirme Envanterleri (ÖEPDE) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Bahar 2010, 9 (32): 92-105.
- Dönmez, B. (2011). Sosyal Bir Sistem Olarak Sınıf ve Sınıfın İklimi. İçinde, M. Şişman, S. Turan (Ed.), Sınıf Yönetimi (45-59). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Durdu, İ. (2015). Duygusal Zekâ ve Sınıf İklimi Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Fraenkel, J., Wallen, N., ve Hyun, H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education. Columbus, OH: McGraw-Hill.
- Fraser, B. J. (1998). Classroom Environment Instruments: Development, Validity and Applications. Learning Environments Research, 1: 7-33.
- Freiberg, H. J. (Ed) (1999). School Atmosphere: Measuring, Improving and Sustaining Healthy Learning Environments. London: Falmer Press.
- Gülbahar, B. (2016). Öğretim Elemanlarının Olumlu Sınıf İklimi Sağlama Yeterlikleri Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4 (36), 267-279.
- Gülbahar, B. (2017). İdeal Sınıf İklimi Algı Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Gürkan Kalkan (Ed.), Sosyal Bilimlerde Güncel Yaklaşımlar içinde (1-16). Mauritius: Lambert Academic Publishing.
- Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Kesen, M. (2016). Öğretim Elemanlarının İşe Yabancılaşmasının Etik Liderlik ve Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi: Uygulamalı Bir Çalışma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi (Asos Journal), 22, 118-134. Retrieved November 29, 2016, from http://www.asosjournal.com/Makaleler/2076552152_1002%20Mustafa%20KESEN.pdf
- Kohen, L. (2006). Etkili Sınıf Yönetimi İçin Uygun Sınıf Ortamının Yaratılmasında Öğrenci ve Öğretmen Beklentileri, İstanbul’daki Üniversitelerden Bir Uygulama. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi.
- Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. ve Bökeoğlu, Ç. Ö. (2007). Sosyal Bilimler İçin İstatistik. Ankara: Pegem Akademi.
- Künkül, T. (2008). Öğrencilerin Sınıf İçi Etkinliklere Katılım Düzeyleri İle Algıladıkları Sınıf Atmosferi Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Morgan, G. A., Leech, N. L., Gloeckner, G. W. ve Barrett, K. C. (2004). SPSS For Introductory Statistics: Use and Interpretation. Psychology Press.
- Özdamar, K. (1999). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
- Özden, Y. (2012). Sınıf İçinde Öğrenme Öğretme Ortamının Düzenlenmesi. İçinde, E. Karip (Ed.). Sınıf Yönetimi (39-73). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Sarı, M. (2012). Empatik Sınıf Atmosferi ve Arkadaşlara Bağlılık Düzeyinin Lise Öğrencilerinin Okul Yaşam Kalitesine Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1 (1): 95-119.
- Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. ve Müller, H. (2003). Evaluating The Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures. Methods of Psychological Research Online, 8 (2): 23-74.
- Schunk, D. H. ve Gunn, T. P. (1986). Self-Efficacy and Skill Development: Influence of Task Strategies and Attributions. Journal of Educational Research. 79 (4): 238-244.
- Turan, G. (2014). Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Sınıf Atmosferi Algıları İle Eleştirel Düşünmeye Karşı Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.