Research Article
BibTex RIS Cite

MEGA SPOR ORGANİZASYONLARININ EKONOMİK ETKİLERİNİN TÜRKİYE AÇISINDAN AVANTAJ ve DEZAVANTAJLARI

Year 2018, Volume: 2 Issue: 3, 95 - 107, 15.06.2018
https://doi.org/10.30520/tjsosci.429220

Abstract



Spor bir ülkenin sosyo-ekonomik
kalkınmasının önemli bir unsurudur. Spor günümüzde toplumlarda var olan sosyal,
politik ve ekonomik koşullar altında birbirleriyle etkileşim içinde olan
insanlar tarafından oluşturulan sosyal dünyanın bir yönü olarak kabul
edilmektedir. Mega spor organizasyonlarının yürütülmesi altyapıyı geliştirmeye
yardımcı olur, istihdam yaratır, yabancı sermayenin güvenli girişini sağlar,
yeni sporcular yaratır ve ülkenin ekonomik gelişimine önemli ölçüde katkıda
bulunur. Alan yazınında büyük ölçekli spor etkinlikleri “Hallmark”,”Mega”,”Major”
olmak üzere farklı kavramlar ile tanımlanmaktadır. Ekonomi ile bu tür
organizasyonların gerçekleştirildiği şehir ya da ülkenin birbirinden ayrı
düşünülmesi imkânsızdır. Mega spor etkinlikleri uluslararası düzeyde katılımın
olduğu, ancak organizasyonun düzenlendiği şehir ya da ülkenin her bir
etkinlikte değiştiği Dünya Kupası ya da Olimpiyat oyunları gibi organizasyonlardır.
Mega etkinlikler ‘’kısa sürede gerçekleşen, fakat özellikle ekonomik etkileri
uzun vadeli olan etkinlikler’’ olarak tanımlanmaktadır. Mega spor etkinlikleri
düzenlendiği şehrin kentsel altyapısının büyük ölçüde gelişmesi ve hatta
yenilenmesinin yanı sıra, artan uluslararası ün, buna bağlı olarak artan turist
sayısı ve bunlarla ilgili uzun vadeli sosyolojik ve ekonomik yararlar
açısından, düzenlendiği şehir ya da ülkeye ekonomik getiriler sağlamaktadır. Bu
nedenle Mega etkinliklere ev sahipliği yapabilmek için yaşanan adaylık süreci
de oldukça karmaşık ve maliyetli bir şekilde gerçekleşirken, yer yer politik
manevra ve çekişmelere da sahne olmaktadır.  Mega spor etkinlikleri ülke ekonomilerine
katkı sağladığı gibi, bazen ekonomileri zorlayan bir takım zorluklar da
oluşturmaktadır. Atina Olimpiyatları örneğinde olduğu gibi 14,5 milyar dolar
zarar edilerek ekonomik yıkımlara neden olmuştur. Bu nedenle ülkeler Mega
organizasyonlara talip olduklarında ekonomik olarak karşılaşacakları
problemleri önceden iyi hesaplamalı ciddi planlamalar yapmalıdır. Ülkemizde de
yoğun bir şekilde Mega organizasyonlarının düzenlenmesi konusunda yoğun bir
çaba ve istek bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı daha önce yapılan mega spor
etkinliklerinin ekonomik etkilerini değerlendirerek, mega spor etkinliklerine
ev sahipliği yapma konusunda istekli olan ülkemizi bu tür organizasyonların
ekonomik avantajları ve dezavantajları konusunda bilgilendirmektir.

References

  • BAUM, T.G., LOCKSTONE, L. (2007), Volunteers and Mega Sporting Events: Developing a Research Framework. International Journal of Event Management Research, 3 (1): 29-41.
  • COAKLEY, J. (2008). Sports in Society: Issues and Controversies. USA: McGraw-Hill Higher Education.
  • DE ARAGAO, M.M. (2015). Economic Impacts of the FIFA World Cup in Developing Countries. Honors Thesis: Western Michigan University. 2609.
  • DOLLES, H., SODERMAN, S. (2008). Mega-Sporting Events in Asia-Impacts on Society, Business and Management: An Introduction. Asian Business & Management, 7: 147- 162.
  • FLYVBJERG, B., STEWART, A., BUDZIER, A. (2016). The Oxford Olympics Study 2016: Cost and Cost Overrun at the Games. SSRN Electronic Journal, Said Business School WP 2016-20.
  • FOURIE, J., GALLEGO, M.S. (2011). The impact of mega-sport events on tourist arrivals. Tourism Management. 32 (6): 1364-1370.
  • GRATTON, C., SHIBLI, S., COLEMAN, R. (2006). The economic impact of major sports events: a review of ten events in the UK. The Sociological Review.54.
  • GÜÇER, E., SİLİK, C.E. (2014), Uluslararası Spor Organizasyonlarının Etkileri: 2013 Mersin XVII. Akdeniz Oyunları’na Yönelik Bir Uygulama. International Journal of Science Culture and Sport, July Special Issue 1: 148-170.
  • KARACA, S., BEYHAN, B. (2017). Türkiye’deki Çoklu Spor Organizasyonlarının Kentlerin Gelişimine Etkileri: Erzurum, Trabzon ve Mersin Örnekleri. Planning, 27(1): 38-56.
  • MILANO, M., CHELLADURAI, P. (2011), Gross Domestic Sport Product: The Size of The Sport Industry In The United States. Journal of Sport Management, 25 (1): 24-35.
  • ÖZTÜRK, D. (2016). Mega Etkinliklerin Kent Üzerine Etkileri. 31 Mayıs 2018 tarihinde https://gayrimenkulturkiye.com/2016/09/22/mega-etkinliklerin-kent-uzerine-etkileri/ adresinden alındı.
  • PETTINGER, T. (2017). Advantages of hosting a major event. 31 Mayıs 2018 tarihinde https://www.economicshelp.org/blog/4909/economics/advantages-of-hosting-a-major-event/ adresinden alındı.
  • PITTS, B.G., STOTLAR, D.K. (2013), Fundamentals of Sports Marketing. USA: Fitness Information Tech.
  • PREUSS, H. (2009), Opportunity Costs and Efficiency of Investments in Mega Sport Events. Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events, 1(2): 131-140.
  • ROFNER, A. (2009), Critical Success Factors of international Sport Events from the Perspective of Project Management. Master Thesis: Umea University School of Business.
  • STATISTA (2018). Revenue of the International Federation of Association Football (FIFA) from 2003 to 2017 (in million U.S. dollars), 31 Mayıs 2018 tarihinde https://www.statista.com/statistics/268873/revenue-of-the-football-association-fifa/ adresinden alındı.
  • TEREKLİ, M.S., ÇOBANOĞLU, H.O. (2018), Developing Economic Values in Football: Example of Turkish Football Federation. Open Access Library Journal, 5: e4263.

THE ECONOMIC EFFECTS OF MEGA SPORTS ORGANIZATIONS ADVANTAGES AND DISADVANTAGES IN TERMS OF TURKEY

Year 2018, Volume: 2 Issue: 3, 95 - 107, 15.06.2018
https://doi.org/10.30520/tjsosci.429220

Abstract

Sports
is an important element of socio-economic development of an country. Sports is
now regarded as an aspect of the social world created by people interacting
with each other under social, political and economic conditions existing in
societies. Execution of mega sport organizations helps to improve
infrastructure, creates jobs, provides secure entry of foreign capital, creates
new sportsmen and contributes significantly to the country's economic
development. In the field literature, large scale sports events are defined by
different concepts such as "Hallmark", "Mega",
"Major". It is impossible for the economy and the city or country
where such organizations to be organized to be thought apart from each other.
Mega sporting events are organizations where there is international
participation but the city or country in which the organization is organized
changes at each event such as the World Cup or the Olympic Games. Mega events
are defined as '' activities that take place in a short time, but especially
long-term economic effects ''. Mega sport events provide economic returns to
the city or country in which it is organized, in terms of increasing
international fame, increasing number of tourists and the long-term
sociological and economic benefits associated with them, as well as the
dramatic development and even renewal of the city's urban infrastructure. For
this reason, while the candidacy process to host Mega events is also quite
complex and costly, there are also occasional political maneuvers and contests.
Mega sporting events as contribute to the country's economy and sometimes
create some challenges that force the economies. As in the case of Athens
Olympics, the loss of $ 14.5 billion caused economic devastation. For this
reason, organizations countries should seriously plan ahead for Mega
organizations when they are willing to economically encounter problems. There
is an intense effort and desire to organize Mega organizations intensively in
our country as well. The aim of this study is to inform our country which is
willing to host mega sport events the economic advantages and disadvantages of
such organizations by evaluating the economic effects of the mega sport events
that have been done before.

References

  • BAUM, T.G., LOCKSTONE, L. (2007), Volunteers and Mega Sporting Events: Developing a Research Framework. International Journal of Event Management Research, 3 (1): 29-41.
  • COAKLEY, J. (2008). Sports in Society: Issues and Controversies. USA: McGraw-Hill Higher Education.
  • DE ARAGAO, M.M. (2015). Economic Impacts of the FIFA World Cup in Developing Countries. Honors Thesis: Western Michigan University. 2609.
  • DOLLES, H., SODERMAN, S. (2008). Mega-Sporting Events in Asia-Impacts on Society, Business and Management: An Introduction. Asian Business & Management, 7: 147- 162.
  • FLYVBJERG, B., STEWART, A., BUDZIER, A. (2016). The Oxford Olympics Study 2016: Cost and Cost Overrun at the Games. SSRN Electronic Journal, Said Business School WP 2016-20.
  • FOURIE, J., GALLEGO, M.S. (2011). The impact of mega-sport events on tourist arrivals. Tourism Management. 32 (6): 1364-1370.
  • GRATTON, C., SHIBLI, S., COLEMAN, R. (2006). The economic impact of major sports events: a review of ten events in the UK. The Sociological Review.54.
  • GÜÇER, E., SİLİK, C.E. (2014), Uluslararası Spor Organizasyonlarının Etkileri: 2013 Mersin XVII. Akdeniz Oyunları’na Yönelik Bir Uygulama. International Journal of Science Culture and Sport, July Special Issue 1: 148-170.
  • KARACA, S., BEYHAN, B. (2017). Türkiye’deki Çoklu Spor Organizasyonlarının Kentlerin Gelişimine Etkileri: Erzurum, Trabzon ve Mersin Örnekleri. Planning, 27(1): 38-56.
  • MILANO, M., CHELLADURAI, P. (2011), Gross Domestic Sport Product: The Size of The Sport Industry In The United States. Journal of Sport Management, 25 (1): 24-35.
  • ÖZTÜRK, D. (2016). Mega Etkinliklerin Kent Üzerine Etkileri. 31 Mayıs 2018 tarihinde https://gayrimenkulturkiye.com/2016/09/22/mega-etkinliklerin-kent-uzerine-etkileri/ adresinden alındı.
  • PETTINGER, T. (2017). Advantages of hosting a major event. 31 Mayıs 2018 tarihinde https://www.economicshelp.org/blog/4909/economics/advantages-of-hosting-a-major-event/ adresinden alındı.
  • PITTS, B.G., STOTLAR, D.K. (2013), Fundamentals of Sports Marketing. USA: Fitness Information Tech.
  • PREUSS, H. (2009), Opportunity Costs and Efficiency of Investments in Mega Sport Events. Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events, 1(2): 131-140.
  • ROFNER, A. (2009), Critical Success Factors of international Sport Events from the Perspective of Project Management. Master Thesis: Umea University School of Business.
  • STATISTA (2018). Revenue of the International Federation of Association Football (FIFA) from 2003 to 2017 (in million U.S. dollars), 31 Mayıs 2018 tarihinde https://www.statista.com/statistics/268873/revenue-of-the-football-association-fifa/ adresinden alındı.
  • TEREKLİ, M.S., ÇOBANOĞLU, H.O. (2018), Developing Economic Values in Football: Example of Turkish Football Federation. Open Access Library Journal, 5: e4263.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mustafa Serdar Terekli This is me 0000-0003-4775-2798

Halil Orbay Çobanoğlu 0000-0002-1305-9496

Publication Date June 15, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 2 Issue: 3

Cite

APA Terekli, M. S., & Çobanoğlu, H. O. (2018). MEGA SPOR ORGANİZASYONLARININ EKONOMİK ETKİLERİNİN TÜRKİYE AÇISINDAN AVANTAJ ve DEZAVANTAJLARI. The Journal of Social Science, 2(3), 95-107. https://doi.org/10.30520/tjsosci.429220