With the developing technologies in the aviation, the transition to more electrical systems is increasing day by day. For this reason, research on the development of batteries has accelerated. Nowadays, Lithium ion (Li-ion) batteries are more widely preferred due to their energy-to-weight ratio and advantages such as having a lower self-discharge rate when not working compared to other battery technologies. Batteries convert the stored chemical energy into electrical energy and heat is released as a result of the chemical reactions. The heat released negatively affects the battery's lifespan, charging/discharging time and battery output voltage. The battery must be modeled correctly to see these negative effects and intervene in time. In this way, negative situations that may occur in the battery can be intervened at the right time without any incident.
In this study, the unmanned aerial vehicle (UAV) is powered by Li-ion batteries. It is simulated in Matlab/Simulink environment using the electrical equivalent circuit. A detailed model is created, taking into account temperature, state of charge (SoC), cell dynamics and operating functions. To estimate state of health (SoH) of the battery, resistance values must be known. Resistance and capacity values in the equivalent circuit of the Li-ion battery are obtained with the help of the simulation model. So, the SoH of the Li-ion batteries can be accurately predicted with the results obtained.
Havacılık alanında gelişen teknolojilerle birlikte daha fazla elektrikli sistemlere geçiş günden güne artmaktadır. Bu sebeple pillerin geliştirilmesine yönelik araştırmalar hız kazanmıştır. Günümüzde, enerji-ağırlık oranına ve diğer pil teknolojilerine kıyasla, çalışmadığı zamanlarda kendi kendine daha düşük deşarj oranına sahip olması gibi avantajları bulunmasından ve diğer pil türlerine göre çevreye daha az zarar vermesinden dolayı Lityum iyon (Li-iyon) bataryalar daha yaygın olarak tercih edilmektedir. Bataryalar, depoladığı kimyasal enerjiyi elektrik enerjisine dönüştürürler ve reaksiyon sonucunda ısı açığa çıkar. Açığa çıkan ısı bataryanın kullanım ömrünü, şarj/deşarj süresini ve batarya çıkış gerilimini olumsuz olarak etkilemektedir. Bu olumsuz etkileri görebilmek ve zamanında müdahale etmek amacıyla, bataryanın müdahale edilebilecek düzeyde modellenmesi gerekmektedir. Böylece bataryada oluşabilecek arıza durumlarında, doğru zamanda ve herhangi bir olay yaşanmadan müdahale edilebilecektir.
Bu çalışmada insansız hava aracının (İHA) gücü Li-iyon piller ile sağlanmaktadır. Li-iyon pilin elektriksel eşdeğer devresi kullanılarak Matlab/Simulink ortamında benzetimi yapılmıştır. Sıcaklık, şarj durumu, hücre dinamiği ve çalışma fonksiyonları dikkate alınarak pilin ayrıntılı bir modeli oluşturulmuştur. Pilin sağlık değerini tahmin etmek için direnç değerlerinin bilinmesi gerekir. Li-iyon pilin eşdeğer devresindeki direnç ve kapasite değerleri gerçekleştirilen model yardımıyla elde edilmiştir. Elde edilen sonuçlar sayesinde Li-iyon pillerin sağlık durumu doğru bir şekilde tahmin edilebilecektir.
Etik beyana gerek yoktur.
Destekleyen kurum yoktur.
Bu çalışma Merve Nur Kaya'nın yüksek lisans tezinden üretilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Electrical Energy Storage |
Journal Section | TJST |
Authors | |
Publication Date | March 28, 2024 |
Submission Date | February 14, 2024 |
Acceptance Date | March 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 19 Issue: 1 |