High-speed unmanned aerial vehicles are used for many purposes in aviation. High-speed aircraft do not only fly at supersonic speed, but their subsonic flight performance is also important. Aircraft design is an iterative process in which many disciplines work together. The design process is updated by the negotiation of different disciplines. There may be a demand for a body volume increase in the interior design process. The increase in volume can be achieved by the elongation or expansion of the body. A volume increase in the center body causes an increase in drag. The aim of this study is to predict the effect of the elongation or expansion of the center body on drag in a practical way. It is investigated using a structure proposed with MATLAB and DATCOM. The results in both subsonic and supersonic regimes are formalized separately and compared. It is shown that in case of providing the same volume increase in both subsonic and supersonic regimes, the elongation of the aircraft center body causes less drag compared to widening.
Yüksek hızlı insansız hava araçları havacılıkta birçok amaç için kullanılmaktadır. Hızlı uçaklar sadece süpersonik hızda uçmazlar, aynı zamanda süpersonik altı uçuş performansı da önemlidir. Uçak tasarımı, birçok disiplinin birlikte çalıştığı iteratif bir süreçtir. Tasarım süreci, farklı disiplinlerin müzakeresiyle güncellenir. İç tasarım sürecinde gövde hacminde bir artış talebi olabilir. Hacim artışı, gövdenin uzatılması veya genişletilmesiyle elde edilebilir. Merkezi gövde hacmindeki bir artış, sürüklemede kuvvetinde bir artışa neden olur. Bu çalışmanın amacı, merkezi gövdenin uzatılması veya genişletilmesinin sürükleme kuvveti üzerindeki etkisini pratik bir şekilde öngörmektir. MATLAB ve DATCOM yazılımları kullanılarak oluşturulan bir yapı ile bu durum incelenmiştir. Süpersonik ve süpersonik altı rejimlerde elde edilen sonuçlar ayrı ayrı formalize edilmiş ve karşılaştırılmıştır. Aynı hacim artışının süpersonik ve süpersonik altı rejimlerde sağlanması durumunda, uçağın merkezi gövdesinin uzatılmasının genişlemeye kıyasla daha az sürükleme kuvvetine neden olduğu gösterilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Aerodynamics (Excl. Hypersonic Aerodynamics), Aircraft Performance and Flight Control Systems, Flight Dynamics |
Journal Section | TJST |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2024 |
Submission Date | February 17, 2024 |
Acceptance Date | September 3, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 19 Issue: 2 |