This study proposes an application for scoring and ranking vehicles selected from classified ads based on criteria defined by decision-makers. The approach aims to reduce the time wasted in commonly encountered decision-making situations. The criteria weights were determined using the Analytic Hierarchy Process based on relative comparison data separately defined by two decision-makers. The degree and ranking data for the alternatives were obtained through Grey Relational Analysis. For Decision Maker A, the highest-ranking vehicle was a hybrid car with a C-segment, sedan body type, automatic transmission, and a 1.8-liter engine capacity, scoring 91%. For Decision Maker B, the result was a D-segment vehicle with a sedan body type, automatic transmission, and a 1.5-liter engine capacity, ranking first with 85%. In situations where the comparison matrix could not be completed due to time constraints, an analysis based on the assumption of equal weights indicated that the hybrid car with a C-segment, sedan body type, automatic transmission, and a 1.8-liter engine capacity ranked first with a Grey Relational Degree of 81%.
Multi-criteria decision making analytic hierarchy process grey relational analysis classified ad websites vehicle selection
Bu çalışmada, karar vericiler tarafından tanımlanan kriterlere dayalı olarak ilan sitelerinden seçilen araçların puanlandırılması ve sıralanmasına yönelik bir uygulama önerilmiştir. Bu yaklaşım, sıkça karşılaşılan karar verme durumlarında kaybedilen zamanı azaltmayı amaçlamaktadır. Kriter ağırlıkları, iki karar vericinin ayrı ayrı tanımladığı rölatif karşılaştırma verileri kullanılarak Analitik Hiyerarşi Prosesi ile belirlenmiştir. Alternatiflere ait derece ve sıralama verileri Gri İlişki Analizi kullanılarak elde edilmiştir. Karar verici A’nın kullanım profili, beklenti ve ihtiyaçları doğrultusunda ilk sırayı %91’lik bir puanla C segment, sedan, otomatik şanzıman, 1.8 litre motor hacmine sahip hibrid araç almıştır. Karar verici B için ise sonuç, sedan gövde tipine, otomatik şanzımana ve 1,5 litre motor hacmine sahip D-segment araç olup, %85’lik bir puanla birinci sırada yer almıştır. Karar vericilerin zaman kısıtından dolayı karşılaştırma matrisinin tamamlanamadığı durumlarda, eşit ağırlıklar varsayımına dayalı yapılan analizlerde, yine C segment, sedan, otomatik, 1,8 litre motor hacmine sahip hibrid araç %81’lik bir Gri İlişki Derecesi ile birinci sırada yer almıştır.
Çok kriterli karar verme analitik hiyerarşi prosesi gri ilişkisel analiz ilan siteleri araç seçimi
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Multiple Criteria Decision Making |
Journal Section | TJST |
Authors | |
Publication Date | March 27, 2025 |
Submission Date | November 22, 2024 |
Acceptance Date | December 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 20 Issue: 1 |