The first university-level library schools were opened during the last quarter of the19th century. The number of such schools has gradually increased during the first half of the 20th century, especially after the Second World War, both in the USA and elsewhere. The first department of librarianship in Turkey was opened in 1954. As information has gained further importance in scientific endeavors andsocial life, librarianship became a more interdisciplinary field and library schoolswere renamed as schools of library and information science/information studies/information management/information to better reflect the range of education provided. The departments of librarianship in Turkey, too, have revised their curricula and changed their names. In this paper, we review the major developments ineducation for library and information science LIS in the world as well as in Turkey, and the impact of these developments on the curricula of LIS schools along with subsequent changes under three historical periods. We discuss some of the external and internal factors that should be dealt with in revising the curriculaof LIS schools
education for library and information science curriculum changes education for information management in Turkey
Üniversite düzeyinde kütüphanecilik eğitimi 19. yüzyılın son çeyreğinde başlamıştır. 20. yüzyılın ilk yarısında ve özellikle 2. Dünya Savaşından sonra bu okulların sayısı gerek ABD’de gerekse diğer ülkelerde giderek artmıştır. Türkiye’de de üniversite düzeyinde kütüphanecilik eğitimi 1954 ’te verilmeye başlanmıştır. Bilginin bilimsel ve toplumsal yaşamda giderek önem kazanmasıyla birlikte kütüphanecilik daha disiplinlerarası bir bilim dalına dönüşmüş, kütüphanecilik okullarının adları verilen eğitimin kapsamını daha iyi yansıtacak şekilde “kütüphanecilik ve bilgibilim”, “bilgi araştırmaları”, “bilgi yönetimi” ve “bilgi” olarak değiştirilmiştir. Türkiye’de de 1980’lerin ikinci yarısından itibaren kütüphanecilik bölümleri ders programlarını gözden geçirmeye ve adlarını değiştirmeye başlamışlardır. Bu çalışmada dünyada ve Türkiye’de kütüphanecilik ve bilgibilim eğitimini etkileyen gelişmeler ve eğitim programlarındaki değişiklikler üç döneme ayrılarak incelenmekte ve eğitim programları değiştirilirken göz önünde bulundurulması gereken dış ve iç etmenler tartışılmaktadır.
kütüphanecilik ve bilgibilim eğitimi ders programlarındaki değişiklikler Türkiye’de bilgi ve belge yönetimi eğitimi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 26 Issue: 2 |
Bu dergi içeriği CC BY 4.0 ile lisanslanmaktadır.