BibTex RIS Cite

Information Seeking Behaviours of Primary School Students on the Internet

Year 2012, Volume: 26 Issue: 1, 78 - 96, 01.01.2012

Abstract

The aim of this study is to determine the primary school students'attitudes about the Internet, usage patterns, information seeking behaviours on the Internet and referencing patterns. Eight grade students from two schools, including one of the state and one of the private, were selected to achieve the objective of the study. A questionnaire was conducted to total of 149 students. With this study tried to determine the following characteristics of students: Using computer and Internet skills, intended uses of the Internet, information needs and information seeking behaviour, problems encountered in accessing information, how do they evaluate the information, how to use assignment and awareness of the referencing. The result shows that primary school students refer the Internet first for access to the information. They also perceive Internet as up-to-date, easily accessible and as an ambience where one can find all kinds of information; but they don't believe the necessity to cite the print or internet sources where they obtain the information they use in their homeworks.

References

  • Griffiths,J. R. ve Brophy, P. (2005). Studentsearching behavior and the web: Use of academic resources and Google. Library Trends, 53(4), 539-554.
  • Guinee, K. ve Association for Educational Communications and Technology. (2004). İnternet searching by K-12 students: A research-based process model. Washington: Association for Educational Communications and Technology.
  • Guinee, K. Eagleton, M. B. ve Hall, T. E. (2003). Adolescents' Internet search strategies: Drawing upon familiar cognitive paradigms when accessing electronic information sources. Journal of Educational Computing Research, 29(3), 363-374.
  • Hill, J. R. ve Hannafin, M. J. (1997). Cognitive strategies and learning from the world wide web. Educational Technology Research and Development, 45(4), 37-64.
  • Hill,J. R. (1999).Aconceptual framework for understanding information seeking in open-ended information systems. Educational Technology Research and Development, 47(1), 5-27.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (Ağustos 2011). MEB İnternet'e Erişim Projesi. 25 Kasım 2011 tarihinde www.meb.gov.tr/ADSL/adsl_index.html adresinden erişildi.
  • Miniwatts Marketing Group. (Ocak 2011). İnternet world stats.: Usage and population statistics. 25 Kasım 2011 tarihinde http://www. İnternetworldstats.com/stats.htm adresinden erişildi.
  • Schacter, J. Chung, G. K. W. K. ve Dorr, A. (1998). Children's Internet searching on complex problems: Performance and process analyses. Journal of the American Society for Information Science, 49(9), 840-849.
  • Şahin, Ç. ve Altınay, Y. B. ( t.y.). İlköğretim 1. kademedeki öğrencilerin düşünme becerilerini ve yaratıcılıklarını geliştirmek amacıyla aktif araştırmacı olarak araştırma tekniklerini kullanma becerilerinin değerlendirilmesi. 30. 10. 2011 tarihinde http://www.eab.org.tr/eab/oc/egtconf/pdfkitap/pdf/375. pdf adresinden erişildi.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (Ağustos 2011). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması. E25 Kasım 2011 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/ PreTablo.do?tb_id=60&ust_id=2 adresinden erişildi.
  • Yalçınalp, S. ve Aşkar, P. (2003). Öğrencilerin bilgi arama amacıyla İnternet'i kullanım biçimlerinin incelenmesi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(4), 100-107.

İlköğretim Öğrencilerinin İnternet’te Bilgi Arama Davranışları

Year 2012, Volume: 26 Issue: 1, 78 - 96, 01.01.2012

Abstract

Bu çalışma, ilköğretim öğrencilerinin İnternet’e ilişkin tutumlarının, kullanım alışkanlıklarının, İnternet’te bilgi arama davranışlarının ve kaynak gösterme özelliklerinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir.Çalışmanın amacını gerçekleştirmek için, biri özel biri devlet olmak üzere iki okulun sekizinci sınıf öğrencileri seçilmiştir. Toplam 149 öğrenciye anket uy­gulanarak öğrencilerin bilgisayar ve İnternet kullanma becerileri; İnterneti hangi amaçlarla nasıl kullandıkları; bilgi gereksinimleri ve bilgi arama davranışları; bilgi erişimde karşılaştıkları sorunlar; buldukları bilgiyi nasıl değerlendirdikle - ri; ödevlerinde nasıl kullandıkları ve kaynak gösterme konusunda farkındalık- ları belirlenmeye çalışılmıştır. Elde edilen bulgular öğrencilerin bilgi erişimde İnterneti öncelikli ve yoğun kullandıklarını; İnternet’i güncel, kolay erişilebilir ve aranan her türlü bilginin bulunabileceği bir ortam olarak algıladıklarını; ancak İnternet ’ten ya da basılı kaynaklardan bulunan bilgileri ödevlerinde kullanırken kaynak belirtmeleri gerektiğine inanmadıklarını ortaya koymaktadır.

References

  • Griffiths,J. R. ve Brophy, P. (2005). Studentsearching behavior and the web: Use of academic resources and Google. Library Trends, 53(4), 539-554.
  • Guinee, K. ve Association for Educational Communications and Technology. (2004). İnternet searching by K-12 students: A research-based process model. Washington: Association for Educational Communications and Technology.
  • Guinee, K. Eagleton, M. B. ve Hall, T. E. (2003). Adolescents' Internet search strategies: Drawing upon familiar cognitive paradigms when accessing electronic information sources. Journal of Educational Computing Research, 29(3), 363-374.
  • Hill, J. R. ve Hannafin, M. J. (1997). Cognitive strategies and learning from the world wide web. Educational Technology Research and Development, 45(4), 37-64.
  • Hill,J. R. (1999).Aconceptual framework for understanding information seeking in open-ended information systems. Educational Technology Research and Development, 47(1), 5-27.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (Ağustos 2011). MEB İnternet'e Erişim Projesi. 25 Kasım 2011 tarihinde www.meb.gov.tr/ADSL/adsl_index.html adresinden erişildi.
  • Miniwatts Marketing Group. (Ocak 2011). İnternet world stats.: Usage and population statistics. 25 Kasım 2011 tarihinde http://www. İnternetworldstats.com/stats.htm adresinden erişildi.
  • Schacter, J. Chung, G. K. W. K. ve Dorr, A. (1998). Children's Internet searching on complex problems: Performance and process analyses. Journal of the American Society for Information Science, 49(9), 840-849.
  • Şahin, Ç. ve Altınay, Y. B. ( t.y.). İlköğretim 1. kademedeki öğrencilerin düşünme becerilerini ve yaratıcılıklarını geliştirmek amacıyla aktif araştırmacı olarak araştırma tekniklerini kullanma becerilerinin değerlendirilmesi. 30. 10. 2011 tarihinde http://www.eab.org.tr/eab/oc/egtconf/pdfkitap/pdf/375. pdf adresinden erişildi.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (Ağustos 2011). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması. E25 Kasım 2011 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/ PreTablo.do?tb_id=60&ust_id=2 adresinden erişildi.
  • Yalçınalp, S. ve Aşkar, P. (2003). Öğrencilerin bilgi arama amacıyla İnternet'i kullanım biçimlerinin incelenmesi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(4), 100-107.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Selda Ekici This is me

Nazan Özenç Uçak

Publication Date January 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 26 Issue: 1

Cite

APA Ekici, S., & Özenç Uçak, N. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin İnternet’te Bilgi Arama Davranışları. Türk Kütüphaneciliği, 26(1), 78-96.

Bu dergi içeriği CC BY 4.0cc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1 ile lisanslanmaktadır.