The report “What is the evidence that school libraries help students in their learning?” answers this question with statistical and qualitative evidence from a Spring/Fall 2009 Library Attitude Survey answered by 1,593 grade 6-12 students and 340 faculty Preschool to Grade 12 from six Turkish private schools - 3 elementary schools and three high schools in Istanbul, Izmir and Tarsus, Turkey. The survey was done to collect statistical indicators of success for the foundation which owns and manages the schools. The survey collected data in bothstatistical and open-ended written format. For statistical data students and faculty were asked to rate 27 statements of help, most of them translated into Turkish from a2002 Library Attitude Survey given by Ohio Educational Library Media Association OELMA . These statements of help were grouped under seven broader concepts of help which were also ranked by mean score. For qualitative data students were asked to write about one time when the school library really helped them. They were asked to write about the help they got and what they were able to do because of it. They were also asked to complete the statement “The school library would be much better if....”
Bu rapor “Okul Kütüphanelerinin Öğrencilerin Öğrenimlerine Yaptığı Katkıyı Gösteren Kanıtlar Nelerdir?” sorusunu, 2009 ilkbahar ve sonbahar döneminde altı özel okulda İstanbul, İzmir ve Tarsus ’ta faaliyet gösteren üç ilköğretim okulu ve üç lise 6-12. sınıf seviyesinden 1593 öğrenci ve 340 öğretmenin anaokulu, ilköğretim ve lisede görevli katılımıyla gerçekleştirilmiş “Kütüphane Anketi”nden elde edilen istatistiksel ve niteliksel kanıtlar ışığında yanıtlar. Bu anket, araştırmanın yapıldığı okulların yönetiminden sorumlu Sağlık ve Eğitim Vakfı’na, kütüphanelerin başarısını ortaya koyan istatistiksel göstergeler sunmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu anketle konuya ilişkin hem istatistiksel hem de açık uçlu veriler elde edilmiştir. İstatistiksel veriler için öğrenci ve öğretmenlerden kütüphaneden aldıkları yardıma ilişkin 27 soruyu yanıtlamaları istenmiştir. Soruların çoğu 2002 tarihinde Ohio Eğitimsel Kütüphane ve Medya Derneği OELMA tarafından gerçekleştirilen kütüphane anketinden alınmış ve Türkçeye çevrilmiştir. Kütüphaneden elde edilen yardıma ilişkin 27 soru 7 ana grup altında bölümlere ayrılmış ve ortalamaları alınmıştır. Niteliksel veri için öğrencilerden kütüphaneden aldıkları yardıma ve bu yardım sayesinde ne yapabildiklerine ilişkin bilgi vermeleri ve “Kütüphane nasıl olsaydı daha iyi olurdu?” sorusunu yanıtlamaları istenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 26 Issue: 1 |
Bu dergi içeriği CC BY 4.0 ile lisanslanmaktadır.