Quality of the personnel employed at libraries for children in pre-school or early childhood years has gained in significance nowadays. For the personnel to be employed at pre-school and children's departments, Netherlands Institute for Higher Education based in Ankara implemented the project called “Early ChildhoodDevelopment ECD Diploma Course” to give training in the fields of pre-school education, child psychology and children's literature. The first program was completed at the end of 2010 while the second started in January 2011 and ended with the graduation ceremony in November 2011. Throughout the year 2011, 3-day trainings were given for 5 times in different time spans and a one-week training trip to the Netherlands was organized. It was understood that habits of reading and library usage are gained more easily in early childhood years and that public and children's libraries assume a special role in the process of learning how to read and meeting libraries for the first time
Günümüzde okul öncesi ya da erken çocukluk dönemindeki çocuklara yönelik kütüphanelerdeki personelin niteliği önem kazanmıştır. Ankara’da yerleşik olarak hizmet veren Hollanda Leiden Üniversitesi Yüksek Öğretim Enstitüsü okul öncesi ve çocuk bölümlerinde görev yapacak personelin okul öncesi eğitimi, çocuk psikolojisi, çocuk edebiyatı alanlarında eğitim almaları amacıyla “Erken Çocukluk Gelişimi Diploma Kursu Early Childhood Development- ECD ” projesini uygulamıştır. Programın birincisi 2010 yılının sonunda tamamlanmış, ikinci eğitim programı Ocak 2011’de başlayıp, Kasım 2011 tarihindeki diploma töreni ile sona ermiştir. 2011 yılı süresince farklı zamanlarda 5 defa 3’er günlük eğitimler verilmiş ve Hollanda’ya 1 haftalık bir eğitim gezisi gerçekleştirilmiştir. Okuma ve kütüphane kullanma alışkanlığının çok erken yaşlarda daha kolay kazanıldığı, halk ve çocuk kütüphanelerinin okumayı öğrenme ve kütüphanelerle tanışma sürecinde çok özel bir rol üstlendiği anlaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 25 Issue: 4 |
Bu dergi içeriği CC BY 4.0 ile lisanslanmaktadır.