The purpose of this paper is to explore the importance and influence of the adoption of philosophical thinking activity by present day librarians and encourage them to such thinking. The meaning of philosophical thinking process is exposed in general context and in the context of librarians and important stages and realization of such thinking are examined. Then comes a discussion on librarians' interest in philosophical thinking in a historical context. The present day importance of philosophical thinking on the part of librarians, influences of such thinking and potential advantages are addressed; particularly, an answer is seeked for the question of “Why librarians' philosophical thinking is important in today's technological conditions?”. Philosophical thinking activity of today's librarians is assessed in the light of the views of some selected librarians and/or theorists of the past. The originality of the paper stems from a present day evaluation in the light of approximately 80 years long past and presentation of some clues for the future. Librarian's philosophical thinking is a process through which “things” in the framework of the library, the librarian and the profession of librarianship are systematically and critically questioned, related meanings, values and purposes are identified and a meaningful judgement is reached at the end. Philosophical thinking activity requires the use of the librarian's own professional knowledge, perceptions, skills, experiences, intuitions and must also be based on theoretical grounds and turn towards historical facts. In this process, the librarian may clarify the concepts about the “thing” s he is thinking on, may establish premisses by linking clarified concepts in relation to that “thing” and draw inferences by linking premisses. The output of philosophical thinking activity is a philosophical thought. If this output contains a brand new answer to some questions, librarian can be said to have a added value. Although there some librarians today who are engaged in philosophical thinking and intellectual activities to seek answers to “whys”, there is still a need to draw the attention of librarians to the importance of philosophical thinking. Philosophical thinking activity of the librarian should not be disassociated with the commonly accepted unique philosophy of a given society. Today, with her/his philosophical thinking and thoughts, the librarian, first of all, can strongly challenge the opponents of library, librarian and the profession in general and be influential in carrying these concepts to the future; views raised by opponents provide an opportunity for librarians to turn towards philosophical thinking activity. The paper is believed to have the objective and potential to encourage all librarians of the world, Turkish librarians in particular, to philosophical thinking. It is also hoped that it may pave ways for further studies in Turkey concerning this subject.
philosophical thinking philosophical thought librarians philosophical thinking activity of librarians
Bu makalenin amacı günümüzde kütüphanecilerin ya da kütüphanecilik hizmetini yürüten profesyonellerin felsefi düşünme eylemini benimsemelerinin önem ve etkilerini ortaya koymak ve onları felsefi düşünmeye özendirmektir. Makalede genelde ve kütüphaneciler bağlamına özelde, felsefi düşünme sürecinin anlamı, önemli aşamaları ve nasıl gerçekleştirilebileceği ele alınmış, kütüphanecilerin geçmişten bugüne felsefi düşünmeye gösterdikleri ilgi tartışılmış, kütüphanecilerin felsefi düşünmesinin özellikle bugünün teknolojik koşullarında niçin önemli olduğu sorusuna yanıt aranmış, bu düşünme tarzının etkileri ve yararları işlenmiştir. Geçmişin bazı seçilmiş kütüphanecilerinin ve/veya kuramcılarının konuyla ilgili görüşleri ve yaklaşık 80 yıllık bir geçmişin ışığında bugünkü durum değerlendirilmiş ve geleceğe yönelik bazı ipuçları sunulmuştur. Kütüphanecinin felsefi düşünmesi, onun kütüphane, kütüphaneci ve kütüphanecilik mesleği çerçevesindeki “şeyler”i sistemli ve eleştirel bir yaklaşımla sorgulayarak bunların anlam, değer ve amaçlarını belirlemesini ve anlamlı bir yargıya ulaşmasını olanaklı kılan bir süreçtir. Kütüphanecinin kendi mesleki bilgisinden, algılayarak edindiklerinden, beceri, deneyim, birikim ve sezgilerinden yararlanmasını gerektirebilen felsefi düşünme süreci, kurama dayanmalı, tarihsel gerçeklere yönelmelidir. Felsefi düşünme sürecinde kütüphaneci, üzerinde düşündüğü “şey” ile ilgili kavramlara açıklık getirebilir, bu kavramlar arasında bağ kurarak önyargılara ulaşabilir, bunlar arasında da bağ kurarak çıkarımlar yapabilir. Felsefi düşünme eyleminin ürünü felsefi bir düşüncedir. Bu ürün, özellikle yepyeni bir yanıtı içinde barındırıyorsa kütüphaneci bir değer yaratmış olur. Bugün “niçinler”e yanıt aramak üzere felsefi ve düşünsel etkinliklerde bulunan bazı kütüphaneciler varsa da, genel olarak kütüphanecilerin dikkatini hâlâ felsefi düşünmenin önemi üzerine çekmek gerekmektedir. Kütüphanecinin felsefi düşünme etkinliği ait olduğu toplumun genelde kabul gören özgün felsefesinden kopuk olmamalıdır. Günümüzde kütüphaneci, felsefi düşünmesi ve bu süreç sonunda üretebileceği felsefi düşünceleriyle, en başta, kütüphane, kütüphaneci ve kütüphanecilik mesleği aleyhtarlarına güçlü bir şekilde meydan okuyabilecek ve bu kavramların geleceğe aktarılmasında etkili olabilecektir. Aleyhtarların görüşleri kütüphanecilerin felsefi düşünme eylemine yönelmesi için bir fırsat yaratmaktadır. Bütün dünya kütüphanecilerini, özellikle Türk kütüphanecilerini felsefi düşünmeye özendirme amaç ve potansiyelini taşıdığına inanılan bu makalenin, ülkemizde konuyla ilgili olarak üretilecek başka çalışmaların önünü açacağı umulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 24 Issue: 4 |
Bu dergi içeriği CC BY 4.0 ile lisanslanmaktadır.