Readingis an acquisition necessary for realising life-long learning. Inaddition,themore anindividual is abletousereading skillsand criticisewhat s/he reads, themores/he participatesin ademocratic socialsystem. Towhat extent theteachercandidateswhoare qualifiedas models bear these important merits andto what extent they use readingskills are two importantquestions thatneedto beanswered. Aiming atansweringthesequestions,thisresearch has been conductedinthe Education FacultyofAhi EvranUniversity. Intheresearch, aquestionnairehas been administered to 577 studentsfromthe departments ofTurkish Language andSocialStudiesTeaching.Accordingtothe findings, although reading frequenciesofTurkishLanguage teachercandidatesare higher than those of Social Studies teacher candidates,the reading frequencyof teacher candidates in general wasfoundto be low.Ithas been observed thatthe dailytimeallocatedformassmedia negativelyaffectsthe timeallocated for reading.Ithas alsobeen observedthatthehabit of usinglibraries ispoorand librariesare mostlyusedforstudying and readingnewspapers & magazinesIn addition,it is amongthe findingsthatfemalestudentsaresuperior tomalestudents interms oftheir readingfrequencies and levels of using reading strategies. Finally, apositivecorrelation hasbeen found between the reading frequency and thelevel of using readingstrategies
Okuma, yaşam boyu öğrenmenin geçekleştirilmesi için gerekli olan bir edinimdir. Bireyler okuma becerilerini kullanabildikleri ve okuduklarını anlayıp eleştirebildikleri oranda demokratik toplumsal sistem içerisinde yer edinebilirler. Model niteliğindeki öğretmen adaylarının, böylesine önemli bir kazanıma ne oranda sahip oldukları, öğretmen adayları tarafından okuma stratejilerinin ne oranda kullanıldığıcevaplanması gereken önemli sorulardır. Bu çalışma, bu sorulara cevap bulmak amacıyla Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Türkçe ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bölümlerinden 577 öğrenciye anketuygulanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre Türkçe öğretmeni adaylarının okuma sıklıkları sosyal bilgiler öğretmeni adaylarına göre yüksek çıksa da genelde öğretmenadaylarının okuma sıklıkları düşük oranda gerçekleşmiştir. Gün içerisinde kitle iletişim araçlarına ayrılan sürenin okumaya ayrılan süreyi olumsuz yönde etkilediği belirlenmiştir. Kütüphane kullanma alışkanlığının zayıf olduğu, kütüphanelerin ders çalışmak, gazete-dergi okumak için kullanıldığı belirlenmiştir. Ayrıca kız öğrencilerin okuma sıklıkları ve okuma stratejilerinin kullanımı bakımından erkeklere oranla daha üst düzeyde oldukları da çalışmanın bulguları arasındadır. Araştırmada okuma sıklıkları ile okuma stratejilerinin kullanımı arasında olumlu yönde bir ilişki bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 24 Issue: 1 |
Bu dergi içeriği CC BY 4.0 ile lisanslanmaktadır.