Total Quality Management TQM , is a management style that aimed at customer satisfaction. In the organisations in which TQM is applied customer is in the centre of the organization. In other words, in this kind of organisations the customer comes before everything else. Reaching the highest level of the customer satisfaction is among the targets of the mentioned organizations. In this study, primarily, definition of the TQM is going to be made together with its definition, short history, purpose, benefits and factors; besides descriptive information is going to be given about internal customer, external customer, customer centered process and customer satisfaction. In the second part of the study, TQM subject is going to be discussed within the scope of the libraries widely. In this context, after explanation of customer centeredness placing the customer at the centre , customer satisfaction and benefits of the TQM to the libraries, the subject is going to be discussed in the context of our country.
total quality management libraries internal customer external customer customer centeredness customer satisfaction library users library personal user centeredness user satisfaction
Toplam Kalite Yönetimi TKY , müşteri memnuniyeti elde etmeyi amaçlamış bir yönetim biçimidir. TKY uygulanan işletmelerde müşteri kurumun merkezinde yer almaktadır. Birbaşka ifadeyle, bu tür kurumlarda müşteri her şeyden önce gelmektedir. Sözkonusu işletmelerin hedeflerinde ise, en yüksek düzeyde müşteri memnuniyetine erişmek yeralmaktadır. Bu çalışmada, öncelikle; tanımı, kısa tarihçesi, amacı, yararları ve unsurlarıyla birlikte TKY tanımlaması yapılacak; ayrıca iç müşteri, dış müşteri, müşteri merkezlilikve müşteri memnuniyeti hakkında tanımlayıcı bilgiler verilecektir. Çalışmanın ikinci bölümünde ise, TKY konusu kütüphaneler bazında ve geniş bir biçimde ele alınacaktır.Bu bağlamda, kullanıcı merkezlilik, kullanıcı memnuniyeti ve TKY’nin kütüphanelere sağlayacağı yararların açıklanmasının ardından konu ülkemiz bazında tartışılacaktır.
toplam kalite yönetimi kütüphaneler iç müşteri dış müşteri müşteri merkezlilik müşteri memnuniyeti kütüphane kullanıcıları kütüphane personeli kullanıcı merkezlilik kullanıcı memnuniyeti
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 24 Issue: 1 |
Bu dergi içeriği CC BY 4.0 ile lisanslanmaktadır.