hispaper seeks to focus on the contribution information resources and libraries as elements bringing in added value to information and/or knowledge production and to analyze the tripartite relationship among such concepts as ‘added ‘value', ‘elements that create value' and ‘value/performance measurement'. In this context, the author introduces a new ‘conceptual model' which is based on an original methodology that may be called ‘documentary evidence' in order to measure the value created by information resources and libraries in the literature world which is the output of knowledge production. The model in endowed with a methodologythat is capable of reaching answers to a range of questions including the following: the level of international and national scale accessibility to and retrieval ofpublications that contribute to the knowledge production process; informationresources that scientists prefer most in producing knowledge i.e. printed/electronic media ; distribution of most preferred materials in terms of language, authors andpublishers as well as age and types of materials; and availability of preferred information resources in the libraries of universities they are presently working at. In this respect, the paper introduces a new paradigm and ‘model' to the existing literature.Themethodology that characterizes the model is a ‘composite' one that synthesizesmethods and/or techniques such as ‘citation analysis', ‘bibliometry', ‘performance measurement' and ‘bibliographic search' which already exist in the relevant literature at both theoretical and practical levels. The purpose of the present article is to address and introduce the ‘conceptual model' at a theoretical level
scientific knowledge production scientists faculty citation analysis informationresources university libraries performance measurement
Bu çalışmada, bilgi/bilim üretimi sürecinde değer yaratan unsurlar olarak bilgi kaynakları ve kütüphanelerin katkısına odaklanılmakta; yaratılan ‘değer ’, ‘değeri yaratan unsurlar ’ ve ‘değer ölçümü ’ ve/veya ‘performans ölçümü ’ arasındaki üçlü kavramsal bağlantı irdelenmektedir. Bu bağlamda yazar, bilgi/bilim üretiminin çıktısı niteliğinde olan ‘yazın ’ literatür dünyasında bilgi kaynakları ve kütüphanenin yarattığı değeri ölçmek için “dokümanter ispat” olarak adlandırılabilecek özgün bir metodolojiye dayalı yeni bir ‘kavramsal model’ sunmaktadır. Model, araştırma sınırlılıkları dahilinde üniversitede tam zamanlı çalışan bilim insanlarının; ‘bilimsel bilgi üretimi sürecinin ürünü niteliğindeki yayınlarının niceliksel verisinin ne olduğu’, ‘söz konusu yayınlarının ulusal ve evrensel düzeyde erişilebilirliğinin hangi düzeyde bulunduğu’, ‘bilgi üretiminde en çok hangi bilgi kaynaklarını tercih ettikleri tür, basılı/ e-ortam, dil, yazar, yayınevi, yaş seçenekleri ile ’ ve ‘ilgili bilgi kaynaklarının, bağlı bulundukları üniversite kütüphanesinde hangi oranda bulunduğu ’ sorularına yanıt bulmayı olanaklı kılabilecek metodolojiyi içermektedir. Modeli tanımlayan metodoloji, bugüne dek literatürde teorik ve pratik düzlemde yer alan ‘atıf analizi’, ‘bibliyometri’, ‘performans ölçümü’ ve ‘bibliyografik tarama ’gibi yöntem ve/veya teknikleri sentezleyen bir ‘bileşke ’ durumundadır. Bu makalenin amacı, sözü edilen ‘kavramsal model’i teorik düzlemde ele almak ve tartışmaya sunmaktır.
bilimsel bilgi üretimi bilim insanları öğretim üyeleri atıf analizi bilgi kaynakları üniversite kütüphaneleri performans ölçümü
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 23 Issue: 2 |
Bu dergi içeriği CC BY 4.0 ile lisanslanmaktadır.