BibTex RIS Cite

Public Librarians' Needs for in-service Training in Turkey.

Year 2009, Volume: 23 Issue: 1, 52 - 82, 01.01.2009

Abstract

The goal of the study to find out why the public librarians need forin-service training, the extent of their needs, qualifications and what kind of an in-service training they need. For the collection of data, a questionnaire was applied to the librarians, vice-managers and managers who graduated from librarianship departments of the universities and working for the public libraries in Turkey. The rese­arch universe consists the graduates of Department of Information Management and work as librarians, vice directors and directors in the public libraries of the Ministry of Culture and Tourism. 243 questionnaires were sent to the managers and librarians out of 323. In the research, 106 librarians, 37 directors / vice directors are exemplified out of the total number of 143 graduates of Department of Information Management. The questionnaire was applied to all subjects in January and February 2008. The findings of the study indicate that the professional librarians and managers who work in public libraries needs in-service training

References

  • Açıkalın, Ş. Ş. (1991). Özel kamu kuruluşlarında hizmet içi eğitimin engelleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (6), 111-119.
  • Aras, F. (1991). Türkiye'de kamu kesminde hizmet içi eğitim ve T.C Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü uygulaması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara: Türkiye ve Ortadoğu Amme İdaresi Enstitüsü.
  • Aytaç, T. (2000). Hizmet içi eğitim kavramı ve uygulamada karşılaşılan sorunlar. Milli Eğitim Dergisi, (147) 25.05.2006 tarihinde http://yayim.meb.gov.tr/ dergiler/147/aytac.htm. adresinden erişildi.
  • Barkurt, M. Y. (1990). Kamu kesminde hizmet içi eğitim. Jeoloji Mühendisliği Dergisi. (37), 87-90. 11.11.2006 tarihinde http://www.jmo.org.tr adresinden erişildi.
  • Başaran, İ. E. (1989). Eğitim yönetimi. 2. bs. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Cervantes, C. (1996). Eğitim-verimlilik ilişkisi. MESS Mercek. Ankara: Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası.
  • Cevizbaş, R. (2002). Hizmet içi eğitim ve Türk merkezi yönetimindeki uygulaması. Ankara: Nobel.
  • Çelik, A. (1998). Uzaktan eğitim ve kütüphanecilik. Türk Kütüphaneciliği, 12 (2), 104-109. Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği.
  • Demirel, Ö. (1993). Eğitim terimleri sözlüğü: İngilizce-Türkçe/Türkçe-İngilizce. Ankara: USEM.
  • Gül, H. (2000). Türkiye'de kamu yönetiminde hizmet içi eğitim. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (3). 05.10.2006 tarihinde http://www.sbe.deu.edu.tr/Yayinlar/ adresinden erişilmiştir.
  • Gürdal, O. (2000). Yaşamboyu öğrenme etkinliği “Enformasyon Okuryazarlığı”. Türk Kütüphaneciliği, 14 (2), 176-187.
  • Holt, İ. ve Kızılaslan, D. (2004). Kütüphanecilikte sürekli eğitim uygulamaları ve Koç Üniversitesi Suna Kıraç Kütüphanesi örneği. 11.12.2006 tarihinde http://eprints.rclis.org/archive/00003064/ adresinden erişilmiştir.
  • Karadeniz, Ş. (2008). Türkiye'de halk kütüphanecilerinin hizmet içi eğitim gereksinimleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Khamadi S.I.D. (1994). Aproposal for change at Moi University library: Staff development, training and promotion. New Library World, 95 (6), 18-23.
  • Mantar, E. (2003). Kütüphanecilikte sürekli eğitim: Ankara'da bulunan üniversite kütüphaneleri üzerine bir inceleme. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Morgan, S. (1997). Future academic library skills: what will they be?. Competencies for the twenty-first century içinde. Munchen: K.G. Saur
  • Nicholson, F. (1993). Issues in continuing education. Continuing professional education and IFLA: past, present, and a vision for thefuture...içmde. Edited by B.Woolls. Munchen: K.G. Saur.
  • Oğuzkan, F. (1974). Eğitim terimleri sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Özel, N. (2007). Üniversite kütüphanelerinin kataloglama birimlerinde çalışan kütüphanecilerin eğitim gereksinimleri üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Pollack, M. ve Brown, K. (1998). Learning and transitions in the careers of librarians. 14.01.2007 tarihinde http://www.ifla.org/IV/ifla63/63polm.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Ramaiah, C. ve Moorthy, A.L., (2002). The impact of continuing education programmes on library and information science professionals. Library Review, 51 (1), 24-31.
  • Sacchanand, C. (2000) Workplace learning for information professionals in a changing information environment. 15.09.2007 tarihinde http://www.ifla.org/IV/ifla66/papers/109-136e.htm adresinden erişilmiştir.
  • Swarna, T., Prakasan, E. R. ve Kumar, V. (2000). Librarianship today: challenges and changes. 10.12.2006 tarihinde http://eprints.rclis.org/archive/00003046/01/pdf.pdf adresinden erişildi.
  • Taymaz A.H., (1997). Hizmet içi eğitimde kavramlar, ilkeler, yöntemler. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Tınaz, P. (2000). Organizasyonlarda etkili öğrenme stratejileri. İstanbul: Mess.
  • Trotta, M. (1995). Successful staff development: a how-to-do-it manual. New York: Neal Schuman.
  • Tutum, C. (1979). Personel yönetimi. Ankara: TODAİE.
  • Uçak, N. (1995). Kütüphanecilikte sürekli eğitim. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 12 (1-2), 207-216.
  • Wormell, I. (1993). Expanding professional horizons: the chalenge of fid in the1990s. Continuing Professional Education and IFLA: Past, Present and a Vision forfuture içinde. Ed. by B. Woolls. München: K.G. Saur.
  • Yılmaz, B. (2008). Türkiye'de halk kütüphaneleri bölge seminerleri: iyi uygulama örneği olarak bir deneyimin değerlendirilmesi. Türk Kütüphaneciliği, 22 (1), 107-128.
  • Yücel, T. (1989). TODAİE'de hizmet içi eğitim. Amme İdaresi Dergisi, (1), 123­ 128.

Türkiye’de Halk Kütüphanecilerinin Hizmet İçi Eğitim Gereksinimleri

Year 2009, Volume: 23 Issue: 1, 52 - 82, 01.01.2009

Abstract

Bu çalışmada Türkiye'deki halk kütüphanelerinde görev yapan kütüphanecilerin hizmet içi eğitim gereksinimleri konusu irdelenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın amacı; Türkiye'de halk kütüphanelerinde çalışan kütüphanecilerin, hizmet içi eğitime neden gereksinim duyduklarını, bu gereksinimin boyutunu, özelliklerini ve nasıl bir hizmet içi eğitim istediklerini ortaya koymaktır. Araştırmanın evreni­ni, Kültür ve Turizm Bakanlığı'na bağlı olarak etkinlik gösteren halk kütüphane­lerinde, kütüphaneci, müdür yardımcısı ve müdür kadrolarında görev yapan Bil­gi ve Belge Yönetimi Bölümü mezunları oluşturmaktadır. Araştırmanın evrenini, 243'ü kütüphaneci, 80'i müdür ve müdür yardımcısı olmak üzere toplam 323 Bil­gi ve Belge Yönetimi Bölümü mezunu oluşturmaktadır. Çalışmada evren, 106 kü­tüphaneci, 37 müdür ve müdür yardımcısı olmak üzere toplam 143 Bilgi ve Bel­ge Yönetimi Bölümü mezunu ile örneklenmiştir. Anketler, Ocak-Şubat 2008 tarih­lerinde bütün deneklere uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığın­da, araştırmaya katılan kütüphanecilerin çok büyük bir bölümünün %89,5 hiz­met içi eğitime gereksinim duyduğu anlaşılmıştır.

References

  • Açıkalın, Ş. Ş. (1991). Özel kamu kuruluşlarında hizmet içi eğitimin engelleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (6), 111-119.
  • Aras, F. (1991). Türkiye'de kamu kesminde hizmet içi eğitim ve T.C Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü uygulaması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara: Türkiye ve Ortadoğu Amme İdaresi Enstitüsü.
  • Aytaç, T. (2000). Hizmet içi eğitim kavramı ve uygulamada karşılaşılan sorunlar. Milli Eğitim Dergisi, (147) 25.05.2006 tarihinde http://yayim.meb.gov.tr/ dergiler/147/aytac.htm. adresinden erişildi.
  • Barkurt, M. Y. (1990). Kamu kesminde hizmet içi eğitim. Jeoloji Mühendisliği Dergisi. (37), 87-90. 11.11.2006 tarihinde http://www.jmo.org.tr adresinden erişildi.
  • Başaran, İ. E. (1989). Eğitim yönetimi. 2. bs. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Cervantes, C. (1996). Eğitim-verimlilik ilişkisi. MESS Mercek. Ankara: Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası.
  • Cevizbaş, R. (2002). Hizmet içi eğitim ve Türk merkezi yönetimindeki uygulaması. Ankara: Nobel.
  • Çelik, A. (1998). Uzaktan eğitim ve kütüphanecilik. Türk Kütüphaneciliği, 12 (2), 104-109. Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği.
  • Demirel, Ö. (1993). Eğitim terimleri sözlüğü: İngilizce-Türkçe/Türkçe-İngilizce. Ankara: USEM.
  • Gül, H. (2000). Türkiye'de kamu yönetiminde hizmet içi eğitim. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (3). 05.10.2006 tarihinde http://www.sbe.deu.edu.tr/Yayinlar/ adresinden erişilmiştir.
  • Gürdal, O. (2000). Yaşamboyu öğrenme etkinliği “Enformasyon Okuryazarlığı”. Türk Kütüphaneciliği, 14 (2), 176-187.
  • Holt, İ. ve Kızılaslan, D. (2004). Kütüphanecilikte sürekli eğitim uygulamaları ve Koç Üniversitesi Suna Kıraç Kütüphanesi örneği. 11.12.2006 tarihinde http://eprints.rclis.org/archive/00003064/ adresinden erişilmiştir.
  • Karadeniz, Ş. (2008). Türkiye'de halk kütüphanecilerinin hizmet içi eğitim gereksinimleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Khamadi S.I.D. (1994). Aproposal for change at Moi University library: Staff development, training and promotion. New Library World, 95 (6), 18-23.
  • Mantar, E. (2003). Kütüphanecilikte sürekli eğitim: Ankara'da bulunan üniversite kütüphaneleri üzerine bir inceleme. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Morgan, S. (1997). Future academic library skills: what will they be?. Competencies for the twenty-first century içinde. Munchen: K.G. Saur
  • Nicholson, F. (1993). Issues in continuing education. Continuing professional education and IFLA: past, present, and a vision for thefuture...içmde. Edited by B.Woolls. Munchen: K.G. Saur.
  • Oğuzkan, F. (1974). Eğitim terimleri sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Özel, N. (2007). Üniversite kütüphanelerinin kataloglama birimlerinde çalışan kütüphanecilerin eğitim gereksinimleri üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Pollack, M. ve Brown, K. (1998). Learning and transitions in the careers of librarians. 14.01.2007 tarihinde http://www.ifla.org/IV/ifla63/63polm.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Ramaiah, C. ve Moorthy, A.L., (2002). The impact of continuing education programmes on library and information science professionals. Library Review, 51 (1), 24-31.
  • Sacchanand, C. (2000) Workplace learning for information professionals in a changing information environment. 15.09.2007 tarihinde http://www.ifla.org/IV/ifla66/papers/109-136e.htm adresinden erişilmiştir.
  • Swarna, T., Prakasan, E. R. ve Kumar, V. (2000). Librarianship today: challenges and changes. 10.12.2006 tarihinde http://eprints.rclis.org/archive/00003046/01/pdf.pdf adresinden erişildi.
  • Taymaz A.H., (1997). Hizmet içi eğitimde kavramlar, ilkeler, yöntemler. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Tınaz, P. (2000). Organizasyonlarda etkili öğrenme stratejileri. İstanbul: Mess.
  • Trotta, M. (1995). Successful staff development: a how-to-do-it manual. New York: Neal Schuman.
  • Tutum, C. (1979). Personel yönetimi. Ankara: TODAİE.
  • Uçak, N. (1995). Kütüphanecilikte sürekli eğitim. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 12 (1-2), 207-216.
  • Wormell, I. (1993). Expanding professional horizons: the chalenge of fid in the1990s. Continuing Professional Education and IFLA: Past, Present and a Vision forfuture içinde. Ed. by B. Woolls. München: K.G. Saur.
  • Yılmaz, B. (2008). Türkiye'de halk kütüphaneleri bölge seminerleri: iyi uygulama örneği olarak bir deneyimin değerlendirilmesi. Türk Kütüphaneciliği, 22 (1), 107-128.
  • Yücel, T. (1989). TODAİE'de hizmet içi eğitim. Amme İdaresi Dergisi, (1), 123­ 128.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Şenol Karadeniz This is me

Bülent Yılmaz

Publication Date January 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 23 Issue: 1

Cite

APA Karadeniz, Ş., & Yılmaz, B. (2009). Türkiye’de Halk Kütüphanecilerinin Hizmet İçi Eğitim Gereksinimleri. Türk Kütüphaneciliği, 23(1), 52-82.

Bu dergi içeriği CC BY 4.0cc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1 ile lisanslanmaktadır.