Research Article
BibTex RIS Cite

Sufizmde Mürşid-Mürid İlişkisi

Year 2022, Issue: 102, 285 - 296, 15.06.2022

Abstract

Üstâd (Meister) ve şakirt (Schüler, Novizen), farklı kültür ve inanışlar bağlamında muhtelif anlamlara sahip iki kavramdır. Bu kavramlar, Sufizmin kendine has ıstılahında ise mürşidve müridkelimeleri ile karşılanmaktadır. Sûfîlerin nazarında, Tanrı’nın yarattıkları arasında eşref-i mahlûkat olan insandır. İnsan, kişilik gelişimi esnasında bir ben/benlik (ego) inşâ eder. Ancak bu ben/benlikbir süre sonra, insanın ruhunun yegâne merkeziymiş gibi davranmaya başlar. Sûfiler bu bağlamda, insanın gelişmesinin ve olgunlaşmasının vukû bulduğu bir başka seviye veya zeminin mevcudiyetine inanırlar. Bu da, kişinin, daha büyük bir Benin/Benliğinparçası olduğunun idraki ile gelişmesi ve olgunlaşmasıdır. Ancak bu yüce ve hakîkî Benile birliğin gerçekleştirebilmesi için insanın şahsî varlığından, benliğinden arınması gerekir. Bu da manevî basamaklar olarak nitelendirilebilecek aşamaları, her birinde kemâl seviyesine ulaşmak sûretiyle geçmesi ve yükselmesi sûretiyle gerçekleşir. Ancak bu insanın tek başına yapabileceği bir şey değildir. Dolayısıyla bütün bu zorlukları bilen birine ihtiyacı vardır. Mürşid, insân-ı kâmil olması hasebiyle, insan için böyle bir dönüşümün gerçekleşebileceğinin bizatihi kanıtıdır. Bu bağlamda sûfî öğretisinin vücut bulmuş hâlidir. Bu makalede sûfizmde bir mürşide bağlanmanın zorunluluğu, bu bağlamdaki ıstılahlar da izah edilerek ele alınmıştır. Mevzuya dair daha geniş bir perspektif sunmak adına bir mürşid ile yapılan röportaj notları da çalışmaya eklenmiştir.

References

  • Chittick, William C.. The Self-Disclosure of God: Principles of Ibn al-̒Arabī`s Cosmology. Albany: State University of New York Press, 1998.
  • Chittick, William C.. The Sufi Path of Knowledge: Ibn al-̒Arabī`s Metaphysics of Imagination. Albany: State University of New York Press, 1989.
  • Corbin, Henry. Alone with the alone: creative imagination in the Sufism of Ibn ̒Arabī. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1969.
  • Dürckheim, Graf K.. Der Ruf nach dem Meister. München: O.W.B Paperback, 2001.
  • Fromm, Erich; Suzuki, Deisetz Teitaro Suzuki. Zen-Buddhismus und Psychoanalyse. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1980.
  • Ibn al-̒Arabī. Die Weisheit der Propheten. Zürich: Chalice Verlag, 2005.

Meister-Novize Beziehung im Sufismus

Year 2022, Issue: 102, 285 - 296, 15.06.2022

Abstract

Üstâd (Meister) ve şakirt (Schüler, Novizen), farklı kültür ve inanışlar bağlamında muhtelif anlamlara sahip iki kavramdır. Bu kavramlar, Sufizmin kendine has ıstılahında ise mürşidve müridkelimeleri ile karşılanmaktadır. Sûfîlerin nazarında, Tanrı’nın yarattıkları arasında eşref-i mahlûkat olan insandır. İnsan, kişilik gelişimi esnasında bir ben/benlik (ego) inşâ eder. Ancak bu ben/benlikbir süre sonra, insanın ruhunun yegâne merkeziymiş gibi davranmaya başlar. Sûfiler bu bağlamda, insanın gelişmesinin ve olgunlaşmasının vukû bulduğu bir başka seviye veya zeminin mevcudiyetine inanırlar. Bu da, kişinin, daha büyük bir Benin/Benliğinparçası olduğunun idraki ile gelişmesi ve olgunlaşmasıdır. Ancak bu yüce ve hakîkî Benile birliğin gerçekleştirebilmesi için insanın şahsî varlığından, benliğinden arınması gerekir. Bu da manevî basamaklar olarak nitelendirilebilecek aşamaları, her birinde kemâl seviyesine ulaşmak sûretiyle geçmesi ve yükselmesi sûretiyle gerçekleşir. Ancak bu insanın tek başına yapabileceği bir şey değildir. Dolayısıyla bütün bu zorlukları bilen birine ihtiyacı vardır. Mürşid, insân-ı kâmil olması hasebiyle, insan için böyle bir dönüşümün gerçekleşebileceğinin bizatihi kanıtıdır. Bu bağlamda sûfî öğretisinin vücut bulmuş hâlidir. Bu makalede sûfizmde bir mürşide bağlanmanın zorunluluğu, bu bağlamdaki ıstılahlar da izah edilerek ele alınmıştır. Mevzuya dair daha geniş bir perspektif sunmak adına bir mürşid ile yapılan röportaj notları da çalışmaya eklenmiştir.

References

  • Chittick, William C.. The Self-Disclosure of God: Principles of Ibn al-̒Arabī`s Cosmology. Albany: State University of New York Press, 1998.
  • Chittick, William C.. The Sufi Path of Knowledge: Ibn al-̒Arabī`s Metaphysics of Imagination. Albany: State University of New York Press, 1989.
  • Corbin, Henry. Alone with the alone: creative imagination in the Sufism of Ibn ̒Arabī. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1969.
  • Dürckheim, Graf K.. Der Ruf nach dem Meister. München: O.W.B Paperback, 2001.
  • Fromm, Erich; Suzuki, Deisetz Teitaro Suzuki. Zen-Buddhismus und Psychoanalyse. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1980.
  • Ibn al-̒Arabī. Die Weisheit der Propheten. Zürich: Chalice Verlag, 2005.
Year 2022, Issue: 102, 285 - 296, 15.06.2022

Abstract

References

  • Chittick, William C.. The Self-Disclosure of God: Principles of Ibn al-̒Arabī`s Cosmology. Albany: State University of New York Press, 1998.
  • Chittick, William C.. The Sufi Path of Knowledge: Ibn al-̒Arabī`s Metaphysics of Imagination. Albany: State University of New York Press, 1989.
  • Corbin, Henry. Alone with the alone: creative imagination in the Sufism of Ibn ̒Arabī. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1969.
  • Dürckheim, Graf K.. Der Ruf nach dem Meister. München: O.W.B Paperback, 2001.
  • Fromm, Erich; Suzuki, Deisetz Teitaro Suzuki. Zen-Buddhismus und Psychoanalyse. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1980.
  • Ibn al-̒Arabī. Die Weisheit der Propheten. Zürich: Chalice Verlag, 2005.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language German
Subjects Religious Studies
Journal Section Research Article
Authors

Aliye Uzunlar 0000-0001-9002-5655

Publication Date June 15, 2022
Submission Date December 1, 2021
Published in Issue Year 2022 Issue: 102

Cite

ISNAD Uzunlar, Aliye. “Meister-Novize Beziehung Im Sufismus”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi 102 (June 2022), 285-296.

Bu dergide yayımlanan makaleler Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır. Bu lisans, açık erişimli bir makalenin ticari olmayan bir şekilde tekrar kullanılmasına, yazar doğru atfedildiği sürece izin verir.