Her toplumun ve kültürün kendine ait unsurları ve özellikleri vardır. Bu özellikler dil gibiaraçlarla gelecek nesillere aktarılır. Eğitim-öğretim ortamlarında ana dili eğitiminde bireyleresadece dilin kullanım ve beceri alanları değil, aynı zamanda o dilin içinde barındığı toplumunkültürel unsurları ve değerleri de öğretilmesi gerekir. Dilin içinde toplumun geçmişten geleceğekültürel alt yapılarını oluşturan, topluma şekil veren unsurlar bulunmaktadır. Türkçeninana dili olarak eğitiminde de eğitim ve öğretim ortamlarında bulunan bireylere, içinde barındıklarıbu toplumun kültürel alt yapılarını oluşturan değerlerin öğretilmesi gerekmektedir.Bu bağlamda, geçmişten günümüze toplumu derin bir şekilde etkileyen, toplumun hayattarzını, dünyaya bakış açısını değiştiren tasavvufi unsurlar arasında gösterebileceğimiz Yesevilik,Mevlevilik ve Bektaşilik gibi tasavvufî akımların öğretilmesi gerekir. Yapılan bu çalışmada;ortaokul 5, 6, 7, 8; lise 9, 10, 11 ve 12. sınıflarda okutulan MEB’in Türkçe ve Edebiyatders kitapları incelenerek Yesevilik, Mevlevilik, Bektaşilik gibi tasavvuf inanç sistemlerininne derecede bu kitaplarda yer aldığı, öğrencilere bu inanç sistemlerinin hangi unsurlarınınöğretildiği, Türk toplumunun kültürel alt yapı taşları olan bu düşünce sistemlerine hangi konulardanasıl değinildiği gibi özellikler araştırılmıştır. Bu çalışmada, doküman incelenmesiyöntemi kullanılarak 5, 6, 7, 8. sınıf Türkçe ve 9, 10, 11, 12. sınıf edebiyat programlarında,ders ve çalışma kitaplarında yer alan kazanımlar, metinler, etkinlikler ile değerlendirme sorularıincelenmiştir. Bu değerlere ne kadar önem verildiği, ne derecede değinildiği, hangikonularda ne tür ve şekillerde bu akımlara ait unsurların yer aldığı saptanmaya çalışılmıştır.Türkçe ve Edebiyat derslerinin öğrencilere Yesevilik, Mevlevilik ve Bektaşilik gibi tasavvufîakımlarla ilgili hangi seviyede bilgi verdiği ortaya konulmuştur.
Undoubtedly each society and culture does have its unique traits and features that are conveyed through the generations by means of tools such as language. The mother tongue education should not only be structured upon the teaching of proper use of the linguistic units but also a profound understanding of the cultural and moral features of that society should be provided to the learners of that language. This point of view stems from the idea that language itself includes notions shaping the cultural forms of the society throughout the history. Thus, the Turkish language learners, who are natives in this case, should be taught the cultural values immersed within the society where the native Turkish learners keep living. Hence, the notions of Islamic mysticism such as Yesevi, Mevlevi and Bektashi which affected the cultural and moral asset of the Turkish society should be taught. This study was set out to analyse the content of the Turkish language and literature course books implemented into the sixth, seventh, eighth graders Turkish language curriculum in terms of how those notions and philosophies have been reflected through the instructional materials. The current research using the document analysis method includes a profound analysis of the goals, texts, activities, and assessment strategies provided within the Turkish course books of secondary school pupils. Aiming to the elaborate on how clearly those notions were reflected through the course books, the study tried to explain the extent and quality of the instruction of these philosophies
Turkish language literature textbook Yesevi Bektashi Mevlevi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 14, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 73 |
Bu dergide yayımlanan makaleler Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır. Bu lisans, açık erişimli bir makalenin ticari olmayan bir şekilde tekrar kullanılmasına, yazar doğru atfedildiği sürece izin verir.