Bu çalışma, özellikle
2003 işgalinden beri Irak’la alakalı en çok tartışılan konulardan birisi olan
mezhep çatışmasına ve Irak toplumuna yönelik en başat sınıflandırmalardan olan
mezhepsel gruplara yönelik Irak Türkmenlerinin ortaya çıkarabileceği
potansiyelden hareket etmiştir. 2003 sonrası mezhep çatışmasının
parametrelerinin ve etkilerinin neler olduğu sorularından hareketle, Irak Türkmenleri
arasında yoğun kitlesel gerilimlerin yaşandığı bir kent olarak öne çıkan
Telafer vakasını inceleyen bu çalışmada öncelikle, mezhepçiliğe nasıl bir
kuramsal çerçeve çizilebileceği ilkçi, araçsalcı ve inşacı olmak üzere üç temel
yaklaşımın ışığında sorgulanacaktır. Buna göre mevcut kuramsal yaklaşımların
mezhepçiliğin analizinde çok az işlendiği ancak yeniden düzenlenmiş bir
araçsalcı yaklaşımın özellikle Telafer’i anlamada yardımcı olacağı iddia
edilecektir. İkinci olarak, Telafer’de neden ve nasıl bir çatışma yaşandığı
tartışılacaktır. Bu bölümde, Telafer’deki mezhepçiliğin ana yürütücüleri olarak
güvenlik güçlerinin, direnişçi grupların ve aşiretlerin öne çıktığı, Amerikan
pratiklerinin bunların işlemlerini kolaylaştırdığı ve ülkedeki siyasi atmosferin
ürettiği mezhepçi imgelerin, oluşan güvensizlik ortamının ve bölgedeki aşiret
düzeninin mezhepçiliği sürdürülebilir kıldığı savunulacaktır. Üçüncü olarak,
DAEŞ işgalleri sebebiyle Telafer’den Türkiye’ye sığınmış Irak Türkmenleri
arasında Ankara’da yapılan saha araştırmasında kullanılan ve mezhepçiliğin
hangi boyutlarda olduğunu anlamaya yönelik anketin sonuçları sunulacaktır. Bulgular,
mezhepçiliğin geniş bir toplumsal tabandan mahrum olduğuna ancak önemli bir
inşa gücüne ve zorlayıcılığa sahip olduğuna işaret edecektir.
This study relies on the latent core of the Iraqi
Turkmens regarding sectarian conflicts and groups that have been major topics
and classifications of Iraq especially since 2003. In search of parameters and
impacts of post-2003 sectarian conflict, this study examines the case of Tal
Afar, a town of mass strifes of Iraqi Turkmens. In the first instance, how to
approach theoretically to sectarianism will be investigated in the light of primordialism,
instrumentalism and constructivism. Accordingly, the present approaches have
been underdeveloped in the analysis of sectarianism but a modified
instrumentalism can be recruited especially to understand Tal Afar. In the
second instance, why and how the conflict occurred in Tal Afar will be
discussed. It will be argued that security forces, insurgent groups and tribes emerged
as main drivers of sectarianism, American practices catalyzed their activities,
and sectarian images, insecurity environment and tribal order rendered
sectarianism sustainable. In the third instance, the results of the survey that
was conducted among DAESH-victim Iraqi Turkmen refugees in Ankara to measure
the magnitude of sectarianism will be presented. Findings will indicate that
sectarianism lacks large social base but has significant constructive power and
coercivity.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 29, 2017 |
Acceptance Date | November 16, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 2 |
The published articles in TJMES are licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License