20. yüzyılın ilk çeyreğinde, Mısır’ın
mutlak bağımsızlığına gittiği düşünülen bir yolda, geleceğe
yönelik umutları pekiştirmek amacıyla eski Mısır’ın parlak tarihinin idealize
edilmesiyle sonuçlanan bazı fikir akımları ortaya çıkmıştır. 19. Yüzyılın sonlarına doğru ortaya çıkan ve Mısır Milliyetçiliği ya da Mısırcılık düşüncesinin ilkelerini esas alan
fakat bu anti-sömürgeci
söyleme bir miktar hümanizm de ekleyen antik mirasçılardan bazıları, çeşitli
gazetelerde kaleme aldıkları makalelerde kendilerini “Firavuncu” olarak
nitelendirecek kadar ileri gitmişlerdir. Firavuncular, Kadim Mısır medeniyetini
dünya medeniyetlerinin kaynağı olarak görmüş ve Mısır halkına
görkemli geçmişiyle gurur duymasını salık vermişlerdir. Antik dönem Mısır’ın Mısırlılar tarafından yönetildiği yegane dönem olarak idealize edilmiş ve modern Mısırlılar yüksek bir medeniyetin mirasını devralmış bir halk olarak nitelendirilmişlerdir. Ülkenin Firavunlar döneminde bilim
ve sanat alanlarında kat ettiği mesafe, Ortaçağ Mısır’ının
“sin(diril)mişliği” ile karşılaştırılmış ve yeniden “önce Mısırlı” olmak, Mısırlılara yegane çıkar yol olarak
sunulmuştur. Mısır tarih yazıcılığındaki kadim köken
vurgusu, 1930’ların ikinci yarısından itibaren popülerliğini yitirmiş ancak
1960’larda ve 1990’larda antik Mısır’a yönelik ilgilini artmasıyla 1920’lerdeki
kadar yoğun olmasa da yeniden popülerlik kazanmıştır. Bu çalışmada, 20. Yüzyılda
Mısır’ın seküler eğilimli entelektüelleri
arasında geniş biçimde işlenen kadim köken temasının
nasıl geliştiği, hangi tarihî-kültürel dayanaklardan hareketle oluştuğu, Mısır’ın
önde gelen aydınları tarafından gerek dönemin önemli basın
organları gerekse telif eserlerde serdedilen görüşleri, kadim köken temasının Mısır tarih, kültür ve edebiyatına
yönelik ne tür okumalara temel teşkil
ettiği gibi hususlar irdelenmeye çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Acceptance Date | November 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |
The published articles in TJMES are licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License